3. Strategie
Inzichten
Het vertrouwen in nieuws daalt door de overvloed aan informatie, sociale media-algoritmes en de snelle verspreiding van mis- en desinformatie. Tegelijk versterken sociale media bestaande overtuigingen, verdwijnt nuance en groeit de druk om uitgesproken standpunten in te nemen. Toch is twijfel geen zwakte: het Dunning-Kruger-effect toont dat juist kritisch nadenken en jezelf in vraag stellen tekenen zijn van inzicht en intelligentie.
Creatieve strategie
Knack kiest in een gepolariseerde samenleving bewust voor nuance en omarmt twijfel als bron van inzicht. Knack positioneert zich daarmee ook niet tegenover, maar naast andere nieuwsmedia. Waar concurrenten kiezen voor snelheid en helderheid, kiest Knack voor diepgang en meerstemmigheid.
Met 'Durf Twijfelen' daagt Knack mensen uit om ruimte te maken voor nuance en hun twijfels toe te laten.
Deze twijfel heeft een dubbele laag:
- Durf je eigen overtuigingen in vraag te stellen. Sta open voor andere perspectieven.
- Durf kritisch te zijn over je mediagebruik, zelfs over Knack. Want zo ontstaat echte dialoog, verdieping en vertrouwen.
'Durf Twijfelen' werd in 2020 gelanceerd als meer dan een baseline of campagneclaim. Het is een inhoudelijke belofte die de hele merkidentiteit doordringt en het fundament vormt voor een langetermijnstrategie. Die strategie zorgt voor duidelijke positionering, verbindt bestaande en nieuwe doelgroepen en zet structurele gedragsverandering in gang richting meer digitaal, meer engagement en meer relevantie.
Mediastrategie
We vertaalden de klassieke SEE-THINK-DO-CARE-funnel naar het DOUBT-DARE-CARE-model:
- In 'DOUBT' bouwde Knack met 'Durf Twijfelen' aan awareness en een verankering in het maatschappelijk debat via thematische campagnes.
- In 'DARE' werden mensen actief betrokken met interactieve tools en tests die twijfel omzetten in engagement en zorgen voor een duurzame instroom van nieuwe abonnees.
- In 'CARE' groeide 'Durf Twijfelen' uit tot een redactionele cultuur die lezersloyaliteit, digitale retentie en merkconsistentie versterkte, van campagnes tot artikels en nieuwsbrieven.
Als kleinere speler beschikt Knack over een beperkter budget dan zijn concurrenten. Met beperkte middelen kozen we voor hoge zichtbaarheid in eigen titels en gerichte investeringen in vrouwenmedia.
|