Aude Mayence,
nieuwe Effie-juryvoorzitster


Dit jaar geeft Bénédicte Lobelle de fakkel van Effie-juryvoorzitster door aan Aude Mayence, Vice-President Marketing en Digital bij Delhaize, de retailer die zich de voorbije ontpopt heeft tot een serial winner op de Effie Awards. We zaten met haar samen om haar visie op het voorzitterschap en de Effies te weten te komen.

Wat was je eerste ervaring met de Effie awards?

Daarvoor moet ik teruggaan naar 2019 toen we onze Tovergroentjes case indienden (waarvoor Delhaize een Silver Effie won, nvdr.). Ik heb toen ondervonden dat de samenwerking met je media- en creatieve bureau de sleutel is om een goede Effie case op te stellen. Daarna heb ik gedurende drie jaar in de Effie-jury gezeten.

Aude Mayence, nieuwe Effie-juryvoorzitster

Waarom heb je de rol van Effie-juryvoorzitster aanvaard?

Het is belangrijk om marketingwerk te bekronen dat niet alleen meaningful is, maar ook resultaten oplevert. De Effies zijn de relevantste en meest complete awardshow in ons vak. Het is een competitie waarbij adverteerders en bureaus met elkaar moeten samenwerken. Wie dat niet doet, zal geen Effie winnen. Door als trio samen te werken kan je alle elementen van je werk in de kijker zetten in een case. Het winnen van een Effie Award is ook het ultieme bewijs dat een marketingteam dingen in beweging heeft gezet of het bedrijf deed groeien.

"De jongere generatie moet betrokken worden bij deze schat aan Effie-expertise"

Welke accenten zal je leggen in je nieuwe rol?

Ik heb gemerkt dat het niveau van de Effie-jury elk jaar stijgt. Die rijke jurydebatten wil ik dan ook minstens evenaren dit jaar. Daarnaast wil ik nog meer aandacht besteden aan de jongere generaties, dit door nog meer samen te werken met hogescholen en universiteiten, en zoveel mogelijk Effie cases in de kijker te zetten en te promoten in de scholen. Verder wil ik erop toezien dat veranderingen in ons vak en in de maatschappij weerspiegeld worden in de Effie-organisatie, en dit via de categorieën en de special mentions. Het globale Effie-kader wordt uiteraard internationaal bepaald, maar ik vind dat alles wat met data en duurzaamheid te maken heeft veelvuldig aan bod moet komen in de jurydebatten.

Moet Effie Belgium sneller ageren wat dat betreft?

Effie Belgium is flexibel hoor. In 2021 is er bijvoorbeeld een éénmalige Covid-19-categorie toegevoegd. Daarnaast heeft Effie een visie rond corporate responsibility uitgewerkt. Het is vooral belangrijk dat de Effie-jury de diversiteit van alle stakeholders op de markt weerspiegelt. En dat de jongere generatie wordt betrokken bij deze schat aan expertise uit ons vak.

Heb je tips gekregen van de vorige juryvoorzitster, Bénédicte Lobelle?

Het leuke aan de Effies is dat het een hechte community is. Bénédicte Lobelle heeft me raad gegeven en uitgelegd hoe het quoteringssysteem werkt. Ook Mira De Maeyer, de vorige juryvoorzitster, gaf me tips en verder ben ik uitstekend omringd door mijn covoorzitster Petra De Roos en door Marc Frederix en Lydia Desloover. Die openheid en het delen van expertise zijn eigen aan de Effies en het zijn zaken die we onvoorwaardelijk moeten koesteren.

Waarom is het belangrijk om deel te nemen aan de Effies dit jaar, een jaar dat uitdagend lijkt te worden voor consument en adverteerder?

Efficiëntie in je marketing is altijd primordiaal, of het nu crisis is of niet. Een crisisperiode is in feite interessant voor een adverteerder, want ze daagt je uit om na te gaan of je iets moet veranderen in je strategie om relevant te blijven. In een context waar elke marketeer het beste van zichzelf moet geven om voldoende te kunnen en mogen investeren, kan deelnemen aan de Effies een belangrijke stimulans zijn. Ik heb al gemerkt wat voor een boost een Effie Award aan de marketingteams kan geven, naast een trots voor hun werk.

Het wordt een druk jaar voor de retail. Hoe ga je deze nieuwe rol combineren met je functie bij Delhaize?

Ik denk dat er geen enkele marketeer is die denkt dat dit jaar een zondagswandeling zal worden. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Ik zie de Effie Awards vooral als een bron van inspiratie en motivatie. Het wordt uitdagend om beide jobs te combineren, maar ik ben er zeker van dat de Effies me ook energie zullen geven en ze me in staat zullen stellen om bepaalde problemen vanuit andere invalshoeken te bekijken.

[ Alle Canal berichten ]