Effie Awards 2021: 22 finalisten maken kans op prestigieuze Bronze, Silver of Gold Effie


Dinsdag 7 september 2021 - De jury van de Effie Awards maakt bekend dat nog een mooie 22 cases kans maken op een felbegeerde Bronze, Silver of Gold Effie. Nooit eerder waren er zoveel finalisten. Met 34 cases kon de editie van 2021 ook op het vlak van inschrijvingen rekenen op een recordaantal. De winnaars worden bekendgemaakt op 30 september tijdens een Gala Dinner in de Brusselse Event Lounge.

Op vrijdag 3 september boog de jury van de Effie Awards Belgium zich over de 34 ingezonden cases. In totaal 22 van hen schopten het tot de finale. Zij maken op 30 september nog kans op een Bronze, Silver of Gold Effie. Nooit eerder konden de Effie Awards rekenen op zoveel ingezonden cases en finalisten. Editie 2021 is dan ook een mijlpaal voor de prestigieuze award.

De jury selecteerde na hun beraadslaging 22 uit een totaal van 34 cases voor een plek in de finale:

 Adverteerder Case Bureau
Carlsberg 0,0% Comprompise Happiness Brussels
Het Nieuwsblad De koers is van ons LDV United
STIB-MIVB Voices of Brussels mortierbrigade
De Morgen Duidelijk De Morgen mortierbrigade
Polestar Lancering van een automerk op de Belgische Markt FamousGrey
+ Dentsu
Côte d'Or Côte d’Or. Echt iets van ons. Havas
+ Wavemaker,
Butik & Stellar
Mobile Vikings Keep your smartphone smart at-thetable
by DPG Media
Matexi From selling houses to building homes Digipolitans
Brugge Kaas Keuze voor smaak maakt fans LDV United
Randstad Making sure you don't
waste a good crisis
Wunderman Thompson
+ Mindshare
BMW Sheer driving pleasure in dire times TBWA Belgium
+ Initiative Media
Vlaamse overheid Doe de Check. Check. Check. FamousGrey
+ Mindshare
Proximus Het pack voor iedereen, maar vooral voor jou SILK
+ FamousGrey, Maxus, Prophets & AltaviaAct
Corona Direct Verzekeringen Liever een streep door onze naam dan door jouw rekening Kunstmaan I
Accenture Interactive
+ Initiative Media
Lunestil Een droomcase voor de gedroomde nachtrust Berlin Agency
+ Amok
Alpro Goed bezig.
Goed bezig voor de planeet.
House of Media
+ VML Y&R, Dorst & Lesser, We make you happy, Turbulence & Maxus
Torfs #SamenSterk LDV United
Special Olympics Belgium Road to sustained succes LDV United
+ Wavemakers & Snackbites
ENGIE Stay Home Save Up:
C reating energy movement
TBWA\Belgium
+ Space
Delhaize SuperPlus TBWA\Belgium
+ Mindshare
Porsche Porsche Next Good Morning - DDMC
+ Mediacom
CORNET Samen. Met CORNET. Dallas


"Geweldig om te zien dat Effie zo leeft," klinkt het bij Bénédicte Lobelle, CMO van de Nationale Loterij en Juryvoorzitter van de Effie Awards, "want tenslotte vraagt het indienen van een case heel wat inspanning. Maar dat loont ook. Het niveau van de cases was immers erg hoog, vergelijkbaar met menig goed Effie-jaar. Het is bovendien opvallend dat sommige adverteerders heel regelmatig cases indienen. Een goede Effie-case schrijven is dan ook een interessant teamwerk dat je toelaat de volgende keer beter te doen, kritisch te zijn en te groeien in wat je doet als marketeer."

Fysieke jurering

De 30-koppige jury las en beoordeelde de cases naar goede gewoonte individueel en online tijdens de zomermaanden. Op 3 september werd in groep gedebatteerd over de cases, waarbij werd beslist welke cases doorstootten naar de finale en welke bovendien een award in de wacht slepen.

Bénédicte Lobelle - Juryvoorzitter EffieBénédicte Lobelle: "Het was verrijkend om opnieuw fysiek samen te komen, uiteraard met inachtneming van de strenge Covid-19-maatregelen (vorig jaar verliep de jurering digitaal, nvdr.) en met dank aan Proximus. Als je in dezelfde zaal zit, voel je de interactie, de positieve energie. De juryleden waren bovendien stuk voor stuk zeer goed voorbereid. Je merkt dat het voor velen een eer is deel uit te maken van de jury van de Effie Awards."

Volgens Bénédicte Lobelle wordt zowel door caseschrijvers als juryleden steeds meer aandacht besteed aan de logica tussen de verschillende onderdelen van een case. "Er is een Effie-recept dat steeds meer uitgepuurd lijkt te worden", klinkt het.

Bekendmaking winnaars op 30 september

De 22 finalisten stellen hun case naar jaarlijkse gewoonte voor tijdens het Effie Effectiveness Forum op 30 september. Dit forum vindt net als vorig jaar digitaal en interactief plaats. "Dat biedt het voordeel dat het heel toegankelijk en interactief is. Deelname kost slechts € 75,00 en voor docenten en hun studenten zijn er op aanvraag speciale prijzen. Elke finalist krijgt 15 minuten om zijn case voor te stellen. In één dag krijgen deelnemers dus inzicht in de crème de la crème van de Belgische marketingcommunicatiestrategieën", licht Lydia Desloover, Director van Effie Belgium, toe.

's Avonds vindt de uitreiking van de Effie Awards plaats tijdens een 'exclusive & seated' Gala Dinner in Event Lounge in Brussel. Ook de Mentions of Excellence in Strategy en in Touchpoints maakt de jury op dat moment bekend.

Tijdens de uitreiking zullen de gezondheidsmaatregelen nauwgezet gevolgd worden. Zo zal aan elke aanwezige gevraagd worden een Covid Pass voor te leggen.

Meer info over het programma & tickets via www.registration-effie.be

Voor meer info, contacteer
Lydia Desloover - Director Effie Belgium
Tel.: 0475 96 14 72
E-mail: lydia.desloover@effiebelgium.be

[ Alle persberichten ]