Universiteit Antwerpen - Bepaal mee de toekomst | Effie case 2022

Bekijk deze Effie-case

Sommige onderdelen van onze site zijn afgeschermd. Gelieve uw gegevens éénmalig in te vullen voor ongelimiteerde toegang tot ons archief met Effie-cases van meer dan 25 jaar.

Aanspreking  
Voornaam *
Naam *
Bedrijf *
E-mailadres *
 
  * Verplicht in te vullen


Universiteit Antwerpen - Bepaal mee de toekomst

Bepaal mee
de toekomst

Bronze Effie

Universiteit Antwerpen
Wunderman Thompson
+ Wavemaker

Merkimago campagne

Registreer om deze Effie case te bekijken

Universiteit Antwerpen - Bepaal mee de toekomst

Bepaal mee
de toekomst

Bronze Effie

Universiteit Antwerpen
Wunderman Thompson
+ Wavemaker

Merkimago campagne

1. Marktsituatie

Aangevallen op eigen bodem

Door de 'academisering' van bepaalde bacheloropleidingen in 2013 verloor UAntwerpen haar academisch monopolie in de thuisregio Waasland, Kempen en Antwerpen, omdat KU Leuven 3 nieuwe campussen in het stadscentrum kreeg. Tegen 2020 heeft KU Leuven bijna 30% marktaandeel van de nieuwe generatiestudenten in de kernregio van UAntwerpen.

Lage marketingmaturiteit

Sinds 2013 nam de behoefte aan actieve campagnevoering binnen de UAntwerp-organisatie toe. Maar veel van de initiatieven die sindsdien werden genomen ontbraken focus.

COVID-impact

Het academiejaar 2020-2021 werd gekenmerkt door regelmatige lockdowns en beperkingen. Voor universiteiten was dit de eerste volledige campagneperiode zonder de 'normale' sleutelmomenten (vb. infodagen) en mediakeuzes.

2. Doelstellingen

Reageren op de hevige concurrentie van andere instellingen door de instroom van generatiestudenten tegen 2023 met +200 per jaar te verhogen. Daarbij werken aan de bekendheid van UAntwerpen bij 16-19 jarigen in de Antwerpse kernregio (doel: +10%) en imago opbouwen. UAntwerpen wil in de hoofden van studenten de meest innovatieve, toekomstgerichte en verbonden universiteit worden.

3. Strategie

We ontwikkelden een onderscheidende merkpositie en bewezen deze het hele jaar door in een regiogerichte aanpak via diverse touchpoints. Als challenger kenmerkt de UAntwerpen zich door zaken anders te proberen, te experimenteren en voorop te lopen. We toonden UAntwerpen als de universiteit voor originele denkers en doeners door middel van verschillende triggering concepten in lijn met de interesses van jongeren.

  • MERK: Sterkere focus op originaliteit en nadruk op UAntwerps waarden innovatie, verbondenheid en toekomstgerichtheid
  • CAMPAGNE: Jaar lang consistente campagnes gebaseerd op origineel denken
  • TOUCHPOINTS: Hypertarget, efficiënt en origineel

4. Resultaten

We leverden 14% meer leads op. UAntwerpen verhoogde - voor het eerst in 8 jaar - het aantal generatiestudenten, en dit meteen het meest van alle Vlaamse universiteiten (+9,2%) . Het nam 2,5% marktaandeel terug op de KU Leuven. De 2-jarendoelstelling van 200 studenten werd al na 1 jaar overschreden.

We overtroffen onze ambitie om de kloof met andere instellingen in TOM-bewustzijn bij WAK-generatiestudenten te dichten met 37% TOM-bewustzijn. We bereikten het marktleiderschap in de kernimago-eigenschappen innovatief & toekomstgericht.

CLIENT
Universiteit Antwerpen
Ewaut Van Gerrewe

Universiteit Antwerpen - Ewaut Van GerreweDe afgelopen 10 jaar werkte Ewaut bij digital & marketing agencies, eerst in een uitvoerende rol als project manager en digital marketeer, en later als digital strategist. Tijdens het uitwerken van de strategie voor studiekiezers en personeel voor Universiteit Antwerpen als klant, sprong de vonk over en besloot hij full-time bij de universiteit aan de slag te gaan als marketingstrateeg studentenwerving.

AGENCY
Wunderman Thompson
Evert Van den Broeck

Wunderman Thompson - Evert Van den BroeckEvert begon zijn loopbaan an de Universiteit Antwerpen waar hij een doctoraat schreef over de effectiviteit van gepersonaliseerde reclame. Sinds 2017 is hij aan de slag bij Wunderman Thompson. Hij is stragisch directeur voor merken als Cristal, Universiteit Antwerpen, MediaMarkt, Lunch Garden, Randstad en Danone.