4. RESULTATEN
De Play Unified campagne (en niets anders) zorgde voor een fundamentele mentraliteitswijziging en ommekeer in de Belgische sportwereld. Na 6 maanden zijn er al 3.098 nieuwe special atleten met een verstandelijke beperking die 1 of meerdere keren inclusief gesport hebben. De campagne zorgde zo na 6 maanden al voor een stijging van 22,3% nieuwe sporters.
Bron: Special Olympics Belgium en SPE Global Management System
De stijging van het aantal nieuwe clubs waar er inclusief gesport wordt, is nog sterker. Hier zien we een stijging van 36% op 6 maanden (doelstelling +60% in 4 jaar).
Bron: Special Olympics en SPE Global Management System
Tot slot heeft de campagne ook zijn top down effect gehad. Ze heeft de deuren van de federaties niet op een kier, maar wagenwijd opengezet. Na 6 maanden zijn er niet 4 (onze ambitie), maar 9 Play Unified-samenwerkingsakkoorden gesloten.
De campagne heeft in totaal ook 367.000 euro extra sponsorontvangsten opgebracht.
De campagne heeft zich meer dan viermaal terugbetaald (ROCI factor van 4.12, ver boven de doelstelling van factor 1.0).
Communicatiedoelstellingen
Deze resultaten bij spelers en clubs werden enkel mogelijk gemaakt omdat we onze communicatiedoelstellingen overtroffen: Play Unified breed en geloofwaardig installeren bij alle sportliefhebbers, om zo clubs en federaties aan te zetten tot actie.
We hoopten op een sneeuwbaleffect, maar het werd een lawine met een totaal mediavolume van 68 miljoen, ver boven onze doelstelling van 18 miljoen.
Bij elke wedstrijd creëerden we telkens opnieuw via on- én offline impactvolle mediawaves.
Bron : Auxipress, CIM, KeyHole Tracking, Facebook, Maxus
Dit zorgde voor herhaling, herkenning en geloofwaardigheid van Play Unified bij onze doelgroep.
Naast bereik, was geloofwaardigheid heel belangrijk. Daarvoor moest de campagne uitgedragen worden door belangrijke figuren uit de sportwereld.
We hoopten op gesprekken met 4 nieuwe federaties, dat werden er 10. Vandaag zijn er al met 9 federaties samenwerkingsakkoorden gesloten waaronder ook de grootste sportfederatie van België: de voetbalbond KBVB. Niet enkel federaties maar ook steden vroegen om samenwerkingsakkoorden. Ondertussen zijn er 10 'Play Unified steden'.
Effectiviteit
Het is de businessimpact die het echte bewijs levert voor de effectiviteit van de communicatie. Er waren tijdens de campagneperiode ook geen andere events of marketingacties die de resultaten kunnen beïnvloeden.
De echte impact is onbecijferbaar. Play Unified heeft immers de hele sportwereld uitgedaagd om hun vooroordelen tegenover mensen met een verstandelijke handicap opzij te zetten en samen te sporten.
|