![]() |
The
Bronze Effie |
Registreer om deze Effie case te bekijken
![]() |
The
Bronze Effie |
1. Marktsituatie1712 is de hulplijn in Vlaanderen voor iedereen die te maken krijgt met geweld, emotioneel misbruik of kindermishandeling: slachtoffers, getuigen, professionals en zelfs daders. Hoewel het aantal oproepen elk jaar licht stijgt, blijft er een grote kloof bestaan tussen de officiële meldingen en de werkelijkheid die slachtoffers ervaren. Kindermishandeling is het meest besproken thema bij 1712. In december 2024 koos de dienst daarom om dit onderwerp centraal te zetten in de communicatie. Dat was een uitdaging: de campagne rond 17/12 - de officiële bewustmakingsdag - valt samen met De Warmste Week, een periode waarin organisaties die geen fondsen werven gemakkelijk onder de radar blijven. |
2. Doelgroep & doelstellingenDoelgroep
Doelstellingen
Daarnaast was er een zichtbaarheiddoelstelling: minstens 16 vermeldingen in de pers en door publieke figuren, als bewijs van bredere bewustwording. |
3. StrategieInsight Strategisch idee Ons centrale idee: Niet iedereen kijkt uit naar Kerstmis. |
4. Creatieve uitvoeringHet idee kreeg vorm in de Countdown Calendar - een fysieke en digitale adventskalender die niet aftelde naar Kerstmis, maar naar het einde van de vakantie. Elke dag onthulde een deel van het verhaal van 2 jonge slachtoffers van mishandeling en van een buurvrouw die besloot hen te helpen via 1712. Zo werden zowel slachtoffers als getuigen rechtstreeks aangesproken. Mediaplanning & distributie
|
4. ResultatenDe resultaten overtroffen de verwachtingen ruimschoots:
|
Agency |
|
|








Nicolas, Nico, zette zijn eerste stappen in de communicatiewereld bij Ketchum. Niet veel later kreeg hij de kans om bij Leo Burnett, onder de leiding van Yves Van Landeghem, zijn strategisch brein te triggeren. Ondertussen, 6 jaar later, is hij nog steeds binnen dezelfde familie actief, bij Publicis Groupe als senior brand & campaign strategist. Samen met verschillende teams realiseerde hij nationale en internationale campagnes voor uiteenlopende merken zoals Mondelez, Dash, Ariel, Orange, Belfius, TUI, Zimmo, AB, Think Pink en 1712.