2. DOELSTELLINGEN
COMMERCIËLE DOELSTELLINGEN - “Build the brand through the products”
We stelden twee duidelijke doelen voorop:
- De Belg (opnieuw) peperkoek leren eten - dit is het productobjectief van Lotus peperkoek.
- Het hele merk Lotus doen groeien - dit is het merkobjectief van Lotus.
De Belg (opnieuw) peperkoek leren eten Als ambitieuze nieuwkomer op de markt van peperkoek stelde Lotus zich tot doel om:
- De totale peperkoekmarkt te doen groeien, in volume en in omzet
- De peperkoekmarkt te dynamiseren, dus penetratie bij een bredere doelgroep
- Marktaandeel te veroveren met Lotus dmv. relevantie, en niet dmv. prijs
De penetratie van Lotus peperkoek snel omhoog krijgen
Lotus wilde met andere woorden niet zozeer een deel van de peperkoek pakken, maar vooral meer peperkoek maken. Om deze groei te realiseren was het cruciaal dat Lotus nieuwe dynamiek in de peperkoekmarkt zou brengen. Om nieuwe doelgroepen aan te trekken, koos Lotus resoluut voor een heel actuele invulling en relevantie van peperkoek.
Het hele merk Lotus doen groeien.
De ambitie bij de start is om, naast een nieuw segment in het gamma te lanceren, ook van Lotus een sterk merk te maken door middel van sterke productcampagnes. Het startschot werd gegeven met peperkoek, een nieuw product dat met een vernieuwende campagne op de markt gelanceerd werd. Met als doel: marktaandeel veroveren in heel de koekjes- en gebakcategorie meer omzet realiseren voor alle Lotus referenties.
Communicatiedoelstellingen - “Credibility & Awareness”
Ook de Communicatiedoelstellingen situeren zich op twee niveau.
Een duidelijke, geloofwaardige boodschap voor Lotus peperkoek
We wilden met deze campagne hoger scoren dan de benchmarks in de categorie. Als we bedenken dat Lotus niet alleen een nieuwe speler was op de peperkoekmarkt maar ook nog eens met een totaal nieuwe positionering kwam - snelle energie - waren deze doelstellingen van meet af aan vrij ambitieus.
De dalende merkbekendheid van Lotus ombuigen
De merkbekendheid van Lotus neemt maand na maand af. Daarom willen we de merkbekendheid van Lotus door de peperkoekcampagne significant verhogen.
|