Klarafy - Klara | Effie case 2017

Bekijk deze pagina

Sommige delen van onze website zijn afgeschermd. Gelieve onderstaande gegevens éénmalig in te vullen om de volledige inhoud te bekijken.

Aanspreking:  
Voornaam: *
Naam: *
Bedrijf: *
E-mailadres: *
 
  * Deze velden zijn verplicht in te vullen


Klara - Klarafy

Klarafy

Silver Effie
Klara - FamousGrey
Leisure & entertainment

Klara - Klarafy

Klarafy

Silver Effie
Klara - FamousGrey
Leisure & entertainment

1. MARKTSITUATIE

Klara is het niche radiomerk van vrt dat hoofdzakelijk klassieke muziek brengt. In 2015 daalde het marktaandeel wegens besparingen drastisch tot 1,5%. Het is dus onze opdracht om nieuwe mensen, voor wie klassieke bijna volledig onbekend terrein is, warm te maken voor ons merk. Geen sinecure, want klassieke muziek heeft immers de perceptie van elitair, moeilijk en ouderwets te zijn. De hele wereld errond lijkt hermetisch en veel te complex om te begrijpen als buitenstaander.

"Blijf verwonderd" is sinds 2015 het devies van Klara. Een motto waarmee we ons open willen stellen naar elke muziekliefhebber en ons inzetten om de drempels naar klassieke muziek te verlagen.

Muziek ontdekken wordt vandaag door dataplatformen als Deezer en Spotify heel makkelijk. Maar deze algoritmes leiden voornamelijk naar meer van hetzelfde. Zo kom je dus terecht in een muzikale 'filter bubble'.

De hamvraag is dus: "Hoe kan Klara jongere muziekliefhebbers uit hun deze 'bubble' halen en klassieke muziek leren appreciŽren ?"

If you can't beat them, join them. We besloten dus om samen te werken met Spotify en een branded utility te creŽren die mensen vanuit hun bestaande muzieksmaak klassiek leert kennen.

2. OBJECTIEVEN

Hoe overtuigen we jongere muziekliefhebbers om in een persoonlijke ontdekkingstocht doorheen de onmetelijk rijke wereld van klassieke muziek te maken en Klara te vertrouwen als gids?

  • Hoe creŽren we een zo groot mogelijk campagne-engagement?
  • Hoe breiden we het radioluisterpubliek van Klara uit?

3. STRATEGIE

We besloten om de drempels weg te nemen, niet enkel door te tonen en te vertellen dat klassieke muziek voor elke muziekliefhebber iets kan betekenen, maar door het te bewijzen.

We ontwikkelden en lanceerden Klarafy : branded utility onder de vorm van een web tool die data uit je Spotify playlists vertaalt en gebruikt als uitgangspunt voor een hyperpersoonlijke lijst van klassieke muziek. Zo leggen we de link met en bouwen we verder op jouw persoonlijke hedendaagse-muzieksmaak.

Je kan Klarafy eigenlijk vergelijken met een muziekexpert die in zijn platenkast stukken kiest voor jou alleen en er graag de nodige uitleg bij geeft.

Klarafy werd gelanceerd in samenwerking met Vlaamse hedendaagse muzikanten uit alle hoeken van het muzikale spectrum. Door in de advertising campagne zowel auditieve als visuele matches te tonen, en in de content seeding muzikanten als testers te gebruiken, legden we heel duidelijk ons strategische kernidee uit :

Klassieke muziek kun je het best leren appreciŽren, door bij je eigen hedendaagse muzieksmaak te starten.

4. RESULTATEN

We overtuigden meer dan 36.000 mensen om hun muziek te Klarafy - en - dat is 1 op 10 van de Vlaamse Spotify users in die periode. We vervijfvoudigden de traffic op klara.be en bouwden aan een stijging van het radiomarktaandeel van 2 naar 2,6% in de campagneperiode.

Maar laat je vooral zelf overtuigen van de impact van ons werk en probeer het op www.Klarafy.be. Veel ontdek- en luisterplezier!

CLIENT
VRT
Els De Baets

Els studeerde bedrijfspsychologie aan de universiteit van Gent en volgde aansluitend een MBA Marketing (SLM) aan de Vlerick Management School. Ze begon haar carrière in Den Haag, als marketeer voor de Benelux-verkoopsorganisatie van Agfa-Gevaert.
In 2002 startte ze bij VRT, als marketing coördinator Radio. Ze groeide door tot marketingmanager, eerst voor de radionetten, daarna voor de tv- en radiozenders één – Ketnet - Radio 2 – Donna/MNM. Na bijna 15 jaar in Marketing, maakte ze de overstap naar TV: te beginnen met Ketnet (strategie), later de opstart van OP12. In 2013 maakte ze de overstap naar Klara, waar ze nethoofd Chantal Pattyn ondersteunt. Ze is er o.a. verantwoordelijk voor financiën & HR, en voor de (interne & externe) communicatie en online-activiteiten.

Klara/VRT - Els De Baets

AGENCY
FamousGrey
Miet Lust

Na een master in Communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Gent en een postgraduaat Interactieve Communicatie aan de Thomas More Hogeschool in Mechelen, startte Miet in 2012 haar carrière bij Famous, tegenwoordig FamousGrey.
Ze ging aan de slag als Digital Project Manager, waar ze instond voor de digitale campagnes van ondermeer Delta Lloyd Life & Bank, Vandemoortele, Hyundai & GAIA. Daarna groeide ze door tot Brand Leader en de verantwoordelijk heeft op klanten als Jupiler, Alken-Maes, Klara, AG Insurance en Quickstep.

FamousGrey - Miet Lust