Telenet Business vindt B2B marketing opnieuw uit


Help je consumenten bij hun noden. Dat basisadagium van marketing paste Telenet goed toe in de zilveren Effie-campagne De Digitale Versnelling. Ook het mediagebruik was uitstekend op elkaar afgestemd.

Met De Digitale Versnelling brak Telenet Business de inertie die er in de B2B-telecommarkt heerste. Het zette niet langer zijn product centraal, maar wel de noden van zijn doelgroep. En die doelgroep, de zelfstandigen, zoekt vooral groei, ook in zijn digitale activiteiten. Telenet Business zette daarom een team van digitale experts in die langsgingen bij zelfstandigen en hen in een uurtje wegwijs maakten in de geheimen van e-commerce, digitale marketing, SEO…

Niet alleen het idee en de resultaten van deze campagne zijn uitstekend - De Digitale Versnelling won niet voor niets een Silver Effie - ook qua mediagebruik sprong Telenet eruit. Het ging op de Effie Awards Ceremony naar huis met niet minder dan drie Media Mentions: voor het gebruik van Newsbrands, Out-Of-Home en In-Home Advertising. Het wekt dan ook geen verbazing dat deze campagne gebruik maakte van een veelheid aan kanalen om de boodschap over te brengen.

Telenet Business vindt B2B marketing opnieuw uit

De keuze van die kanalen gebeurde heel doelbewust. Zoals die voor Newsbrands bijvoorbeeld. De inschrijvers van de case benadrukten zelf de consument wel eens twijfelt aan de geloofwaardigheid van telecommerken. "Door te kiezen voor Newsbrands kwam de boodschap van Telenet terecht in een medium dat geloofwaardigheid uitstraalt", begint Gonda Lontings, Sales & Marketing Manager NP bij Rossel, haar verhaal. "Daarnaast creëerde Telenet Business met De Digitale Versnelling echt nieuwswaarde. Dat kan nergens beter in de verf gezet worden dan in kranten." Een derde element is volgens Lontings het bereik. "Het was een slimme keuze van Telenet Business om niet te niche te gaan" zegt ze. "Wanneer je dat doet, ben je niet meer dan speldprikken aan het uitdelen. Newsbrands zorgen voor een ruime awareness, waarna andere media de boodschap op basis van data verder lokaal meegaven."

Bij die lokale verankering speelde Out-Of-Home een belangrijke rol. "Door lokale kleine ondernemers die door Telenet Business geholpen werden in hun eigen omgeving op een billboard fysiek voor te stellen als 'digital hero', brengen ze hun boodschap over de digitale versnelling op een lokaal zeer relevante en geloofwaardige manier", zegt Veerle Colin, Marketing Director van JCDecaux. "En zoals al uit heel wat onderzoek is gebleken: hoe relevanter de boodschap van een OOH-campagne, hoe hoger de impact. De extra investering in creatie rendeert op die manier. Zo maak je het verschil. En uiteraard speelt de adverteerder op een voorbeeldige manier in op de synergie tussen de verschillende media, met een duidelijke lijn doorheen heel hun communicatie, waardoor ze elkaar wederzijds versterken."

Even prominent is het mediaplan was Direct Mail. "Naast een klassieke notoriëtscampagne moest de doelgroep worden aangemoedigd om aan het programma deel te nemen", aldus Frédéric Jadinon, Head of Insights & Communication bij bpost media. "Daarvoor waren activatiemedia nodig. In-Home Advertising en meer specifiek Direct Mail had hier de troeven voor: het voor traffic naar het webplatform van Telenet en voor de inschrijvingen om bezoek te krijgen van een digitaal expert. Zelfs in een digitale context heeft DM zijn plaats om voor conversie te zorgen. Het laat immers toe om specifieke doelgroepen te bereiken – wat hier zeker het geval was. Waar de boodschappen zich vaak opstapelen, genereert Direct Mail het meeste aandacht. Net omdat het meteen bij de juiste persoon terechtkomt en dat gelijktijdig met weinig andere boodschappen. Je springt er dus echt uit."

Was er een Media Mention voor het uitstekend op elkaar laten inspelen van de verschillende media, hij was waarschijnlijk ook naar De Digitale Versnelling gegaan...

Wilt u de actualiteit rond Effie volgen?
Schrijf in voor de nieuwsbrief.

Aanspreking: Meneer   Mevrouw
Voornaam: *
Naam: *
Bedrijf:
E-mail: *
* Deze velden zijn verplicht in te vullen

[ Alle Canal berichten ]