1. Marktsituatie
Sinds haar oprichting, zo'n 40 jaar geleden, streeft Triodos Bank ernaar de financiële wereld te veranderen onder het motto 'Change finance. Finance change'. Als pionier van het duurzaam bankieren promoot ze een bewuster gebruik van geld in de hele financiële sector. Triodos Bank wil op die manier particulieren, bedrijven en organisaties in staat stellen om hun geld in te zetten voor een positieve impact op de samenleving en het milieu.
Dat voorbeeld wordt steeds vaker gevolgd. Vandaag is Triodos Bank niet langer de enige op de markt. Enerzijds zijn er duurzame nieuwkomers, anderzijds houden ook traditionele banken zich met duurzaamheid bezig. Desondanks wordt Triodos Bank door BankWijzer nog jaar na jaar uitgeroepen tot de duurzaamste bank. En ook qua perceptie scoort ze het hoogst wanneer we aan de Belgische consument vragen welke banken georiënteerd zijn op duurzaamheid.
De grootbanken zetten op hun beurt grote middelen in om als duurzamer gezien te worden. Een positieve evolutie, maar wat ze doen is onvoldoende. Ze investeren vaak nog in fossiele brandstoffen, wapens en andere sectoren die schadelijk zijn voor mens en milieu.
Triodos Bank heeft in tegenstelling tot de kapitaalkrachtige én bekende grootbanken slechts een SOV van 0,001%. Daarbij komt nog dat maar 15% Triodos Bank kent als doorgedreven duurzame bank. Het gevaar is dus reëel dat Triodos Bank van pionier naar Me Too wordt gedegradeerd.
|