SBS Belgium - wtFOCK - Generation Woke engages its audience | Effie case 20

Bekijk deze Effie-case

Sommige onderdelen van onze site zijn afgeschermd. Gelieve uw gegevens éénmalig in te vullen voor ongelimiteerde toegang tot ons archief met Effie-cases van meer dan 25 jaar.

Aanspreking  
Voornaam *
Naam *
Bedrijf *
E-mailadres *
 
  * Verplicht in te vullen


SBS Belgium - wtFOCK - Generation Woke engages its audience

wtFOCK
Generation Woke engages its audience

Silver Effie
Mention of Excellence in Media Use
SBS Belgium - PHD Media Belgium & Oona
Gedragscampagne Lang

Registreer om deze Effie case te bekijken

SBS Belgium - wtFOCK - Generation Woke engages its audience

wtFOCK
Generation Woke engages its audience

Silver Effie
Mention of Excellence in Media Use
SBS Belgium - PHD Media Belgium & Oona
Gedragscampagne Lang

wtFOCK is een online fictiereeks voor jongeren. Het gaat over verschillende thema's die jongeren bezighouden en het is opgebouwd met real time fragmenten. Dat wil zeggen dat wanneer er iets 's morgens aan de schoolpoort gebeurt om 8u bijvoorbeeld dan zal dat fragment ook op dat moment gepost worden op wtfock.be. Is er iets belangrijk op een feestje 's avonds, dan zal dit op dat moment online verschijnen. De volgers krijgen dan een melding dat er iets online gezet is. Op het einde van de week worden dan alle fragmenten gebundeld tot een aflevering.

1. MARKTSITUATIE

In een wereld waar het lineair TV kijken vermindert. Jongeren willen content zien waar en wanneer ze willen. Maar ze hebben ook veel meer keuze, omdat de markt ook meer investeert in online content en marketing. En daarnaast zijn de jongeren, generatie WOKE, jongeren tussen de 15 en 24 jaar een zeer moeilijke doelgroep om te bereiken. Ze zijn zeer alert en gevoelig voor reclame en fake. Waardoor je hun engagement moet kunnen verdienen.

We wilden dan ook wtFOCK relevant maken voor de jongeren. Een merk waar ze een connectie mee voelen. Maar omdat dit uitgaat van SBS en Telenet, commerciële bedrijven, moet dit natuurlijk ook een commercieel platform zijn waar er genoeg bereik was voor prerolls en midrolls voor adverteerders.

2. DOELSTELLINGEN

Om het platform relevant te maken werden volgende doelstelling vooropgesteld:

  • Het verhogen van het aantal kijkers van 116.000 in 2018 naar 250.000 kijkers in de herfst van 2019
  • Het aantal views verhogen van 2.900.000 naar 8.200.000 in de herfst van 2019
  • Het aantal volgers verhogen van 23.000 in 2018 naar 100.000.
  • Het engagement van de Instagrampagina van de personages verhogen naar 20%

En belangrijk is ook om er een love brand bij jongeren van te maken en daarom de l-ikeability te verhogen naar 80%. Dit is belangrijk om de jongeren te engageren. Ze moeten ambassadeurs worden zodat ze ook wtFOCK aan hun vrienden aanraden en dus de Net Promotor score ombuigen van -32 naar +1.

3. STRATEGIE

Generatie Woke is zeer gevoelig voor fake en daarom vonden we het belangrijk om hen als gelijken te beschouwen, geen top down approach maar vanuit de basis. Op zoek te gaan naar het engagement van de jongeren en hen betrekken als marketeers. En vandaar traffic te genereren naar wtFOCK.be, het platform waar ze terecht konden voor hun favoriete reeks.

Daarom wilden we mysterie creëren door middel van visibiliteit in het echte leven.
De personages posten op hun Instagram account, bijvoorbeeld ze nodigen elkaar uit om iets te komen drinken. Of ze gaan bijvoorbeeld naar echte concerten en posten dit vanuit hun personage. Alsof ze echte mensen zijn. Zo krijgen we een inkijk in hun 'echte leven'.

Influencers werden ingezet om te refereren naar de personages en de doorklik was altijd naar de Instagrampagina van de personages en niet van het platform wtFOCK. Eenmaal de reeks bezig is, tonen we in het echte leven ook sporen van fans die zogezegd iets gemaakt hebben zoals een mural. Deze mural kwam dan ook in de fictiereeks aan bod zodat ook weer hier de grens van realiteit en fictie vervaagt. Het resultaat is dat jongeren op zoek gaan naar de real life sporen van de reeks en dat verhoogt dus het engagement.

Het mysterie voeden met een duidelijke rol van de fans als ambassadeurs.
De rol van de fans wordt nog belangrijker. We willen hen ambassadeurs maken. Zodat ze zelf informatie delen en hun vrienden warm maken voor wtFOCK. Zo vragen we hen welke school de meeste fans heeft. Op deze manier moeten ze dus zelf hun school activeren hiervoor. Met guerrillamarketing werden er T-shirts opgestuurd naar fans met in het geel de vermelding van een dag en uur. Dit was het tijdstip van de start van het nieuwe seizoen van wtFOCK. De fans deelden dan weer foto's van zichzelf met deze T-shirts aan en werden zo levende billboards voor wtFOCK!

Bij scholen dropten we totebags met hebbedingetjes van wtFOCK, ook om hen ambassadeurs te maken en dit via hun sociale media te delen en te verspreiden. De centrale plek was de Instagrampagina van wtFOCK waarop fans dan weer reageerden. De fans gingen zelfs heel ver en maakten bijvoorbeeld ook fanart. En als laatste willen we dus vooral op het engagement werken zodat er awareness en traffic is naar het wtFOCK platform. Met post van de personages en influencers die andere vragen om te sharen, te kijken. Op deze manier kunnen we ook hun netwerk gebruiken om wtFOCK bekender te maken en zo traffic naar het platform te trekken. En ook gingen we de conversatie aan met de fansdoor op social media post te plaatsen met kwissen en bingo's en tips om ook weer het engagement te verhogen.

4. RESULTATEN

En de resultaten overtroffen onze objectieven!
We zijn erin geslaagd om de ongrijpbare jongeren te grijpen:

Metric Source 2018 2019
    Fall Spring Fall
    Results Objectives Results Objectives Results
Viewers Google Analytics 116.000 250.000 411.000 250.000 425.000
Views CIM Internet 2.890.000 3.200.000 8.500.000 8.200.000 12.600.000
Followers wtFock's Instagram account Crowdtangle 25.000 75.000 96.000 100.000 145.000
Engagement rate wtFock Crowdtangle 14% 15% 21% 15% 16%
Engagement rate main characters Crowdtangle 30% 20% 38% 20% 64%
Engagement rate other characters Crowdtangle 20% 10-15% 21% 10-15% 26%
Net Promotor Score Online survey -32 1 5 1 35
Brand Awareness Online survey   Number 1 TOMA Yes Number 1 TOMA Yes
Brand Likeability Online survey 55% 75% 79% 80% 83%


Het aantal kijkers i gegroeid naar 411.000, ofwel 64% boven de doelstelling en ongeveer 1 op 2 van het totaalaantal jongeren is tussen de 15 en 24 jaar. Het aantal views steeg naar 12.600.000, wat 53% boven target was. Het aantal volgers op de wtFOCK pagina ging naar 145.000, 45% boven target. En het engagement bij de pagina's van de personages ging naar 64%, zelfs 220% boven target. De Net Promotor Score dat staat voor ambassadeurschap ging van -32 in 2018 naar +35 in 2019. En met een likeability van 83% kunnen we wel stellen dat de jongeren wtFOCK in het hart hebben gesloten.
Als leuk extraatje was wtFOCK in 2019 de populairste zoekterm in Google Belgie!

5. CONCLUSIE

Het is duidelijk dat de jongeren zich aangesproken voelden en zich dus mee engageerden om wtFOCK samen groter te maken. Ze werden behandeld als gelijken en dat maakte het grote verschil. Ze werden ambassadeurs van wtFOCK.

CLIENT
SBS Belgium
Steve Brouwers

SBS Belgium - Steve BrouwersSteve is Creative director. Hij werkt al sinds 2002 bij SBS Belgium en heeft zich daar vooral gespecialiseerd in het vinden en realiseren van oplossing voor adverteerders om op te vallen binnen de programmatie van VIER, VIJF en ZES, de zenders van SBS. Als klanten vragen om te springen vraagt hij nooit waarom maar hoe hoog.

AGENCY
PHD Media
David Driesmans

PHD Media - David DriesmansDavid studeerde communicatie & marketing aan de Hogeschool Leuven en startte in 1998 bij McCann-Erickson Worldgroup. In 2011 stapte hij over naar Dentsu en in 2015 volgde hij Christine Brone voor de opstart van PHD Belgium waar hij nu verantwoordelijk is voor de media strategy. Zijn eerste Effie ervaring was meteen een Gold voor Carglass in 2007 en de voorbije 6 jaar werkte hij met veel enthousiasme mee aan 3 Gold en 2 Silver Effies voor Telenet.