2. Strategie
Tevredenheid bindt, maar trots doet groeien
Wanneer klanten online of in enquêtes over ons spreken, rechtvaardigen ze spontaan de hogere prijs door te wijzen op de superieure kwaliteit van onze producten en de variatie in recepten. Het bereiden van gezondere maaltijden voor zichzelf en hun geliefden brengt hen niet alleen voldoening, maar ook een gevoel van trots (consumer insight).
Verder blijkt dat ongeveer de helft van de klanten aangeeft dat vrienden en familie de belangrijkste informatiebron waren van het merk Foodbag. Het gebruik van onze premiumdienst (Belgisch, kwalitatieve en duurzame producten,...) zorgde dus voor een trots die ze zelfs graag uitdragen. Onze klanten blijken dus ook een authentiek medium te zijn dat we mogelijk kunnen motiveren om over ons te spreken (media insight).
In een markt waar HelloFresh de dominante internationale speler is, positioneert Foodbag zich als een echt Belgisch en premium alternatief. We zoeken een manier om niet alleen de voordelen van het merk Foodbag in de verf te zetten, maar ook om deze voordelen te laten afstralen op de gebruiker. Zo koppelen we hun voedingskeuze aan hun persoonlijkheid en de mate waarin gezond eten past bij hun zelfbeeld.
Een valkuil bij zo een communicatiestrategie is dat zowel het merk als de consument arrogant kunnen overkomen. Het mag dus niet opvallen, het moet subtiel zijn. Om voldoende bescheiden te blijven, maken we gebruik van humor en zelfrelativering. We gebruiken daarom 'humblebragging': een subtiele vorm van zelfpromotie waarbij successen of positieve eigenschappen op een ogenschijnlijk bescheiden manier gedeeld worden, zodat de boodschap sympathiek en authentiek blijft.
Creatieve strategie
We willen een iets meer premium imago én voorkeur uitbouwen in de categorie van de maaltijdboxen. We vertalen de strategie vlot door met een centrale boodschap dat je met Foodbag kwaliteit voorschotelt en daar trots op mag zijn!
Dit bereiken we door creatief de dubbele betekenis van 'opscheppen' te gebruiken. Door expliciet te zeggen dat je wél mag opscheppen, halen we de remmende sociale norm (Belgische bescheidenheid) weg en moedigen we zelfs aan om over Foodbag te spreken met anderen. En dat alles met een humoristische, luchtige en menselijke toon die perfect past bij een lifestyle gericht culinair merk.
Met media-integraties versterken we de merknaam en brengen we het eenvoudige bestel- en leverpoces van Foodbag regelmatig onder de aandacht.
Verder in de funnel gebruiken we inspirerende content om onze Belgische recepten in de kijker te zetten op onze eigen digitale kanalen en bouwen we voorkeur op via influencers met autoriteit in kwalitatief koken.
Mediastrategie
We werken met een verbindende mediastrategie:
- Increase brand appetite - mensen warm maken voor het concept van maaltijdboxen en Foodbag als betere alternatief positioneren.
- Increase preference - de voorkeur voor ons merk versterken ten opzichte van andere aanbieders
- Increase first time orders - nieuwe klanten overtuigen om effectief een eerste box te bestellen
- Increase ordering frequency - bestaande klanten stimuleren om vaker en regelmatiger te bestellen
|