Willie Witloof,
Bronze Effie |
Registreer om deze Effie case te bekijken
Willie Witloof,
Bronze Effie |
1. MarktsitatieDe eindejaarsperiode is commercieel van groot belang in food retail. 10% van de FMCG-jaaromzet wordt behaald in december1. Voor (hard) discounters is de eindejaarsperiode traditioneel extra uitdagend want zij zien hun marktaandeel in december wat terugvallen. Hun klanten haken dan gemakkelijker af in het voordeel van high-end supermarkten, traiteurs en restaurantbezoeken. ALDI wilde tijdens eindejaar een echte 'heart discounter' worden door met meer emotie in de customer journey de klanten ook dan te overtuigen van het kwalitatief en betaalbaar assortiment. 1. Bron: GfK Consumer Panel - Periode 2017 tem 2023 |
2. DoelstellingenVolgende campagne- en commerciële objectieven werden geformuleerd:
|
3. StrategieConsumenten kopen tijdens de eindejaarsperiode minder met het hoofd en meer vanuit het hart. Voor eindejaar mag het allemaal wat meer kosten, uitgebreider en feestelijker zijn. Aan de andere kant bleef de koopkracht voor veel consumenten een uitdaging. Dat inzicht en die uitdaging koppelen aan de meer rationele associaties van consumenten aan ALDI, bracht ons tot de strategische heart discount-ambitie. Om de clichés van de eindejaarsperiode te doorbreken moest ALDI boven de standaard uitstijgen en een herkenbaar verhaal op lange termijn ontwikkelen: onderscheidend én ownable, met een sterke attributiewaarde. De rationele en functionele merkassociatie van discounter ALDI wees op de nood aan een emotionele facilitator tijdens eindejaar, die de consument door middel van emotionele attributen naar het eindejaarsassortiment van ALDI zou leiden. ALDI koos om die emotionelere kant te verpersoonlijken via een animatiefiguurtje. Het gebruik van een 'karakter' kan de impact van reclame, de combinatie van herkenning en attributie, emotionele connectie en uiteindelijk marktaandeel vergroten. De protagonist werd Willie Witloof, dé ambassadeur van de eindejaarsfeesten, en een geestige en gevatte weerspiegeling van ALDI die emotie en leven in de supermarkt brengt. Willie Witloof richt zich tot alle consumenten, de trouwe en occasionele klanten van ALDI, niet-klanten, kinderen en volwassenen. Hij is een helpende hand zijn die ervoor zorgt dat consumenten gemakkelijk en voor een betaalbare prijs feestelijke en kwalitatieve producten kunnen kopen bij ALDI. Een meerjarenplan zorgde voor een duurzame commerciële inhaalbeweging tijdens eindejaar. Het eerste jaar (2021) was de 'I know'-fase, die het eindejaarsaanbod via Willie Witloof bekend maakte bij de consument. In 2022 legde de 'I like'-fase de focus op de merkinhoud, met de introductie van de Altijd slim positionering, en de likeability van aanbod en campagne. In 2023 volgde de 'I share'-fase, gericht op emotie en interactie, met de introductie van het nevenpersonage, Wanda Wortel. Om zoveel mogelijk consumenten te bereiken, koos ALDI over de jaren heen voor traditionele massamedia, zoals gangbaar is in de retailsector, aangevuld met innovatievere formaten en onlinekanalen. Naast het breed bereik via paid media was er een shift naar meer owned media. |
4. ResultatenDe verwachtingen inzake de doelstellingen en KPI's van de eindejaarscampagne werden ruimschoots overtroffen. De campagneresultaten waren uitermate positief:
Nog belangrijker zijn de behaalde commerciële resultaten:
De eindejaarscampagnes 2021-2023 kunnen op veel vlakken als de beste ooit beschouwd worden. ALDI doet significant beter dan de concurrenten met betrekking tot verschillende parameters. Het maakt van Willie Witloof dé strategische en creatieve asset van ALDI voor eindejaar. |
Client |
Isabel startte haar loopbaan bij Friesland Campina als Product & Brand Manager. In 2001 ging zij aan de slag als Category & Procurement manager bij ALDI Belgium, verantwoordelijk voor diverse productlanceringen, kwaliteitsbewaking, procurement en category management. In 2011 werd de uitbouw van een marketing-en communicatiedepartement voor ALDI Belgium aan haar toevertrouwd. Als Managing Director Marketing & Communications is zij er vandaag verantwoordelijk voor Customer Strategy, Customer Dialog & Engagement, Customer Activation en Communications. |
Agency |
Steffen startte zijn loopbaan als management consultant bij Accenture. Vervolgens oefende hij de functies van Marketing Manager bij Essent Belgium en Customer Experience Manager bij Proximus uit. In 2009 stond hij mee aan de wieg van 20Something, het creatieve agentschap van en voor millennials. Steffen doceerde Brand Strategy aan Solvay Brussels School en is ook medeoprichter van The Beyonders, een change agency dat merken begeleidt doorheen purpose-gedreven transformatie. Bij Serviceplan heeft Steffen de rol van Lead Strategist voor het merk ALDI. |