Sluiten

Bekijk deze Effie-case

Sommige onderdelen van onze site zijn afgeschermd. Gelieve uw gegevens éénmalig in te vullen voor ongelimiteerde toegang tot ons archief met Effie-cases van meer dan 25 jaar.

Aanspreking  
Voornaam *
Naam *
Bedrijf *
E-mailadres *
 
  * Verplicht in te vullen


Belgacom: Proximus quality

Proximus quality

Silver Effie
Belgacom - BBDO Belgium

 

Belgacom: Proximus quality

Proximus quality

Silver Effie
Belgacom - BBDO Belgium

 

1. MARKTSITUATIE

In de eerste helft van 2012 opereren de mobiele operatoren in het noorden van het land in een relatief stabiele marktomgeving. Proximus is de historische en onbedreigde marktleider. Het onderscheid tussen de verschillende operatoren is beperkt. Zowel de tariefstructuren als de device- en promocommunicatie zijn sterk inwisselbaar. Die stabiele situatie heeft ertoe geleid dat positioneringscommunicatie ondergeschikt werd aan tactische communicatie.

In de tweede helft van 2012 wordt de Vlaamse mobiele markt flink door elkaar geschud.

  1. De lancering van King & Kong
    Eind juli 2012 lanceert Telenet zijn vernieuwde mobiele aanbod King & Kong.
    De lage tarieven, de eenvoudige tariefstructuur, een sprekende campagne én de
    geloofwaardigheid van Telenet als telecomoperator legden de basis voor een snelle klantengroei.

  2. De nieuwe Telecom-wet
    In oktober 2012 treedt de nieuwe Telecomwet in werking. Daardoor mag de consument nu al na 6 maanden zijn gsm-abonnement opzeggen. Deze wet zorgt voor een nieuwe marktdynamiek waarbij consumenten eenvoudig van operator kunnen veranderen.

Het gevolg: Proximus krijgt ongezien hoge churn-cijfers te verwerken en de netto-aanwinst van klanten gaat zwaar in het rood. Op communicatievlak was de positionering van Proximus zodanig verzwakt dat zijn price premium ten opzichte van de concurrentie niet meer viel te verantwoorden.

Naar boven
Naar boven

2. DOELSTELLINGEN

Een hernieuwde focus op netwerkkwaliteit moet de Vlaming overtuigen dat Proximus het beste netwerk heeft. Proximus moet in 2013 opnieuw mobile leadership claimen.

Op die manier zou Proximus zich buiten de prijzenoorlog van de concurrentie kunnen houden én kon de price premium verantwoord blijven. De Vlaming moest er dus in een markt van dalende prijzen van overtuigd worden een meerprijs te willen betalen voor Proximuskwaliteit.

Naar boven

3. CREATIEVE STRATEGIE

Onderbrekingen tijdens een telefoongesprek, sms'en die niet verstuurd raken, eindeloos wachten om iets te downloaden... Iedereen weet hoe vervelend geen of een zwak netwerksignaal is op een cruciaal moment. Vanuit die observatie haalden we de insight voor onze 2013-campagne. Geen netwerk hebben, laat mensen vreemde zaken doen. Of nog verder: Geen netwerk hebben kan leiden tot vervelende situaties.

Naar boven

4. MEDIASTRATEGIE

In deze mediastrategie had elk kanaal van de mediamix binnen de campagne zijn specifieke functie.
De globale mediamix bestond uit TV, Radio, PQ, Online, Social, Outdoor, POS en (e)DM.
Deze waren als volgt verdeeld over de verschillende communicatieluiken:

  1. Imago: TV, Radio & MaxiMix
    Het vertrouwen van de consument terugwinnen en hun weer vertrouwen geven in Proximus
    als meest kwalitatieve netwerk.

  2. Engagement: Online & Social
    Feed the debate: de consument extra bewijzen aanreiken voor Proximus als meest kwalitatieve netwerk, de creatieve insight verder exploiteren en nieuwe Proximusklanten aan het woord laten.

  3. Sales: Radio, PQ, Abribus, POS & (e)DM
    De nieuwe tariefplannen naar voren schuiven die de commerciële doelstellingen moesten helpen realiseren: acquisitie op niet-Proximusklanten en Belgacom only-klanten, en churn tegengaan op bestaande klanten.
Naar boven

5. RESULTATEN

  • Proximus slaagt erin om de churn rate in 2013 sterk te laten zakken naar aanvaardbare
    niveaus én te stabiliseren
  • Nog meer eigen klanten zouden in 2013 opnieuw voor Proximus kiezen
  • Na een lange periode van voortdurende daling, stijgt de nettoaangroei van klanten opnieuw
  • De verkoop van de nieuwe tariefplannen met een blijvende price premium is een enorm succes
    De verkoop die rechtstreeks voortvloeit uit de communicatie is opmerkelijk hoog
    De campagne zorgt voor de hoogste ROI ooit voor Proximus
  • In een markt van dalende tarieven is de Vlaming bereid meer te betalen voor Proximuskwaliteit
  • De Vlaming, zowel klant als niet-klant, is rotsvast overtuigd dat Proximus het beste netwerk heeft
Naar boven

CLIENT
Belgacom
Muriel Houtermans (°1975)

Na haar studies Germaanse talen en bedrijfsmanagement (IAG), begint Muriel haar Carrière bij Promotional Campaigns (Ogilvy) als Account Executive. Na een jaar te werken voor een agentschap, zet ze de stap de wereld van de adverteerders binnen. Eerst werkt ze bij Planet Internet als Marketing Communation Manager.
In 2003 start ze bij Electrabel, waar ze na enkele jaren ervaring op B2C en B2B communicatie, Brand & Marketing Communication Manager wordt in 2009.
In 2011 vervoegt ze Belgacom, waar ze vandaag verantwoordelijk is voor ATL en 360° campagnes voor de merken Belgacom, Proximus en Scarlet.

Belgacom - Muriel Houtermans

AGENCY
BBDO Belgium
Catherine De Block (°1980)

Na haar opleiding Rechten (UCL), start Catherine haar carrière bij McCann-Erickson als Account Executive voor verschillende klanten zoals De Gouden Gids, L'Oréal en Nestlé….
In 2007 wordt ze Account Manager bij Saatchi & Saatchi voor twee belangrijke merken: Carrefour en Douwe Egberts Senseo. Met deze ervaring op zak, start ze in 2012 bij Boondoggle en ontwikkelt ze haar digitale kennis. Vandaag is ze Account Director bij BBDO voor Proximus.

Ellen Sonck

Naar boven