Telenet wint Effie goud voor meest effectieve campagne

28ste editie Effie Awards succesvoller dan ooit: 13 finalisten en 9 winnaars

Brussel, 9 juni 2016 – Telenet (Gold), Sunweb (Silver), Medialaan (Silver), WWF (Silver), KBC (Bronze), Matexi (Bronze), Rode Kruis (Bronze), Lidl (Bronze) en Hans Anders (Bronze) zijn de 9 cases die een prestigieuze Effie Award 2016 in de wacht slepen. De marketing-communicatie prijzen voor bewezen effectiviteit werden vandaag voor de 28ste keer in ons land uitgereikt.

De Effie jury, waarin zowel adverteerders, agentschappen, academici als marktonderzoekers met een aanzienlijk palmares zetelen, bogen zich dit jaar over een rijke waaier aan inzendingen. Hieruit werden 13 finalisten geselecteerd, waarvan er 9 hun inspanningen bekroond zien met een prestigieuze Gold, Silver of Bronze award. Dit is opmerkelijk meer dan in 2015.

Ons opzet om de drempel te verlagen, de horizon te verruimen en de scope te verbreden werpt vruchten af. De kwaliteit van het ingestuurde werk was van een hoog niveau. Ruim de helft van de ingediende cases werd dan ook genomineerd als finalist. Deze finalisten vertegenwoordigen 7 van de 10 categorieën ”, aldus Birgit Heymans, director van de Effie Awards.

Ideeën die werken

De hoofdvogel gaat dit jaar naar Telenet/TBWA die een Effie Gold Award wint met hun ‘Helemaal Mee Tournee’. Zilver gaat onder andere naar ‘Zondedju’ van Sunweb/LDV en de ‘Rode Neuzen Dag’ van Medialaan/Flexus. Derde winnaar van een Silver Award is WWF/Famous voor het ‘Uitstervende families redden met een uitstervende familie’ initiatief. De vijf cases: KBC/TBWA met ‘Ondernemingszin stimuleren loont’, het Rode Kruis/DuvalGuillaume met ‘Helpt helpen’, Lidl/BBDO met ‘Voor iedereen die telt!’, Hans Anders/Havas Brussels met ‘Het kan anders’ en Matexi/Duval Branding met ‘Everybody deserves a great place to live’, sluiten de rij van winnaars met een Effie Bronze Award.

Eervolle plaatsen

Sinds dit jaar worden alle deelnemers die de finale haalden in de schijnwerpers gezet. Het is immers een bijzondere prestatie om door de Effie jury van experten genomineerd te worden voor de effectiviteit van het ingediende marketingcommunicatie-werk. Daarom krijgen de campagnes van Cécémel/BBDO met ‘Geniet op elk moment’, Brugge Kaas/LDV met ‘De juiste kaas is snel gekozen’, Danone/Y&R These Days met ‘Oikos 2015’ en VRT/DDB met ‘Music for Life 2015’, een eervolle vermelding van de jury.

Finalisten delen voortaan de sleutels tot het succes van hun effectieve campagne met bewezen resultaat met andere marketingcommunicatie professionals. Dit gebeurde tijdens het Effie Effectiveness Forum, dat sinds verleden jaar de uitreikingsceremonie voorafgaat. “Dit initiatief kadert in onze vernieuwde missie, waarbij Effie wereldwijd de ambitie heeft om uit te groeien tot een kennisplatform voor effectieve communicatie in combinatie met de awards die effectieve marketingcommunicatie onderscheiden” aldus Birgit Heymans.

Effie Masters: een brug tussen ervaren en aankomend talent

Om de expertise van de Effie winnaars en ex-juryleden in de toekomst duurzamer in te zetten, broedt Effie op een nieuw project: de Effie Masters. Deze winnaars en vroegere juryleden worden actieve ambassadeurs die marketingcommunicatie professionals van de volgende generatie coachen met hun expertise.

Deel uitmaken van het internationale Effie netwerk, verspreid over 40 landen, biedt heel wat opportuniteiten voor de marketingcommunicatie gemeenschap in ons land. Daarom willen wij naast het maximaal integreren en uitdragen van de Effie filosofie naar adverteerders & agentschappen, ook kennis en expertise delen, zowel nationaal als internationaal. Het groeiend succes van de Effies in ons land bewijst dat we hierin slagen. Wij zijn dan ook bijzonder fier op de prestaties van de 13 finalisten en feliciteren hen samen met de jury en raad van bestuur” besluit Marc Frederix, Voorzitter Effie Belgium.

[ Alle persberichten ]