Bekijk deze pagina

Sommige delen van onze website zijn afgeschermd. Gelieve onderstaande gegevens éénmalig in te vullen om de volledige inhoud te bekijken.

Aanspreking:  
Voornaam: *
Naam: *
Bedrijf: *
E-mailadres: *
 
  * Deze velden zijn verplicht in te vullen


Chaudfontaine - Kenners verkiezen Chaudfontaine

Kenners verkiezen Chaudfontaine

Bronze Effie
Coca-Cola - Famous

 

Chaudfontaine - Kenners verkiezen Chaudfontaine

Kenners verkiezen Chaudfontaine

Bronze Effie
Coca-Cola - Famous

 

1. MARKTSITUATIE

De watermarkt is erg competitief, enerzijds gedomineerd door Spa en de Franse merken, anderzijds door private labels. In 2007 is Chaudfontaine's SOM 7,9%, minder dan de helft ten opzichte van Spa.
In retail laten we enkel Evian en Vittel voor. Door de crisis steeg het kraantjeswaterverbruik en hadden private labels het goed.

Chaudfontaine heeft op dat moment geen coherente communicatie- en mediastrategie en lijdt aan een gebrek van merkimago en een duidelijk klantenvoordeel.

Naar boven
Naar boven

2. DOELSTELLINGEN

Met de Coca-Cola overname, is het lange termijn objectief gradueel de nummer 1 in de markt te worden en de penetratie consistent te verhogen. In Out Of Home wil Chaudfontaine de nummer 1 positie van Spa overnemen en het volume verhogen met 15%.

In een dalende retailmarkt waren er 4 objectieven:

  1. Volumegroei van 18%
  2. Marktaandeel verbeteren en Vittel voorbij steken
  3. Prijsverschil met A-merken reduceren tot minimum
  4. Verhogen van rate of sales
Naar boven

3. COMMUNICATIE STRATEGIE

Op communicatieniveau werkten wij in 2 fases:

  1. 2008 tot 2010: snel als A-merk op de kaart komen door spontane merkbekendheid en 'favourite brand' KPI te verdubbelen
  2. 2010 tot 2013: de A-merkpositie in de markt verdedigen door kwalitatieve merkkarakteristieken te versterken
Naar boven

4. CREATIEVE STRATEGIE

De creatieve strategie installeerde een canvas, dat doorheen de jaren nodige evoluties toeliet.
Het resultaat is een populair en toegankelijk emotioneel verhaal gebouwd op 4 pijlers:

  1. Dieren die leven in- en van water, als expert merkambassadeurs
  2. Uitgekiende strategieŽn uit liefde voor het water
  3. Momenten van samenzijn op restaurant
  4. Humor en entertainment
Naar boven

5. MEDIASTRATEGIE

6 jaar lang werd de mediastrategie consistent opgebouwd rond bereik en continuÔteit: TV werd via een recency strategie ingezet. Met lage GRP druk werd over periodes van 8 ŗ 10 maanden gecommuniceerd, jaar na jaar.

Naar boven

6. RESULTATEN

De resultaten zijn indrukwekkend:

  • De volumes stegen in 2008-2013 als enige in de markt, een stijging van 19,3%.
    Ook de rate of sales in vol. groeide met 21%. De penetratie steeg significant, het aantal kopers nam toe met 28%, boven Evian.

  • In de dalende OOH markt maakten we de A-merk ambitie waar: de volumes stegen met 18,6%.
    We bezetten de 1ste plaats en lieten ze niet meer los.

  • In een dalende retailmarkt groeiden volumes met 20,9%.
    We staken concurrent Vittel voorbij en namen de 3de plaats in.

  • De spontane merkbekendheid steeg van 7%naar 18%.
    De 'favourite brand' KPI steeg van 3%naar 9%
    .
  • In fase 2 versterkten we het merk inhoudelijk door te scoren op KPI's zoals 'premiumness', 'worth what it costs' en 'brand trust'. Tijdens posttests van de spots scoorden ver boven de benchmarks op vlak van likeability, impact en standing out.

  • Enkel Chaudfontaine kan stijgende media-investeringen linken aan een groeiend marktaandeel.
    Dit is in grote mate te verklaren door de creatieve en consistente TV-aanwezigheid.
Naar boven

CLIENT
Coca-Cola / Chaudfontaine
Gaëtan Van de Populiere

Gaëtan behaalt een Licentie Communicatiewetenschappen aan de UGent en vervolgens een MBA Marketing Management aan de Vlerick Business School.
In 2001 begint hij zijn loopbaan bij Kraft Foods. In 2005 start hij bij Coca-Cola als Brand Manager voor Coca-Cola. Snel wordt hij Brand Manager voor Minute Maid om in 2008 Marketing Manager te worden. 3 jaar later verlaat hij even het marketingpad en wordt Customer Director Benelux. In 2012 wordt hij Marketing Director Belux.

Gaëtan Van de Populiere

AGENCY
Famous
Elisabeth Roelandt

Elisabeth behaalt haar licentie Germaanse talen aan de KULeuven en vervolgens een MBA Marketing Management aan de Vlerick Business School.
Ze start haar loopbaan bij Tequila als Account Executive en groeit er door tot
Strategic Planner. Ze werkt er op klanten als De Post en Lotus Bakeries.
In 2009 stapt Elisabeth over naar Famous waar ze als Strategic Director onder meer De Lijn, Klara en Chaudfontaine servicet.

Elisabeth Roelandt

Naar boven