5. Resultaten
In het algemeen stellen we vast dat de bijgestuurde merkaanpak erg gesmaakt wordt door het beoogde publiek. We noteren een likeability-score van 7,4 - gevoelig hoger dan de benchmark voor de categorie food-dry biscuits-cake 1. Als we over de volledige MIP-study de campagne zouden ‘ranken’ dan zou Lotus Suzy de 5de beste campagne van 2021 zijn inzake likeability - over alle categorieën heen. We zien ook een duidelijke stijging van de likeability bij jongeren versus eerdere MIP-studies (van 6,6 naar 7,4 bij doelgroepen onder 35y).
Als we kijken naar het imago noteren we dat het 'vernieuwde' Lotus Suzy duidelijk sterk geassocieerd wordt met emoties in het ENJOYMENT-spectrum. Consumenten ervaren 'Amusement' (67%), 'Excitement' (63%), 'Happiness' (64%) en 'Surprise' (54%).
Al deze scores liggen gevoelig hoger voor Lotus Suzy dan de benchmarks voor de categorie en de subcategorie (Food, Dry Biscuits en Cake) 1.
De ambitieuze businessdoelstelling (+1% penetratie) wordt door Lotus Bakeries gehaald en zelfs ruim overschreden: we zien een stijging van de penetratie tot 18,4% in 2020 en 17,8% in 2021 (vs. 16,3% in 2019). Daarnaast behaalt Lotus een volume market share van 31,4% in 2021 (vs 27,7% in 2019; open markt). Mede hierdoor stijgt de totaal gerealiseerde winkelwaarde en het rendement van de communicatie- en media-inspanningen.
Lotus Suzy groeit qua positieve perceptie, eigentijds imago, penetratie en marketshare.
1 MIP studie, 2021, DPG media.
|