1. Marktsituatie & doelstellingen
De Belgische automarkt is een mature gesatureerde markt. Febiac registreerde in 2016 539.519 nieuwe inschrijvingen, in 2017 546.5581. Ook de verkoop van Suzuki is stabiel: 6.641 inschrijvingen in 2016 en 6.962 inschrijvingen in 20172. We groeiden dus ongeveer even snel als de markt. Dat betekent knokken voor elke verkochte auto.
Als je voor Suzuki kiest, dan kies je voor een no-nonsense auto met een uitstekende reputatie en een volledige uitrusting voor een scherpe prijs. Het is een rationele keuze in de eerste plaats.
Omdat we een merk zijn waar (bijna) iedereen rationeel voor kiest, is het belangrijk om op het 'shopping lijstje' te komen. Maar als klein merk met een marktaandeel van amper 1% is dat niet zo makkelijk. We weten als Suzuki héél goed dat als we een offerte mogen maken, dan koopt 1 op de 3 ook effectief een Suzuki.
Het aantal offertes dat gemaakt wordt, valt uiteen in 2 soorten: offertes die bij een verdeler in de showroom worden gemaakt en offertes die via de website worden aangevraagd.
Het aantal offertes én het aantal online offertes blijft stabiel. Meer mensen naar de showroom lokken voor een offerte is moeilijker omdat prospecten zich vaak online al oriënteren en alle keuzes maken. Om verder te groeien werd het onze missie om het aantal online offertes te laten groeien. Het objectief werd vastgelegd: 25% van alle offertes gemaakt tussen 1/1/2018 en 31/12/2018 moesten online aangevraagd worden. We moesten exact 4.556 online offertes in 2018 online genereren.
1. Bron: Febiac.be
2. Bron: Febiac.be
|