Bekijk deze pagina

Sommige delen van onze website zijn afgeschermd. Gelieve onderstaande gegevens éénmalig in te vullen om de volledige inhoud te bekijken.

Aanspreking:  
Voornaam: *
Naam: *
Bedrijf: *
E-mailadres: *
 
  * Deze velden zijn verplicht in te vullen


JOE fm - Your Greatest Hits

Your Greatest Hits

Bronze Effie
Medialaan/JOE fm - Dallas Antwerp
JOE fm - Your Greatest Hits

Your Greatest Hits

Bronze Effie
Medialaan/JOE fm - Dallas Antwerp

1. MARKTSITUATIE

Voorjaar 2012
De radiomarkt in Vlaanderen bestaat uit 2 grote delen. Enerzijds heeft de openbare omroep een marktaandeel van 59,6%, de commerciële omroepen halen anderzijds samen 29,1% marktaandeel.

Als belangrijke concurrent snoepte Nostalgie vanaf midden 2011 marktaandeel van JOE af, om midden 2012 JOE voorbij te steken.

Ook op de doelgroep 30-49 kende JOE een dalende lijn. Midden 2012 had Nostalgie een marktaandeel van 11% tov JOE fm 8,5%.

Naar boven
Naar boven

2. DOELSTELLINGEN

COMMERCIËLE DOELSTELLINGEN & RESULTATEN

Marktaandeel winnen
De allerbelangrijkste doelstelling was met de nieuwe positionering marktaandeel terug te winnen van Nostalgie en terug op niveau te brengen van vóór de terugval van maart 2011.

Nieuwe luisteraars bereiken en bestaande luisteraars behouden
De nieuwe positionering moet enerzijds de huidige achterban behouden, maar anderzijds ook méér luisteraars aantrekken door de communicatie van de nieuwe propositie.

Doelstelling Situatie 2009-2012 Doel Resultaat 2012-2013
Algemeen marktaandeel (12+) 6,6% 7,5% 7,9%
Marktaandeel 30-49 9,4% 11,0% 11,1%
Nieuwe luisteraars aantrekken 355.00 380.000 393.000
Marktaandeel Office zender verhogen
(30-49 op het werk)
10,3% 12,0% 12,2%

GEDRAGSDOELSTELLINGEN & RESULTATEN

Switchgedrag verminderen en luisterduur verhogen
JOE is voor de luisteraar vaak de tweede zender en heeft daardoor te kampen met een verhoogd switchgedrag. Complementair aan minder switchen wilde JOE de luisterduur nog verder verhogen.

Doelstelling Situatie 2009-2012 Doel Resultaat 2012-2013
Switchgedrag exclusieve
luisteraars verhogen
18,0% 22,0% 21,7%
Luisterduur doelgroep 224 min. 245 min. 248 min.


Communicatiedoelstellingen & RESULTATEN

De muzikale identiteit versterken bij de luisteraar
JOE fm wil zich profileren als de zender voor luisteraars die graag de grootste hits aller tijden horen.

Identificatie en participatie van de luisteraar versterken
De participatie van de luisteraar is sinds 2009 een belangrijke waarde in de merkbeleving en de muzikale identiteit van JOE. In de nieuwe propositie moest die participatie een nog belangrijker element worden.

De likeability en luisterintentie versterken
En tot slot wil JOE de algemene houding van het brede publiek tov de zender en haar communicatie verhogen, om zo het wervende karakter van de campagnes kracht bij te zetten.

Doelstelling Situatie Doel Resultaat
Muzikale identiteit versterken 36% 40% 45%
Participatie luisteraars 27% 35% 45%
Identificatie met de zender 43% 50% 50%
Likeability van de zender 5,5/10 6,0/10 6,0/10
Likeability van de communicatie 6,3/10 6,5/10 6,6/10
Luisterintentie na afloop vd campagnes 27% 35% 36%


FINANCIËLE DOELSTELLINGEN & RESULTATEN
Het was ook belangrijk om als commerciële zender het vertrouwen van de adverteerders te kunnen behouden en zelfs te versterken.

Doel: Financiële groei realiseren van 2% tussen 2012 en 2013
Resultaat: De adverteerder behoudt dus meer dan zijn vertrouwen in JOE, ook na de nieuwe positionering.

DOELGROEP & INSIGHTS
De kerndoelgroep van JOE fm is 30-49. Dit is ook de doelgroep waarmee JOE fm een commerciële meerwaarde betekent op de radiomarkt. De gemiddelde JOE luisteraar is 41 jaar oud maar voelt zich nog jonger.

Naar boven

3. CREATIEVE STRATEGIE

Van een generieke Brand Propositie naar een specifieke Brand Promise
Om het verloren marktaandeel terug te winnen, is het onze overtuiging dat we moeten werken aan een duidelijkere, scherpere propositie voor JOE.

Your Greatest hits
JOE fm werd in 2009 gelanceerd met de baseline 'The Smile, The Music'. JOE fm stond voor 'feel good' radio met herkenbare muziekMede door de opkomst van Nostalgie, die met een uitgesproken propositie op de markt kwam, werd duidelijk dat JOE meer zijn muzikale identiteit zou moeten uitspelen. Daarenboven moet een luisteraar een reden krijgen om op de dagelijkse afspraak te zijn. Een uitgesproken reden die minder inwisselbaar en minder vrijblijvend is dan 'The Smile, The Music'.

JOE besliste daarom dat de nieuwe propositie moest aangescherpt worden door de focus te leggen op het muzikaal aanbod van JOE fm. Een propositie die meteen zegt wat de luisteraar kan verwachten.
De nieuwe propositie werd 'Your Greatest Hits'.

Van merk-centraal naar luisteraar-centraal
'Your Greatest Hits' is een propositie die een duidelijke positionering neerzet. De duidelijke 'brand promise' krijgt ook meteen de juiste lading mee: alles draait om de favoriete en herkenbare hits van de JOE fm luisteraars. Het centraal plaatsen van de luisteraar gaf ons ook een bredere strategische scope met een groot potentieel aan creatieve mogelijkheden.

In elke 'Your Greatest Hits' communicatie speelt de muzikale identiteit - de favoriete muziek van de luisteraars- een hoofdrol. En dit steeds op een verrassende, vaak humoristische, tongue-in-cheek manier die aansluit bij het DNA van het merk JOE fm. Dat vertaalde zich in communicatie waarin JOE fm staat voor het collectief muzikaal geheugen die de emotie van vroeger in het heden laat beleven.

Naar boven

4. MEDIA STRATEGIE

De mediastrategie is gebaseerd op drie pijlers: de campagnes, de radiozender zelf en de fieldactivatie.
Elke pijler heeft zijn eigen rol:

  1. Campagnes
    Televisie: brede inzet om het imago en de nieuwe positionering uit te dragen.
    Cinema:
    eenmalig werd ook cinema ingezet om het imago te versterken (Car Chase spot)
    Print: Het genereren van traffic voor de tops en het oproepen tot luisteren.
    Outdoor: mega-medium Antwerpen voor Top2000 + 20m² affiches bij elke campagne.

  2. Zender
    De zender zelf (radio, website, social media) is één van de belangrijkste communicatiekanalen die we ter beschikking hebben.

  3. Field activatie
    De derde pijler in onze mediastrategie is field activatie. JOE fm wil naar zijn luisteraars toe gaan en de zender tastbaar maken in hun leven. JOE fm wil een persoonlijke relatie opbouwen en daarbij spelen de JOE DJ's een belangrijke rol. Ze worden daarom steeds in de field activatie betrokken om de emotionele band met de luisteraar te versterken.

Naar boven

CLIENT
Medialaan/JOE fm
Filip Teerlinck

Filip Teerlinck, Marcom manager Qmusic en JOE fm bij Qgroup, is al meer dan 6 jaar verantwoordelijk voor het communicatieluik van de twee radiozenders van Qgroup. Daarvoor was hij actief als eventmanager voor Qmusic en JOE fm.
Als TV producer en promotion manager stond hij nog mee aan de wieg van de jongerenzender van JIM. Filip is gedreven marketeer die van bij het prille begin van JOE een cruciale rol heeft gespeeld in de ontwikkeling van de zender.

Filip Teerlinck

AGENCY
Dallas
Stijn Gansemans

Stijn Gansemans, Creative Partner van Dallas Antwerp is méér dan 20 jaar actief als creatief bij verschillende onafhankelijke bureau's waaronder LVH, GV/Company en LDV. Na een sabbatical van een jaar wordt hij Co-Creative Director bij DuvalGuillaume Antwerp. In 2006 richt hij Openhere op dat in 2012 Dallas Antwerp wordt.
Hij stond als creatief mee aan de wieg van JOE fm en amuseert zich al 6 jaar met het JOE fm team. Stijn gelooft in creativiteit als business driver.

Stijn Gansemans

Naar boven