Nieuw in de Effie-jury: Geoffrey Hantson, Maarten Vanthemsche & Kendy Smits


Onze partnerorganisatie zorgen elk jaar voor vers bloed in de Effie-jury om aldus de maximumtermijn van drie jaar voor juryleden te respecteren en te zorgen voor een continue schwung. Met nieuwkomers Geoffrey Hantson van Happiness, Maarten Vanthemsche van DDB en freelancer Kendy Smits voegde de ACC een stevige brok creatieve en strategische expertise en ervaring toe aan de Effie 2023-jury. We stellen hen kort voor aan de hand van drie eenvoudige vragen.


Nieuw in de Effie-jury: Geoffrey Hantson, Maarten Vanthemsche en Kendy Smits

Waarom heb je aanvaard om in de Effie-jury te zetelen?

Het is de eerste keer dat ik de Effie-jury mag vervoegen en ik kijk er enorm naar uit. Ik verheug me nu al op de inspirerende en leerrijke gesprekken met de andere juryleden. Ik ben ook nieuwsgierig in welke mate die anders zullen zijn dan in een louter creatieve jury, ook al zijn resultaten van campagnes al lang geen taboe meer in de jury's van puur creatieve awardshows. Verder hoop ik verrast te worden door de cases en de resultaatgerichtheid en creativiteit ervan. Creatieve campagnes zorgen eigenlijk voor dezelfde resultaten als campagnes die niet creatief zijn. Alleen doen creatieve campagnes dat sneller en budgetvriendelijker.
Geoffrey Hantson, Chief Creative Officer - Happiness Brussels - Saigon /FCB Global
The purpose of advertising is to sell." Bill Bernbach wist het al meer dan 50 jaar geleden en het is nog altijd een waarheid als een koe. Het is de essentie van ons vak. De energie die bureaus samen met hun klanten creëren door creativiteit in te zetten voor het creëren van waarde is kwetsbaar. Door ze te meten en op een piëdestal te zetten, maken we ons vak beter. Als adverteerder vond ik de Effies al de mooiste award en dat vind ik, nu ik aan de bureaukant zit, nog steeds. De Effies onderstrepen de purpose van wat we doen en helpen marketeers om hun impact in de board room te vergroten. Ik vind bijdragen aan de Effies een uitstekende tijdsinvestering, dit omdat ik er rotsvast van overtuigd ben dat bedrijven die aangestuurd worden door marketeers sterkere bedrijven zijn.
Maarten Vanthemsche, Managing Director - DDB Brussels
Ik vind de Effies een mythisch aura hebben en zeker in vergelijking met andere awardshows. Ik denk dan aan de jurydebatten die gevoerd worden met 'aanklagers' en 'verdedigers' voor de verschillende cases. Ik vond de Effie-jury altijd intrigerend en het lijkt me iets voor mij om gaten te prikken in cases of ze net met vuur te verdedigen. Ik heb dan ook niet getwijfeld toen de ACC me voorstelde om in de jury te zetelen. Ik kijk er naar uit om de verschillende cases te lezen, erover te debatteren, de verschillende invalshoeken en visies te horen en om de juiste winnaars te kiezen.
Kendy Smits, freelance merk- & marketingstrateeg

Wat is je professioneel motto?

Een motto is me veel te eng. Ik heb er verschillende. Grosso modo geloof ik in twee zaken: in creativiteit en in goede mensen. En de combinatie van die twee is wat me elke dag de nodige energie bezorgt. Kunnen samenwerken met allerlei positieve, constructieve, empathische en mooie mensen die ook nog eens mijn heilige geloof in creativiteit delen, dat is een waar privilege.
Geoffrey Hantson, Chief Creative Officer - Happiness Brussels - Saigon /FCB Global
Zo moeilijk is het allemaal niet.
Maarten Vanthemsche, Managing Director - DDB Brussels
'Un train peut en cacher un autre' (of vrij vertaald, schijn bedriegt, nvdr.). Een vriend wees me onlangs op deze Franse uitdrukking. Hij beschouwde het zelfs als mijn levensmotto. Het klopt zeker op professioneel vlak. Ik probeer altijd dieper te graven en op zoek te gaan naar wat er schuilgaat achter het zichtbare, hoorbare en tastbare. Wat is het probleem achter het probleem? Wat zeggen mensen zonder het te zeggen? Wat doen mensen zonder het te beseffen? Het is een combinatie van nieuwsgierigheid en mensen ten volle willen doorgronden. Daardoor blijf ik zoeken naar verschillende manieren om een boodschap over te brengen of een doelgroep aan te spreken. En daardoor probeer ik niet te snel tevreden te zijn met eerste, oppervlakkige bevindingen.
Kendy Smits, freelance merk- & marketingstrateeg

Van welke winnende Effie-case van de voorbije jaren was je onder de indruk en waarom?

Een campagne is voor mij pas echt indrukwekkend als ze zowel op de Effie Awards als op de Creative Belgium Awards goud wint. Voor zulke campagnes maak ik de diepste buiging, want ze zijn het ultieme bewijs dat creativiteit en efficiëntie zo goed samengaan. De enige die dat met dezelfde campagne voor elkaar gekregen heeft de laatste jaren is naar mijn weten het duo Special Olympics en LDV United. Ik vind trouwens dat er een speciale prijs zou moeten komen vanuit Effie en Creative Belgium. Beide verenigingen zouden deze dubbele gouden campagnes de ultieme bekroning kunnen geven.
Geoffrey Hantson, Chief Creative Officer - Happiness Brussels - Saigon /FCB Global
De echte jury voor cases is de tand des tijds… Gebouwd voor Belgische wegen van Mitsubishi en LDV United is een case die er voor mij door zijn insteek destijds bovenuit stak en creatief wist te verrassen. SuperPlus van Delhaize en TBWA is een schoolvoorbeeld van hoe teruggaan naar de essentie van een merk en alles daarrond te organiseren een heel tastbaar verschil kan maken. Maar als ik echt moet kiezen dan is De digitale versnellingvan Telenet en TBWA uit 2018 mijn favoriet. De case is gebaseerd op een onderstroom die toen heel erg tastbaar was en vandaag nog steeds weerklank vindt. Onze bedrijven moeten digitaliseren om up-to-date te blijven. Telenet heeft toen op een heel juiste toon met de doelgroep weten te communiceren en echt het verschil gemaakt. De manier waarop ze de grote doelstelling om Vlaanderen digitaal te versnellen vervlochten hebben met sales processen is een knap staaltje vakmanschap.
Maarten Vanthemsche, Managing Director - DDB Brussels
Vorig jaar was ik zelf genomineerd voor een Effie (Bronze voor LEGO en Done by Friday met Wat zal jij doen?, nvdr.) en dan kijk je toch met een andere blik naar het deelnemersveld. Ik was toen het meest onder de indruk van de case Now is the time to stare van Mutant voor Paralympic Team Belgium. Het uitgangspunt is zo eenvoudig en ergens voor de hand liggend, maar door een twist aan het woord 'staren' te geven werd de campagne zeer krachtig. Een negatieve realiteit werd aldus in iets positiefs omgezet. De letterlijke vertaling met de illustratieve ogen maakte de campagne herkenbaar en hedendaags. Voor mij is het ook een goed voorbeeld van - letterlijk - verder kijken dan de persoon die je op het eerste gezicht ziet, een persoon met een beperking.
Kendy Smits, freelance merk- & marketingstrateeg

[ Alle Canal berichten ]