Special Olympics Belgium en 2dehands.be
winnen Effie Gold Award

Effie Awards Belgium 2017 is recordeditie


Brussel, 29 september 2017 – Effie Awards Belgium reikte gisterenavond voor de 29ste keer de prestigieuze Effie Awards uit. Special Olympics Belgium/LDV United (Gold), 2dehands.be/Happiness Brussels (Gold), Bolero/Kunstmaan (Silver), Telenet/TBWA (Silver), Klara/FamousGrey (Silver), Corona Direct/Kunstmaan (Bronze), Devos Lemmens/LDV United (Bronze), Scarlet/BBDO Belgium (Bronze), SD Worx/BBDO Belgium (Bronze), VRT/DDB Brussels (Bronze), Joe/TBWA (Bronze), BD myShopi/De Vloer (Bronze) en Lapperre/Kunstmaan (Bronze) namen een felbegeerde Effie Award in ontvangst.

De Effie Awards bekronen elk jaar de meest succesvolle marketing- en communicatie-campagnes op het vlak van bewezen impact en effectiviteit. Dit jaar kende de Effie-jury, met daarin 20 ervaren marketingprofessionals zoals adverteerders, creatieve en media agentschappen, onderzoekers en academici, een Gold, Silver of Bronze award toe aan 13 van de 15 finalisten. Deze 29ste editie is daarmee een verbetering van het record van de vorige editie in 2016 toen er 9 winnaars waren onder de 12 finalisten.

"Dit hoge aantal winnaars en finalisten is een direct gevolg van het stijgend niveau van de deelnemende cases en het groeiend aantal inzendingen. De campagnes die hier vanavond in de prijzen vielen zijn niet enkel bijzonder doordacht opgebouwd, ze zijn bovenal effectief en realiseerden de beoogde doelstellingen. De winnaars komen bovendien uit zeer diverse sectoren: Banking, Consumer Goods, Corporate & B2B, Leisure & Entertainment, Non-profit, Retail & E-tail en Telecom. Deze diversiteit is erg belangrijk omdat de Effie Awards het hele marketinglandschap wil aanspreken en betrekken", aldus juryvoorzitter Ignace Heyman (COO Lotus Bakeries).

2 gouden winnaars

Special Olympics Belgium/LDV United en 2dehands.be/Happiness Brussels kaapten met hun respectievelijke campagnes 'Play Unified' en 'De nagel op de kop' elk een Effie Gold Award weg. De jury loofde deze campagnes voor de indrukwekkende resultaten die ze boekten. Deze kwamen tot stand dankzij een uitgekiende strategie, die feilloos werd omgezet in een straffe creatieve campagne. Het zilver ging naar Bolero/Kunstmaan met 'Machtig Makkelijk', Telenet/TBWA met 'Gaan en blijven gaan met WIGO van Telenet' en Klara/FamousGrey met 'Klarafy'.

Verder waren liefst 8 cases goed voor een Effie Bronze Award: Corona Direct/Kunstmaan met 'Dirrrrect', Devos Lemmens/LDV United met 'Dat is 'm', Scarlet/BBDO Belgium met 'Een volwaardige challenger in telecomland', SD Worx/BBDO Belgium met 'Had ik dàt geweten', VRT/DDB Brussels met 'De Warmste Week', Joe/Medialaan/TBWA met 'Van radiozender naar supportersclub', BD myShopi/De Vloer met 'Breathing life into a brand' en Lapperre/Kunstmaan met 'Talking Ears'. Ethias/BBDO Belgium en Nationale Loterij/AIR kregen ten slotte een eervolle vermelding van de jury voor hun 'Start Life: from outbound to inbound' en 'Lancement billet à gratter CASH'–campagnes.

Marc Frederix, Voorzitter Effie Belgium: "Wij zijn erg trots op de bewezen effectiviteit van de deelnemende cases. Dankzij onze aanhoudende inspanningen om adverteerders en agentschappen te motiveren en te begeleiden bij het indienen van een succesvolle Effie case, stijgt de kwaliteit elk jaar. Dit is goed voor de winnaars, maar vooral ook voor de sector, die baat heeft bij het continu versterken van haar effectiviteit in een zeer disruptieve context."

Kennisplatform

Voor de prijsuitreikeing organiseerde Effie Belgium voor de 3e keer haar 'Effie Effectiveness Forum' waarop alle 15 finalisten hun case voorstelden aan collega's en andere professionals uit de marketing- en communicatiewereld. Met dit initiatief wil de organisatie haar steentje bijdragen aan de uitwisseling van ideeën en kennis tussen marketeers wereldwijd.

Effie Effectiveness Barometer

Dit jaar lanceert Effie vzw, in samenwerking met het onderzoeksbureau iVox, de Effie Effectiviness Barometer. Deze meet het belang van effectiviteit voor marcom campagnes. Uit de eerste resultaten blijkt dat 90% van de ondervraagden dit belang onderkent en in het bijzonder het goed definiëren en meten ervan. Dit zowel bij grote en kleine campagnes als PR en content marketing. "Met deze Barometer lanceert de Effie vzw voor het eerst een effectiviteitsbenchmark voor onze sector. Zo willen wij marketing en communicatie experten nog meer sensibiliseren om te investeren in de effectiviteit van hun campagnes", besluit Birgit Heymans, Director Effie Belgium. De bevraging voor de barometer loopt nog tot begin oktober. Meer gedetailleerde resultaten worden binnenkort bekend gemaakt.

[ Alle persberichten ]