De highlights en verwachtingen
volgens de Effie stakeholders


Wat waren voor ons panel van stakeholders de hoogtepunten in de Effie cases van de voorbije editie en welke cases verwachten ze dit jaar op het Effie-podium? Een bloemlezing.

Het charmeerde me dat er cases zijn ingestuurd die je niet verwachtte in deze competitie, dit omdat het geen klassieke cases of adverteerders waren. Jammer dat sommige van deze cases het net niet haalden. Volgende keer beter! Ik vond het uiteindelijke palmares wel een hoogtepunt. Vele cases hebben de strengheid van de jury met verve doorstaan.
Bénédicte Lobelle, CMO Nationale Loterij
Mijn hoogtepunt was de Delhaize case. De strategie en de executie daarvan was zo consistent. Die case verkondigde een zeer positieve boodschap over de industrie en ons vak. Ik zou voor de editie van dit jaar graag meer voorbeelden zien van cases die de klantenervaring op een efficiënte manier hebben ingezet. Ik denk dat de uitdagingen voor de merken dit jaar in dat domein liggen.
Aurélie Denayer, Director Branding & Communication Proximus

De highlights en verwachtingen volgens de Effie stakeholders

De winnende case van Delhaize is het typevoorbeeld van hoe marketing en communicatie het verschil kan maken. Delhaize is vertrokken vanuit de hele sterke purpose om mensen gezonder te laten eten en heeft dat op een bijzonder knappe manier vertaald in alle elementen van de executie. Dit soort merken noem ik de verschilmakers van morgen. Ik voel dat veel merken hier nu mee bezig zijn en hoop hun cases op de volgende editie te ontdekken.
Ils Neuts, VP Brand, Communication & Reputation Telenet
De drie gouden Effies voor Delhaize, Special Olympics en Polestar waren uiteraard hoogtepunten. Voor ons team voelde dat als een fantastische erkenning voor het harde en goede werk. Voor de komende editie verwacht ik enkele nieuwkomers, meer bepaald merken die terugkomen na een lange afwezigheid. Ik hoop op merken uit de bank- en fmcg-sector. Die laatste categorie is al een tijdje minder vertegenwoordigd op de Effies. Dat is logisch, want in die laatste categorie zit je met meer en meer internationale groepen die hun strategieën opleggen waardoor de Belgische teams meer in een uitvoerende rol moeten opereren. Desondanks zijn het nog altijd de lokale teams die het verschil maken, meer bepaald in hoe ze die strategie vertalen of het merk in de markt zetten. Verder verwacht ik cases van merken rond purpose en duurzaamheid. De maatschappij verandert zo fundamenteel en zo snel waardoor er ruimte komt om je als merk heruit te vinden.
Lies Eeckman, Managing Director Polestar Belgium & Luxemburg
Het maakt me gelukkig dat er wordt nagedacht in touchpointstrategie. Een mooi voorbeeld van mijn durf-duurzaamheid-doelgroepen tripartite is Delhaize. Samen met TBWA zorgde de retailer voor disruptie door de introductie van SuperPlus, een nieuw en revolutionair getrouwheidsprogramma dat klanten beloont en stimuleert om gezonder te eten. Hun campagne 'Eet beter, betaal minder' zorgde voor een stijging in perceptie van Delhaize als 'The Healthy Retailer'. De campagne had ook een positieve invloed op het marktaandeel. Ik was dan ook heel trots om afgelopen jaar de Effie Mention of Excellence in Touchpoint Strategy 2021 aan Aude Mayence te mogen overhandigen.
Saskia Schatteman, CEO VAR
Merken die zin geven aan het leven, scoren beter, ook op de Effies. Die bevinding maakte me blij. Voor de komende editie verwacht ik cases van merken die erin geslaagd zijn om beter te doen met minder budget. Dat is helaas de realiteit.
Aude Mayence, VP Marketing & Digital Delhaize

 

[ Alle Canal berichten ]