HiPRO - Feed your progress | Effie case 2025

Bekijk deze Effie-case

Sommige onderdelen van onze site zijn afgeschermd. Gelieve uw gegevens éénmalig in te vullen voor ongelimiteerde toegang tot ons archief met Effie-cases van meer dan 25 jaar.

Aanspreking  
Voornaam *
Naam *
Bedrijf *
E-mailadres *
 
  * Verplicht in te vullen


HiPRO - Feed your progress

HiPRO - Feed your progress

Bronze Effie

Danone - Boondoggle & Havas
+ Essence Mediacom

Timely Opportunity & Merkimago campagne

Registreer om deze Effie case te bekijken

HiPRO - Feed your progress

HiPRO - Feed your progress

Bronze Effie

Danone - Boondoggle & Havas
+ Essence Mediacom

Timely Opportunity & Merkimago campagne

1. Marktsituatie

HiPRO, pionier in de proteïne-zuivelsector en een merk onder de vleugels van Danone group, stond in 2024 voor een dubbele uitdaging: de agressieve opmars van huismerken (PL) en de nood om zich te herpositioneren van een niche sportmerk naar een bredere lifestyle-keuze. Met de Olympische Spelen als cultureel decor lanceerde HiPRO een slimme geïntegreerde campagne die zowel business- als merkimpact opleverde.

2. Doelstellingen

Naarmate de categorie groeide, brachten retailers PL-copycats met gelijkaardige verpakkingen, formaten en claims aan lagere prijzen. HiPRO riskeerde commoditisering, verlies van marktaandeel en een verzwakte premiumpositie.

De missie was duidelijk:

  • Meer verkoop en erosie marktaandeel tegengaan ondanks Private Label-druk.
  • Doelgroep verbreden (meer kopers maar ook meer verkoop) zonder geloofwaardigheid bij de kern doelgroep te verliezen.
  • Emotionele connectie bouwen, met behoud van functionele sterkte van het product zelf.
  • Premium positie rechtvaardigen tegenover copycats door merkwaarde te versterken.

3. Strategie

HiPRO maakte van de Olympische buzz een katalysator voor herpositionering. Zonder officiële sponsorrechten wist het merk toch mee te surfen op de aandacht en bekendheid van dit grootse evenement, door samen te werken met nationale helden Lotte Kopecky (wielrennen) en Cynthia Bolingo (atletiek). Tegelijk, en in het kader van wereldwijde herpositionering, werd de belofte verschoven naar een meer inclusief merkcommunicatieplatform Feed Your Progress. Van pure spiermassa naar dagelijkse kracht en vooruitgang.

Om lokaal relevant te blijven, brachten we de verhalen van Belgische atleten tot leven. Geworteld in authenticiteit en veerkracht, gaven we HiPRO zo culturele én emotionele diepgang. Daarmee verschoof het merk van een niche rond sportprestaties naar een mainstream lifestyle-merk: aantrekkelijk voor een bredere doelgroep 'Exercise Enthusiasts' (lopers, fietsers, fitnessliefhebbers) én geloofwaardig voor de kerndoelgroep 'Peak Performers' die voornamelijk focussen op spieropbouw.

4. Uitvoering

de timing van de campagne en het inzetten van athlete op de juiste moment was crucial. De campagne liep in twee golven (maart & juni 2024), afgestemd op de Olympische context maar gezien ze geen officiele sponsor waren, wettelijk buiten BOIC-restricties. We bouwden een digital first ecosystem waarbij elk touchpoint exact getimed was op de context en omgeving van onze doelgroep met consistente boodschappen en visuals.

  • Creatief
    Documentaire-achtige spots van 30", DOOH met atleten, TikTok & OLV video's, addressable TV, influencer posts. We toonden producten natuurlijk geïntegreerd in hun routines (training, herstel, familie)

  • Innovatie
    Nieuwe productgamma's zoals 'shots' en limited edition Red Fruits stonden centraal in de campagne naast onze ahtleten.

  • Sampling & events
    Gent Marathon (14.000 stalen), stationsacties, Strava-activatie.

  • Retail
    Promoties op innovaties (1+1, 2+2), fridge wraps, schapstoppers, specifieke retail activaties zoals de Jumbo-actie, ism met Strava, waar je een branded sportfles kreeg bij aankoop van.

  • Mediaplanning
    Focus op bereik, wekelijkse frequentie en conversie.

4. Resultaten

De campagne overtrof alle KPI's:

  • Penetratie: +2,7pp groei (doel: +2pp).
  • Marktaandeel: van 42% in februari naar 51% in juni.
  • Verkoop: +48,9% in maart, +70,4% in juni.
  • Prijs: Gemiddeld > € 8/kg, premium behouden.
  • Merkkracht: Demand Power van 1,6 naar 2,2 (+37,5%).
  • Communicatie metrics: Awareness +10,1%, Familiarity +5,5%, Consideration +7,8%, Preference +0,6%.

ROI
Met een investering van slechts € 660k (€ 545k media, € 40k productie, € 75k promo/sponsoring) realiseerde HiPRO meer dan € 20m verkoop (50% van de categorie). Naast de korte termijnimpact werd ook de basis gelegd voor lange termijn groei binnen de globale repositionering.

Conclusie
De campagne bewijst hoe een slimme, door atleten gedragen en cultureel relevante aanpak, met Olympische timing en full-funnel integratie, zowel leiderschap verdedigt als nieuwe kopers wint alsook een sterk merk opbouwt. HiPRO veranderde de dreiging van commoditisering in een groeikans. Het levende bewijs van Feed Your Progress.

Client
Danone
Marie Ong

Danone - Marie Ong Na haar studies voedingswetenschappen aan de landbouwkundige ingenieursschool van Bordeaux, startte Marie Ong bij Danone in Lyon, waar ze werkte aan innovaties voor de Baby-divisie voordat ze de overstap maakte naar marketing in België. Sindsdien beheerde ze verschillende zuivelmerken, van Danette tot HiPRO, waar ze het merk meerdere jaren met veel passie heeft geleid en steeds streefde naar de beste ervaring voor de Belgische consument.
Vandaag is Marie doorgegroeid tot Group Brand Manager Indulgence Benelux, waar ze iconische merken zoals Oikos, Danette en Danio leidt. Doorheen haar carrière bij Danone wist ze productinnovatie te combineren met merkleiderschap over verschillende markten heen, en ze wordt erkend voor het neerzetten van impactvolle campagnes die zowel groei als relevantie stimuleren.

Agency
Boondoggle
Valerie Vleminckx

Boondoggle - Valerie Vleminckx Valerie is een ervaren merkenbouwer met bijna 20 jaar expertise in communicatie en advertising. Ze startte haar carrière bij SBS Belgium, stapte daarna over naar TBWA Belgium waar ze 12 jaar werkte, en ging vervolgens aan de slag bij Accenture Song, waar ze het communicatie agentschap leidde alvorens Chief Growth Officer te worden. Ze stond aan het roer van grote accounts en multidisciplinaire teams binnen FMCG, financiële diensten, overheid en internationale klanten, en stuwde merken steeds naar meer relevantie en betekenis. Als catalyst for change werd haar werk bekroond met een Cannes Lions in 2012 en leverde ze een bijdrage aan eerdere Effie-finalisten zoals McDonald's, JOEfm en VRT
Vandaag begeleidt ze als freelance marketing consultant en Business Director bij Boondoggle verschillende Danone-merken in de Benelux, waaronder HiPRO, waar ze lokale merkequity, activaties en internationale herpositionering aanstuurt langs agency zijde.