Bolero/Kunstmaan wint
Effie Gold Award

Record aantal finalisten én jonge deelnemers

Brussel, 27 september 2018 - Op de uitreiking van de prestigieuze Effie Awards vielen vanavond maar liefst 17 cases in de prijzen. Naast de Gold Award voor Bolero/Kunstmaan ging een Silver Award naar McDonald's/TBWA, Telenet Business/TBWA, KBC/TBWA en Stichting tegen Kanker in samenwerking met het Vlaams Expertisecentrum Alcohol en andere Drugproblemen/Happiness Brussels. Op deze 29ste editie werden voor het eerst de Media Mentions uitgereikt die de meest effectieve mediakeuze binnen een campagne belonen.

De Effie Awards bekronen elk jaar de meest succesvolle marketing- en communicatiecampagnes op het vlak van impact en effectiviteit. Dit jaar kende de Effie-jury, met daarin 16 ervaren marketingprofessionals (adverteerders, reclamemakers, onderzoekers en academici), een Gold, Silver of Bronze award toe aan elk van de 17 finalisten. Hiermee is de editie 2018 goed voor een absoluut record, want nooit eerder vielen meer campagnes in de prijzen.

2018 Effie Awards Belgium: nombre record de finalistes et
de jeunes participants

"Wij zijn opgetogen over het succes van deze editie, waarbij we met de nieuwe Effie directeur Lydia Desloover voluit de kaart trokken van verjonging en het versterken van de dynamiek," aldus Marc Frederix, voorzitter van Effie Belgium.

Marketing effectiveness boomt

Bolero/Kunstmaan ontving als enige finalist de felbegeerde Gold Award voor de campagne Beleg-het-zelver. De jury werd overtuigd door deze strategisch en creatief bijzonder sterke case die op elk criterium uitmuntend scoorde. De campagne koppelt succesvol communicatie aan business en boekt geweldige resultaten met een opvallende daling van de wervingskost.

Bij de Silver Awards valt de sterke prestatie van TBWA op. Dat is het bureau achter de campagnes Building a better McDonald's van McDonald's, De Digitale Versnelling van Telenet Business en KBC verzekeringen van KBC. De vierde Silver Award ging naar de Stichting tegen Kanker in samenwerking met het Vlaams Expertisecentrum Alcohol en andere Drugproblemen/Happiness Brussels voor Tournée Minérale.

Tot slot werden nog 12 Bronze Awards uitgereikt. Die gaan naar Child Focus/Wunderman (Closer than you think), Volvo/Famousgrey (Testdrive the commercial), Perrigo Belgium/Zenith (Adem elke dag vrij met Physiomer), Continental Foods/LDV United (Zeg het met Devos Lemmens), Mobile Vikings/Mortierbrigade (Stay restless), ING/Mortierbrigade (Eigenlijk is een bank zo gek nog niet), Toerisme Vlaanderen/Ogilvy Social Lab (The Mud Soldier), bpost bank/DDB Brussels (Zoveel is duidelijk), Spadel/Darwin (Spa Duo blaast een dalende categorie nieuw leven in), Proximus/Pivott Digipolitans (Always close...where and when it matters), Palm/Dallas Antwerp (Samen genieten met Cornet) en GrandVision Benelux/BBDO (That moment when our customers made the campaign, we made new customers).

"Effie Belgium investeert jaar na jaar in het verhogen van de kwaliteit van de cases. Dat wordt dit jaar bevestigd door het recordaantal finalisten", verklaart Mira De Maeyer, General Manager van Perrigo Belgium en Juryvoorzitter van de Effie Awards. "Ook het niveau van de finalisten ligt erg hoog. Dit recordaantal winnaars toont aan dat de aandacht voor marketing effectiveness binnen bedrijven en bureaus alsmaar toeneemt. En dat heeft duidelijk een positief effect op de bedrijfsresultaten. Het doet me bovendien veel plezier dat de winnaars uit zeer diverse sectoren komen," aldus De Maeyer.

Nieuwe award voor mediagebruik

Voor het eerst werden ook de Media Mentions uitgereikt, een gloednieuwe prijs die cases bekroont voor hun effectieve mediagebruik in 6 categorieën: dagbladen, magazines, out-of-home, in-home, audiovisual en digitale media. Deze award is een initiatief van media-organisaties WeMedia, NewsWorks, DMA, OOH(JCDecaux, LijnCom, ClearChannel, Publifer) en Welcome Media. Telenet Business/TBWA ging naar huis met 3 van de 6 Media Mentions (dagbladen, Out-of-home en In-home). De prijs voor beste radiogebruik ging naar Continental Foods/LDV United en de TV Media Mention naar Perrigo Belgium. Proximus/Pivott Digipolitans kreeg de Digital Media Mention.

1 op 4 jonger dan 30

Meer dan ooit mikt Effie Belgium ook op jong marketingtalent en beloftevolle studenten om verticaal meer te diversifiëren. Sinds deze editie konden deelnemers via een duo-ticket ook een jonge collega uitnodigen. De organisatie en partner BMW sponsorden 50 studenten.

Voortaan zijn de cases die door de finalisten op het 'Effie Effectiveness Forum' voorgesteld worden, ook beschikbaar als lesmateriaal voor docenten en worden ze via een live stream online gedeeld. Onderwijsinstellingen werden ook betrokken bij de social media communicatie. "Juniors en studenten zijn een belangrijke doelgroep voor Effie want zij zijn de toekomstige winnaars. De insights die de finalisten op het forum delen zijn zowel voor ervaren professionals als jong talent bijzonder leerrijk. Wij zijn dan ook bijzonder blij dat op deze editie 1 op 4 deelnemers jonger was dan 30 jaar," besluit Lydia Desloover, directeur van Effie Belgium.

de 17 finalisten

Award Case  Adverteerder Agency
Gold Effie Beleg-het-zelver Bolero Kunstmaan
Silver Effie De Digitale Versnelling Telenet Business TBWA