Walibi - IBILAW24 | Effie case 2025

Bekijk deze Effie-case

Sommige onderdelen van onze site zijn afgeschermd. Gelieve uw gegevens éénmalig in te vullen voor ongelimiteerde toegang tot ons archief met Effie-cases van meer dan 25 jaar.

Aanspreking  
Voornaam *
Naam *
Bedrijf *
E-mailadres *
 
  * Verplicht in te vullen


Walibi - IBILAW24

IBILAW24

Silver Effie

Walibi Belgium - Hungry Minds
+ Dentsu

Branded Customer Experience / Timely Opportunity

Registreer om deze Effie case te bekijken

Walibi - IBILAW24

IBILAW24

Silver Effie

Walibi Belgium - Hungry Minds
+ Dentsu

Branded Customer Experience / Timely Opportunity

IBILAW - Flip naar terreur

Halloween is een cruciale periode voor vele pretparken, omdat dit evenement in grote mate het succes van het hele openingsseizoen bepaalt. Dat is ook zo voor Walibi Belgium. Het pretpark moet in een sector met steeds meer concurrentie een steeds veeleisendere doelgroep overtuigen.

Hungry Minds moest tegen deze achtergrond een concept bedenken voor de 25ste editie van het Halloween-seizoen bij Walibi. De voornaamste doelgroep: tieners en jongvolwassenen die willen griezelen. Extra uitdaging: een personage creëren dat dit seizoen belichaamt.

Voor we aan het werk gingen, stelden we ons de vraag: wat jaagt tieners en jongvolwassenen in 2024 nog angst aan? De enorme toename in online content heeft de relatie met horror fundamenteel veranderd. Jongeren vinden horror minder aantrekkelijk omwille van de bloederige conventies van de sector en industrie. Eén genre lijkt zich te onderscheiden van de klassiekers: het paranormale.

Op het internet wemelt het van de video's met verlaten plekken waar geesten zouden rondwaren, onverklaarbare verdwijningen, mysterieuze verschijningen… Onze jonge doelgroep is mateloos gefascineerd door dergelijke vreemde fenomenen.

Dat is het inzicht achter deze campagne. Hoe kunnen we de doelgroep nieuwsgierig maken en actief laten deelnemen aan het verhaal dat we vertellen?

De oorspronkelijke opdracht was om een angstaanjagend personage te creëren. We besloten daarom om er zoveel mogelijk paranormale elementen in te verwerken. We bouwden ons personage op rond een krachtig en mysterieus verhaal, ver verwijderd van de bloederige beul uit slasher-films. We gaven het niet alleen een gezicht, maar vooral een sterke identiteit, die onder andere tot uiting kwam in een angstaanjagende wereld van klanken.

We concentreerden ons op sterke storytelling en konden zo gedurende een lange periode op ons publiek inspelen, namelijk door geleidelijk informatie te verspreiden die de legende voedde en de nieuwsgierigheid aanwakkerde. De campagne verliep in verschillende fasen, met een toenemende intensiteit tot aan de grote onthulling.

  • Fase 1 - Teasing
    We hebben in het park valse berichten over een vermissing geplaatst. Er werd een gratis nummer vermeld. Na slechts enkele dagen hadden al meer dan 60.000 mensen naar dit nummer gebeld. Ze kregen een angstaanjagend kinderliedje te horen, dat duistere gebeurtenissen aankondigde.

  • Fase 2 - Early birds
    Om de dapperste fans aan te spreken, hebben we korte video's verspreid in samenwerking met influencers. Zij deelden verontrustende fragmenten waarin ons personage vluchtig te zien was. Tegelijkertijd ging de voorverkoop voor early birds van start.

  • Fase 3 - Voorverkoop
    Enkele weken voor de start van het Halloween-seizoen openden we de voorverkoop voor het grote publiek. Dit ging gepaard met een video, die organisch verspreid werd en die de oorsprong van ons personage onthulde. Deze video werd meer dan 200.000 keer bekeken, verhoogde de spanning en voedde de legende verder.

  • Fase 4 - Opening van het seizoen
    We begonnen met een grootschalige campagne om de opening van het park aan te kondigen: (D)OOH, OLV, TV, bioscoop, radio, sociale media… De fans reageerden zo massaal dat alle 9 nocturnes waren uitverkocht, zodat we de campagne eerder moesten stopzetten dan gepland. Dit seizoen overtrof ruimschoots de verwachtingen van Walibi met een stijging van 40% in bezoekersaantallen ten opzichte van de vorige editie. Het overtrof ook de verwachtingen van Bill, die volgend jaar sterker en angstaanjagender dan ooit terugkeert!