ING - Wachten loont | Effie case 2025

Bekijk deze Effie-case

Sommige onderdelen van onze site zijn afgeschermd. Gelieve uw gegevens éénmalig in te vullen voor ongelimiteerde toegang tot ons archief met Effie-cases van meer dan 25 jaar.

Aanspreking  
Voornaam *
Naam *
Bedrijf *
E-mailadres *
 
  * Verplicht in te vullen


ING - Wachten loont

Wachten loont

Silver Effie

ING - TBWA\Belgium
+ Initiative

Timely Opportunity

Registreer om deze Effie case te bekijken

ING - Wachten loont

Wachten loont

Silver Effie

ING - TBWA\Belgium
+ Initiative

Timely Opportunity

1. Marktsituatie

Tijdens de zomer van 2023 schudde een uitzonderlijk evenement de Belgische bankwereld door elkaar, die normaal zeer stabiel is: de nieuwe 'staatsobligaties' haalden 22 miljard euro op en trokken zo ongeziene bedragen weg bij de banken. ING voelde deze schok sterk, met een uitstroom van ongeveer 2,7 miljard euro.

Een jaar later, op 4 september 2024, kwamen al deze gelden opnieuw op vervaldatum. Alle banken maakten zich klaar voor de 'strijd van de eeuw'. De markt stond maandenlang volledig op zijn kop, en concurrenten lanceerden al in het voorjaar nieuwe spaarproducten en rentetarieven. Voor ING, de vierde speler op de markt, was dit een risicovol maar uniek moment: de kans om niet alleen de verloren fondsen terug te winnen, maar ook nieuwe klanten aan te trekken.

2. Doelstellingen

ING stelde de lat hoog. Het commerciële doel was niet alleen herstel, maar ook winst: een netto-inleg van 4 miljard euro, 1,3 miljard meer dan het oorspronkelijk verlies door de staatsobligaties. Op merkvlak waren de ambities even sterk. ING wilde het gesprek in de publieke sfeer domineren en aanzienlijk meer earned media genereren dan andere grote banken. De campagne moest bovendien duurzame merkwaarde creëren: de overweging voor ING vergroten en specifiek de perceptie van spaarproducten sterk verbeteren.

En dit alles zonder een prijzenslag aan te gaan die de merkwaarde zou aantasten.

3. Strategie

De kern van de strategie berustte op een simpele maar krachtige observatie: de lancering van de staatsobligaties had de machtsverhoudingen omgedraaid. Spaarders wisten nu dat zij aan het stuur stonden. Zekerheid kwam niet langer door een snelle beslissing, maar door te wachten tot alle opties op tafel lagen. ING besloot volledig in te spelen op deze nieuwe dynamiek. Vandaar de provocatie: "Wacht op onze rente". Accepteer nog geen ander aanbod, houd uw opties open. Dit was de boodschap, vol vertrouwen gebracht.

Om te voorkomen dat spaarders intussen naar andere banken zouden gaan, werd een pre-registratie opgezet, wat bovendien leidde tot adressabele leads. Het rentepercentage werd pas op het allerlaatste moment onthuld. De rentemarkt werd abrupt stilgelegd, en de hele markt begon op ING te wachten. 'Wat gaar ING doen?' werd de centrale vraag. Het debat draaide volledig om ING. De spanning werd stap voor stap opgebouwd, om het rentepercentage uiteindelijk enkele dagen voor de vervaldatum te onthullen via een onmisbare out-of-home en sociale campagne.

4. Resultaten

De strategie en campagne leidden tot historisch succes. ING verzamelde 5,5 miljard euro, een kwart van al het kapitaal dat verviel. Dat is 1,5 miljard meer dan het ambitieuze doel en bijna het dubbele van het oorspronkelijk verlies. Bovendien nam het aantal nieuwe klanten sterk toe, met meer dan 80.000 nieuwe lopende rekeningen.

Naast de commerciële resultaten waren de merkwinsten aanzienlijk. ING boekte de hoogste positieve waarde in earned media onder alle grote banken. De overweging steeg van 42% naar 48% algemeen, en voor spaarproducten van 15% naar 26% - het hoogste ooit gemeten cijfer. Zelfs bij niet-klanten stegen de cijfers sterk, wat bewijst dat de campagne ook structurele merkwaarde heeft opgebouwd.

Als kers op de taart sprak de financiële pers zelfs over ING's 'winnende offensief'. De strijd werd glansrijk gewonnen!

Client
ING
Maxime Moïens

ING - Maxime Moïens Met meer dan 10 jaar ervaring in marketing heeft Maxime meegebouwd aan het succes van iconische merken zoals Leffe in Frankrijk en Jacqmotte in België. Vandaag zet hij als Senior Communication Expert bij ING zijn creativiteit in om campagnes te ontwikkelen die écht impact maken. Gedreven door innovatie en storytelling zoekt Maxime voortdurend naar nieuwe ideeën - of het nu gaat om creatieve campagnes of het opstarten van ondernemende projecten zoals Super Wet.

Agency
TBWA\Belgium
Thomas Devroe

TBWA\Belgium - Thomas Devroe Thomas behaalde in 2013 een masterdiploma Handelsingenieur aan de KU Leuven. Hij begon zijn carrière bij Danone in verschillende marketing- en salesfuncties voordat hij vier jaar later bij Telenet aan de slag ging. Daar startte hij als marketeer in de tv- en entertainmentsector en groeide door tot Marketing Manager. In die rol werkte hij nauw samen met Telenets lead agency TBWA -een samenwerking die zo inspirerend bleek dat Thomas, na tien jaar aan de klantzijde, besloot de overstap naar het bureauleven te maken. Sinds tweeënhalf jaar werkt hij als Senior Strategist, waarbij hij zijn uitgebreide zakelijke ervaring combineert met frisse creatieve ideeën om merken te laten groeien.