3. Strategie
Insights & kernidee
Het thema voor De Warmste Week wordt gekozen op basis van actuele maatschappelijke noden en wat de Vlamingen raakt. Eenzaamheid bleek een urgent probleem: ze treft alle generaties en alle lagen van de samenleving.
Volgens de WHO (2023) vormt eenzaamheid een dringende bedreiging voor de volksgezondheid. In juni 2024 leed 22,7% van de Vlaamse volwassenen aan ernstige eenzaamheid en 33,2% aan matige eenzaamheid. In 40,94% van de oproepen naar de zelfmoordlijn in 2023 was eenzaamheid de belangrijkste factor.
3 vormen van eenzaamheid:
- Sociale eenzaamheid: geen groep waartoe men behoort (vrienden, buren, kennissen)
- Emotionele eenzaamheid: gebrek aan intieme relaties (partner, kinderen) of representatie
- Existentiële eenzaamheid: gebrek aan zingeving, moeilijk een betekenisvol leven vinden
Te weinig mensen durven over hun eenzaamheid praten. Het taboe doorbreken kan alleen samen. Daarom besloot De Warmste Week in 2024 eenzaamheid aan te pakken.
Creatieve strategie
De vlam is sinds het begin het logo van De Warmste Week. Voor het thema eenzaamheid kreeg het voor het eerst een symbolische rol: die van verbinding. Zo ontstond de kleine knuffelvlam: twee omarmde vlammetjes in de vorm van het originele logo, een warme incarnatie van eenheid ongeacht leeftijd, geslacht of afkomst. Dit symbool diende als basis voor goodies, o.a. via partner KBC.
Voor de uitvoering maakten we een emotionele animatiefilm, met verhaal, kleur, licht en muziek om diepe verbinding te creëren. Personages van alle leeftijden en achtergronden hebben een kleine innerlijke vlam die minder fel brandt wanneer ze alleen zijn. Drie hoofdpersonages illustreren sociale, existentiële en emotionele eenzaamheid. Elk verhaal eindigt hoopvol, visueel en muzikaal.
Met Jente Pironet (Portland) produceerden we een emotieve cover van Don't Stop Believin', het symbolische nummer van hoop. De vlam van De Warmste Week werd zo van een logo een visuele metafoor voor hoop, solidariteit en warmte, de rode draad door alle communicatie.
Mediastrategie
Een SEE–FEEL–DO-aanpak, in meerdere golven, zorgde voor continue aanwezigheid
- SEE: aandacht trekken voor het thema eenzaamheid
- FEEL: emotionele verbinding creëren
- DO: mensen mobiliseren tot actie tegen eenzaamheid
|