Porsche NextBronze EffiePorsche Import - D'Ieteren Automotive Good Morning + DDMC Gedragscampagne Kort |
Registreer om deze Effie case te bekijken
Porsche NextBronze EffiePorsche Import - D'Ieteren Automotive Good Morning + DDMC Gedragscampagne Kort |
1. MarktsituatieIn de loop van de voorbije 98 edities is de Brussels Motor Show (BMS) voor velen een vaste gewoonte geworden. Het salon trekt dan ook een groot aantal benieuwde bezoekers die zijn niet noodzakelijk van plan een wagen te kopen. Verder had Porsche geen bijzonder productnieuws te melden, vermits er geen modellancering op de agenda stond. Zo besliste Porsche dat het tijd was voor verandering! 6 maanden voor de Covidcrisis werd beslist om de fysieke aanwezigheid van Porsche op de BMS te vervangen door een digitale en interactieve. Uiteindelijk werd de COVID-19 gezondheidscrisis een grote uitdaging, omdat die de manier waarop het merk verbinding zoekt met klanten en prospecten aanzienlijk veranderde:
Toch is dit vlaggenschip-evenement onmisbaar: de periode van de BMS is goed voor 30% tot 35% van het Porsche verkoopvolume. Gedreven door de wens om te blijven vernieuwen, net zoals de ingenieurs in Stuttgart, werd in juni 2020 door Marketing en Communications Porsche besloten om over te schakelen naar een digitale versie van de Porsche autosalon-belevenis. Deze beslissing hield een reëel risico in, omdat het de gewoontes van autosalonbezoekers en toekomstige klanten zou veranderen. Deze nieuwe strategische aanpak vereiste ook een aanzienlijke financiële investering om een nieuwe versie van de BMS voor Porsche te creëren. Tot slot is het een visionaire zet die op lange termijn een nieuwe dynamiek in de automobielsector inzet. Met deze beslissing werd Porsche een 'game changer' in vergelijking met de concurrentie. |
2. Doelstellingen & KPI'sDe digitalisering van de BMS had verschillende doelstellingen. Voor Porsche was de 1ste uitdaging om af te stappen van het fysieke autosalon om de financiële impact op het jaarlijkse marketing budget met 29% te verminderen zonder de verkoopcijfers te laten dalen in deze cruciale periode. Een 2de grote uitdaging was een succesvolle introductie van Porsche in het digitale tijdperk, om dichter te komen bij een jongere doelgroep zonder de huidige klantenbasis te verwaarlozen, zonder wie de verkoopcijfers niet gehaald zouden worden. Businessdoelstellingen
CommunicatiedoelstellingenDe voornaamste communicatiedoelstelling voor het Porsche Next event was om traffic te genereren naar PorscheNext.be en bijgevolg naar Porsche.be om het commerciële en het imago-succes van deze digitale switch te verzekeren. |
3. StrategieDe Porsche-eigenaar heeft de zaken graag onder controle en is voornamelijk een ondernemer die sterke beslissingen neemt in zijn of haar leven en er de verantwoordelijkheid voor draagt. Zijn Porsche symboliseert zijn gemoedstoestand en zijn succes:
Daarom richtten we onze communicatie op deze vorm van controle en dit hoge niveau van kwaliteit. IDENTITEIT - Een naam voor het eventHet agentschap liet zich inspireren door de wens van de klant om vooruit te gaan, naar de toekomst te kijken en de sitebezoeker te verrassen met een vernieuwende ervaring. Zo kwam de naam NEXT algauw op tafel. Het logo verwijst naar 'fast forward' en het rode achterlicht dat op alle Porsche modellen te zien is. Deze rode lijn komt ook voor in het decor waar de wagens voorgesteld worden: zo ontstaat er een grafische merkverbondenheid. UITVOERING - De wagens op een subjectieve manier filmen, met evenveel oog voor detail als een Porsche-klant heeftDe wagens worden gefilmd met de beste camera's en lenzen ter wereld om de sensuele schoonheid in beeld te brengen. De kwaliteit en de uitvoering moesten van luxueus wereldniveau zijn. We gebruikten robotcamera's en lieten ze dezelfde bewegingen maken voor elke wagen, zodat het resultaat een gelijkaardige, visuele ervaring werd. Het idee was dat de robotcamera's de ogen van de websitebezoeker werden, die zo volledige controle over de camera's heeft. COMMUNICATIE - Duidelijk maken dat de internetgebruiker de controle in handen heeftHet mediabudget werd volledig ingezet op digital advertising (SoMe, Bannering, OLV). Om het concept van de controle over de ervaring in handen nemen te dramatiseren, hebben we het concept van de dirigent gebruikt, een klassiek symbool voor controle, via onze betaalde communicatie, en hebben we personaliteiten voorgestel deze rol op zich te nemen en hun ervaring te delen met hun community in een verdiend/gedeeld communicatieperspectief. Deze overname moest ook weerspiegeld worden in de ervaring op het Porsche Next platform:
|
4. Resultaten
|
CLIENT |
Vincent zette zijn eerste stappen op de arbeidsmarkt in de evenementenbranche. Na 3 jaar trad hij toe tot de D'Ieteren Group op de marketing- en communicatieafdeling van ŠKODA. Een decennium later ging het van het rationele merk bij uitstek naar een van de meest emotionele merken in de automarkt: Porsche. Als petrolhead in hart en nieren brengt hij ook graag tijd door met zijn gezin of met sport. |
AGENCY |
De afgelopen 25 jaar heeft Axel door de reclamewereld gereisd van Above naar Below, met een voorliefde voor discretie, waarbij hij de voorkeur gaf aan diepere menselijke ontmoetingen boven sociale evenementen. Tien jaar geleden trad hij toe tot Good Morning en sindsdien bekleedt hij de functie van Creator of Directions. Zoals hij graag zegt. De Effies zijn onderscheidingen die vooral voldoen aan zijn smaak voor eerlijke en efficiënte creatie. |