Effie Jury 2018

Uw inzending zal worden beoordeeld door de bekwaamste en meest ervaren business leaders van België.

Mira De Maeyer
Juryvoorzitter

Mira DE MAEYER

General Manager - Perrigo

Mira De Maeyer haalde haar diploma Toegepaste Economische Wetenschappen - Marketing Management aan EHSAL en voegde daar nog een Speciale Licentie Marketing aan toe bij Vlerick Management School Leuven-Gent.

Ze startte haar loopbaan in 1996 bij LU België (dat vandaag deel uitmaakt van Mondelez) als Junior Brand Manager op oa. Prince en Cha-Cha. Zij evolueerde bij LU tot Brand Marketing Manager Indulgence Biscuits, alvorens over te stappen naar Danone. Daar was zij achtereenvolgens Brand Marketing Manager voor Kids & Drinks (oa. Danonino, Dan'Up,...) en Active Health (oa. Activia en Actimel).

In 2007 keert ze terug naar LU/Kraft om er gedurende 3 jaar haar eerste Marketing Directors rol op te nemen voor Biscuits in België. Ze zet die ervaring als Marketing Director nadien door bij Campbell's.

Eind 2010 zegt Mira de FMCG-wereld tijdelijk vaarwel om haar carrière als Marketing Director verder te zetten in de medische wereld bij Nutricia Medical Nutrition. In 2013 keert ze terug naar Danone om de leiding te nemen over het Marketing team in België. Sinds september 2016 is Mira opnieuw actief binnen de medische wereld, nu als General Manager van Perrigo België, een divisie van Perrigo.

Naar boven
Valérie Morfitis
Advertiser

Valérie MORFITIS

Media Manager Belgium – Unilever

Valérie Morfitis is Master in Financiële en Commerciële wetenschappen ( ICHEC Brussel). Ze vervolledigde haar academische carrière aan de Haas School of Business van de Universiteit van Berkeley en behaalde nadien nog een MBA in Marketing Management aan de Vlerick Business School in Gent.

Zij startte haar carrière bij Unilever in 1999 waar ze diverse functies uitoefende in zowel Brand Building, Customer Marketing en Customer Development. In 2007 maakte ze de overstap naar Sara Lee als Marketing & Trade Marketing Manager.

Ze keerde vervolgens in 2011 terug naar Unilever als hoofd Category Management. Sinds 2013 vervult zij de de functie van Country Media Manager bij Unilever waar ze de investeringen en mediaplanning van alle Unilever-merken in België beheert.

In 2016 werd Valérie tot 'Media Advertiser of the year' verkozen.

Naar boven
Benedicte Lobelle
Advertiser

Benedicte LOBELLE

Chief Marketing Officer - Nationale Loterij
Bénédicte startte in 1990 haar loopbaan bij de toenmalige VUM (Vlaamse Uitgevers Maatschappij). Na 8 jaar VUM, waar ze verschillende functies uitoefende in advertising sales, stapte ze in 1998 over naar Sanoma Magazines.

Bij deze magazine uitgever heeft ze verschillende ervaringen opgedaan: 'het magazinevak in het algemeen', 'communicatie', 'IT gerelateerde projecten' tot ze daar vanaf 2006 resoluut voor de digitale activiteiten van het de uitgever koos.Sinds 2006 tot eind 2013 was ze verantwoordelijk voor de digitale business unit, digitale strategie en innovatie.

In 2014 werkte ze voor iMinds VUB werkte op media-economie. Vanaf januari 2015 was ze verantwoordelijk voor de digitale marketing en business van de Nationale Loterij. Sindsd begin 2018 werkt ze er als Chief Marketing Officer.

David Willems
Advertiser

David WILLEMS

Marketing Director - Toyota & Lexus België

David Willems haalde zijn diploma rechten aan de KU Leuven en voegde daar een MBA in marketing management aan de Vlerick Business School in Gent aan toe.

Hij starte zijn carriere bij Danone in 1999 waar hij diverse marketing functies uitoefende op vrijwel alle merken van de portfolio van junior brand marketeer tot group marketing manager.

Begin 2008 werd hij marketing directeur van het pas opgerichte Danone Zwitserland waar hij gedurende 4 jaar Danone op de kaart zette en het marktaandeel van het merk met merken als Actimel en Activia gestaag deed groeien.

In 2012 keerde hij terug naar België als marketing directeur voor Campbell Foods waar hij onder andere de sterke locale merken Devos Lemmens en Royco verder uitbouwde.

Sinds 2014 is hij marketing directeur Toyota en Lexus bij Toyota België waar hij zich toelegt op het verder uitbouwen van het marktaandeel van hybride voertuigen en digitale transformatie van het bedrijf.

Sylvie Verbruggen
Advertiser

Sylvie VERBRUGGEN

Communication Director - Liberty

Sylvie liep op haar 18e een stage in een reclamebureau en was meteen gebeten door het vak. Ze besliste om Communicatiewetenschappen te gaan studeren aan de UA en nadien behaalde ze ook een Master in Marketing Management aan de Vlerick school.

In 2003 startte ze haar carrière bij Dubois meets Fugger en nadien Duval Guillaume waar ze doorgroeide van Account Executive tot Client Service Director. In 2012-2013 was Sylvie Managing partner van het eengemaakte Duval Guillaume en stond mee aan de wieg van een succesverhaal dat in die jaren 24 Cannes Lions opleverde.

Eind 2013 startte Sylvie bij 1 van haar meest dynamische klanten: Telenet. Ze werd er verantwoordelijk voor Brand, Media en Communications en kreeg er de verantwoordelijkheden voor Channel marketing en Memorable experiences bij. Het is in die rol dat ze haar gouden EFFIE won met de Helemaal Mee Tournee. Haar talent werd opgemerkt door de hoofdaandeelhouder van Telenet - Liberty Global - waar ze sinds 2017 aan de slag is als Communicatiedirecteur.

Naar boven
Alex Thoré
Advertiser

Alex THORé

Director CRM, Branding & Communication - Proximus

Na zijn studies als Handelsingenieur aan de Solvay School of Business (VUB), start Alex zijn carrière bij Procter & Gamble als Brand Manager. Daarna werkt hij bij Pernod Ricard en Danone als senior brand manager, account manager en marketing manager. Met deze ervaring op zak, start hij in 2006 bij Coca-Cola Belgium en bouwt hij gedurende 7 jaar in lokale en Europese marketing & communicatie directies verder aan zijn leiderschapscompetenties, zowel op strategisch als menselijk vlak.

In 2013 vervoegt hij Belgacom, waar hij als head of branding en communication mee aan de wieg staat van de hele rebrandingoperatie van Belgacom naar het nieuwe Proximus. Binnen dat nieuwe Proximus groeide hij door als CRM, Branding & Communication Director.

Een rode draad over de laatste jaren is digitale transformatie. Een gedigitaliseerde marketing communicatie strategie en bijhorende organisatie werd met verhoogde merk- en verkoopseffectiviteit ontwikkeld en uitgerold.

Collega's, partners en vrienden kennen hem als een gepassioneerde en resultaatgedreven marketeer… karakteristieken die dus zeer goed bij Effie passen.

Dominique Poncin
Agency

Dominique PONCIN

Head of Strategy - DDB Brussels
Dominique studeerde Architectuur (Sint-Lukas Brussel) & Communicatiewetenschappen (VUB). Hij startte zijn strategische carrière in 2000 bij TBWA Brussels waar hij als junior strateeg/ghostwriter de eerste gouden Effie voor het bureau binnenhaalt. Na extra creatieve en digitale ervaring te hebben opgedaan bij Duval Guillaume en Boondoggle, vervoegt Dominique in 2011 DDB Brussels als Head of Strategy.

Sinds 5 jaar bouwt hij er mee aan een bureau dat excelleert in strategische creativiteit voor zijn klanten, getuige de lange lijst van bekroningen op CCB, Eurobest, Cannes en... Effie
(Luminus 2011, Tropicana 2014).

Voor zijn toetreding tot de Belgische Effie jury in 2016, liep hij zich in 2014 alvast warm als Belgisch jurylid in de EuroEffie jury.

Naar boven
Petra De Roos
Agency

Petra DE ROOS

Managing Director - LDV United

Er was eens een meisje dat zo verliefd was op reclame dat ze haar studie in het buitenland liet staan om bij een reclamebureau aan de slag te gaan. Vandaag, meer dan 15 jaar later, is dat meisje managing director. Bij datzelfde bureau.

Ze is intussen ook vrouw en moeder van twee kinderen. Maar de reclamevlinders fladderen nog altijd even hevig in haar buik. Het is goesting in het vak: het buikgevoel dat, gecombineerd met een emotioneel hart en een rationeel hoofd, leidt tot communicatie die raakt, die fans voor merken maakt. Want dat is waar het bureau dat zij leidt, LDV United, als één team voor staat: We create fans for brands. En dat doet LDV United door merken relevant en onderscheidend te maken.

Of dat lukt?

LDV United won al Effies met en voor Brantano, Telenet, Sunweb, Neckermann, Red Bull en De Standaard. Het bureau schreef trouwens geschiedenis met de eerste overheidscampagne die een Effie won, een gouden Effie nog wel, met en voor stad Antwerpen.

Terug naar dat meisje van toen. Die zag zich enkel in haar stoutste dromen zetelen in de Effie jury. Maar in sprookjes en in dromen moet je geloven. Dan alleen worden ze waar. Dan alleen leef je lang en gelukkig.

Yves Van Landeghem
Agency

Yves VAN LANDEGHEM

Managing Partner - Leo Burnett

Yves studeerde consumentenpscyhologie aan de Universiteit Gent en deed er daarna nog een jaar Vlerick (marketing) bij. Bij de business school ging hij initieel aan de slag als assistent en onderzoeker maar hij wisselde al snel zijn academische hoed voor die van strateeg bij The Reference. In 2002 keerde hij terug naar zijn eerder stageplaats Quattro als strategic planner.

Dat bureau werd de Belgische incarnatie van Saatchi & Saatchi en vanaf 2006 vervoegt hij er het management. Als strategisch directeur zet hij mee de lijnen uit van het bureau alvorens het mee verder onder de nieuwe Publicis structuur te voegen. In 2016 was hij mee verantwoordelijk voor de fusie tussen Saatchi en Leo Burnett, dat voortaan onder die laatste naam door het leven gaat.

Effie ervaring is hem niet vreemd: Yves heeft een bronzen (Carrefour), een zilveren (Universiteit Gent - Durf Denken) op het palmares staan in België. Daarnaast prijken nog een zilveren en gouden Euro Effie (Europese Commissie - Ex–Smokers). In 2013 zetelde hij reeds in de finale ronde als jurylid voor de Euro Effies.

Peter Ampe
Agency

Peter Ampe

Creative Partner - FamousGrey
Guillaume Van der Stighelen. Hij was het die het talent van Peter Ampe opmerkte en hem een kans aanbood in de communicatie. Peter was toen 29 jaar. Voordien was deze Germaanse filoloog één van de eerste leraars Nederlands voor niet-Nederlandstaligen en freelance journalist. Zijn achtergrond verklaart meteen zijn voorliefde voor waarachtige ideeën die de wereld beter maken en merken vooruit helpen. Zelf noemt hij het "creating logical magic". Deze dualiteit zie je ook duidelijk aan zijn palmares: Peter heeft vandaag 35 Cannes Lions en 12 Effie Awards op zijn palmares.

Peter begon als copywriter bij Young&Rubicam en GV/Company en maakte in 2001 de overstap naar Duval Guillaume, waar hij de rol van creatief directeur op zich nam. In deze functie leidde hij in 2012 Happiness Brussels en vanaf 2013 DDB Brussels, waarmee hij 2 jaar op rij Creative Agency of the Year werd. Na bijna 5 jaar DDB maakte hij eind vorig jaar de overstap naar FamousGrey, waar hij creative partner is van Marc Fauconnier.

Als Peter niet bezig is met communicatie, is hij aan het schrijven. Gedichten verschenen al op installaties in Brugge, Oostende en Swansea. Hij is ook de auteur van "The Mind Works Best at Running Speed". Bij een loopsnelheid van 10km/u komen de ideeën vanzelf, beweert hij. Iets wat we niet meteen durven tegen te spreken.

Naar boven
Kristof De Wulf
Research

Kristof DE WULF

CEO - InSites Consulting
Kristof is medeoprichter en CEO van InSites Consulting, waar hij richting en energie geeft aan 175 medewerkers in New York, London, Rotterdam, Düsseldorf, Timisoara en Gent.

Hij startte bij Vlerick Business School, waar hij later professor, voorzitter van de vakgroep marketing en partner werd. Hij publiceerde tientallen wetenschappelijke artikelen in tijdschriften en spreekt regelmatig op internationale research en marketing congressen.

Kristof blogt voor MarketingTribune en Switch & Shift, de tweede meest sociaal gedeelde blog ter wereld over leiderschap. Hij is lid van de Adviesraad van Bank Van Breda en de IKEA Business & Consumer Intelligence Council. In 2011 bekroonde MOA hem tot bureauonderzoeker van het jaar en in 2014 maakte Universiteit Gent hem Alumnus van het jaar.

Naar boven
Ludovic Depoortere
Research

Ludovic DEPOORTERE

Founder - Haystack International

In 1997 behaalt Ludovic een diploma handelswetenschappen aan EHSAL Brussel. Dit vult hij in 2001 aan met een Master of Science in Marketing aan de KU Leuven.

Meteen na het afstuderen, start hij zijn loopbaan door zijn eigen bedrijf, Bridge Marketing, op te richten. In 2002 neemt hij onderzoeksbureau Rogil Research over. Dit bouwt hij uit tot een volwaardige full service agency gespecialiseerd in marketing en sensorisch onderzoek.

In 2013 ziet Ludovic een gouden opportuniteit in de fusie tussen Rogil en het kwalitatief onderzoeksbureau Keystone Network. Zo ontstaat Haystack International, een bedrijf dat expertise aanbiedt op zowel kwantitatief, kwalitatief als sensorisch marktonderzoek.

Sinds 2005 is hij erefellow bij het Hogenheuvelcollege. Daarnaast is hij vicevoorzitter van Febelmar sinds 2007.

Wendy Van den Broeck
Academic

Wendy Van den Broeck

Assistant Professor Department Communication Sciences, VUB

Prof. dr. Wendy Van den Broeck is sedert 2003 verbonden aan de vakgroep communicatiewetenschappen-VUB en onderzoekscentrum IMEC-SMIT. Zij is docent binnen de opleidingen Communicatiewetenschappen, Master in Communication Studies: New Media and Society in Europe en de Bachelor in Social Sciences. Haar onderwijs focust zich vooral binnen het domein van media, strategische communicatie en marketing en onderzoeksmethodologie. Binnen het postgraduaal in Media Economics is zij verantwoordelik voor de module "Commercial Communication and Advertising in a digital Age".

Onderzoeksmatig maakt Prof. Van den Broeck deel uit van het management van onderzoekscentrum IMEC-SMIT. Binnen SMIT coördineert zij het living lab onderzoek en is ze verantwoordelijk voor verschillende onderzoeksprojecten.

Inhoudelijk focust haar onderzoek op gepersonaliseerde en immersieve media, targeted advertising, gebruik en domesticatie van nieuwe mediadiensten, smart education en living lab onderzoek. Rond deze thema's is ze actief in verschillende nationale en internationale onderzoeksprojecten. Ze maakt tevens deel uit van verschillende internationale netwerken zoals IAMCR en ECREA en is betrokken bij de organisatie van diverse conferenties zoals ACM TVX en AXM AltMM. Ze heeft ook een uitgebreid academisch publicatiedossier met een 100-tal publicaties.

Naar boven
Nicolas Kervyn de Meerendré
Academic

Nicolas Kervyn de MeerendrÉ

Assistant Professor at Louvain School of Management - UCL

Dr. Nicolas Kervyn heeft een opleiding als onderzoeker in de psychologie aan UCLouvain et Princeton University.

Na een passage - dankzij een onderzoeksstoel - aan de Solvay Business School is hij vandaag Assistent-Professor in Marketing aan de Louvain School of Management (UCL).

Naar boven
Sylvie Irzi
Media expert

Sylvie IRZI

Managing Director Initiative - COO Mediabrands
Sylvie Irzi haalde een licentie in Business Administration aan de ULG en vervolgens een korte MBA graad aan de Kellogg's University in Business Management & Marketing.

De carrière van Sylvie is sterk gelinkt aan technologie, aan webdiensten en aan 'digital' in de bredere zin. Ze gaat van start in de Telco sector met een eerste ervaring bij Motorola Datacom en vervolgens bij British Telecom WW Ltd vooraleer 10 jaar aan de slag te gaan bij Microsoft waar ze de rol van Marketing Director op zich nam voor MSN, met inbegrip van de portal MSN.be, de webdiensten voor klanten en de regie Microsoft Advertising.

Bij het vertrek van Marc Bresseel, neemt ze de leiding over van de Consumer and Online divisie en wordt ze Country Manager, een job die ze gedurende 5 jaar zal uitoefenen. Na Microsoft verkast ze 3 jaar naar Shanghai waar ze de inhoud en de scenographie van het Belgische paviljoen op de Wereldexpo in Shanghai in 2010. Terug in het land, neemt ze de leiding op van Initiative, een divisie van Mediabrands NV, de tweede media agency groep in België waar ze ondertussen 4 jaar bezig is met het transformeren en aanpassen van het agentschap aan de nieuwe opportuniteiten en noden van zijn klanten en de sector in het algemeen.

Naar boven
Davy Caluwaerts
Media Expert

Davy CALUWAERTS

Managing Director - Zenith Optimedia

Davy is jurist van opleiding. Hij bleef erna in Leuven en wisselde de KUL in voor KHLeuven om Communicatiewetenschappen specialisatie Marketing te studeren. Klaar om te gaan werken, annuleerde hij een stageplaats in Londen voor eentje bij DuvalGuillaume Brussels waar hij ook werd aangenomen als Mediagast. 6 jaar lang werkt hij mee aan creatieve hoogstand, merken bouwen en commerciële goesting. In avondschool werkt hij een Master Interne & Externe Communicatie af aan EHSAL.

Hij vertrekt in 2010 als Media Director naar ZenithOptimedia, Publicis Groupe getrouw. Als Strategic Director werkt hij op Nestlé, L'Oréal, Mercedes-Benz, Bacardi, OmegaPharma en Richemont. In 2016 wordt hij Managing Director.

Davy leidt nu de transformatie van het mediabureau richting een meer gedifferentieerd en strategisch georiënteerd aanbod. De ervaring in media en creatie zijn een unieke achtergrond die nu verzilverd worden bij de operationele integratie van het bureau in Publicis One.

Davy liep al eerder warm in jurering voor Cannes Lions, Dubai Lynx, CCB, Topspots en AMMA. En kijkt ongelooflijk uit naar deze marathon.