From selling houses to building homesFinalistMatexi - Digipolitans Gedragscampagne Kort |
Registreer om deze Effie case te bekijken
From selling houses to building homesFinalistMatexi - Digipolitans Gedragscampagne Kort |
1. MarktsituatieDe vastgoedmarkt is een lucratieve, maar atypische markt. De periode tussen de intentie van de consument en het intrekken in de woning, is complex, en kan meerdere maanden tot zelfs jaren duren. Het proces is niet fast-moving, maar slow-moving, en kent meerdere uitdagingen. Een belangrijk deel van deze sector is de residentiële markt, en deze wordt bediend door een beperkt aantal projectontwikkelaars zoals Matexi, Van Roey, Bostoen, Besix, Ion, Revive en Thomas & Pirron. Door de continue groeiende vraag stegen de vastgoedprijzen sterk. Deze structurele marktgroei zorgde voor:
Over Matexi Door de veranderde marktsituatie, de evolutie in het gedrag van consumenten, en de stijgende vraag naar operationeel talent, stegen de marketingkosten de afgelopen 5 jaar harder dan de omzet. De marketingmix was eerder traditioneel (en beruste vaak op duurdere offlinekanalen), niet data-gedreven, en digitale kanalen werden voornamelijk ingezet voor tijdelijke campagnes. Bovendien was de gebruikelijke manier van werken om een kandidaat-koper weinig online informatie te verschaffen, en hem zo snel mogelijk tot bij een verkoper te brengen. Deze aanpak is uiteraard minder schaalbaar. |
2. DoelstellingenOm de bovenvermelde uitdaging te tackelen is Matexi een samenwerking aangegaan met digipolitans, een digitaal transformatie bedrijf, gespecialiseerd in een pragmatische aanpak om dit soort projecten op een korte termijn te realiseren. Als eerste stap binnen deze samenwerking werden 3 krachtige doelen opgesteld:
|
3. StrategieDe meeste grote bedrijven kan je niet zomaar op korte termijn in hun volledigheid veranderen. Bovendien is digitale transformatie een leerproces, waarin snel geëxperimenteerd, gemeten en geoptimaliseerd dient te worden. Daarom is een agile aanpak opgesteld:
Centraal in de werkwijze lag een eenvoudig te begrijpen model:
|
4. ResultatenDe resultaten waren op alle niveaus ver boven de verwachtingen en opgestelde targets:
De uitrol naar andere projecten resulteerde ook in positieve meetbare effecten. Bovendien heeft deze testcase de manier van werken en denken fundamenteel veranderd voor Matexi, en heeft het de sales en marketing transformatie in gang gezet voor een future-proof organisatie, waarin de klant en zijn behoeften centraal staan. |
CLIENT |
Ervaren Marketing Manager met een grote passie voor digitaal leiderschap en business development. Resultaatgericht, problem solver en people driven. Marketing is een 'people' business, ik kies ervoor om een inspirerende omgeving te (co)creëren waarin teams groeien en samen innovatieve resultaten behalen. Ik oriënteer me het liefst binnen organisaties met een sterke ondernemerszin, positieve en toekomstgerichte mind-set. |
AGENCY |
Meer dan 10 jaar ervaring in het verbeteren van klanttevredenheid in digitale customer journeys voor retail, media, banking,… Zet de klant centraal, bekijkt de impact en de meerwaarde. Sterke ervaring in het optimaliseren van e-commerce conversie & verkeer, bij een snelgroeiende omnichannel retailer. Vaardig in het analyseren van kwalitatieve en kwantitatieve data om de behoeften van de klant te begrijpen en complexe problemen te vertalen naar gebruikersgerichte oplossingen. |