Sluiten

Bekijk deze Effie-case

Sommige onderdelen van onze site zijn afgeschermd. Gelieve uw gegevens éénmalig in te vullen voor ongelimiteerde toegang tot ons archief met Effie-cases van meer dan 25 jaar.

Aanspreking  
Voornaam *
Naam *
Bedrijf *
E-mailadres *
 
  * Verplicht in te vullen


Faké!

Fokkie!

Gold Effie
Sara Lee Coffee & Tea Belgium - Duval Guillaume
(FMCG Food - Short Term)

Faké!

Fokkie!

Gold Effie
Sara Lee Coffee & Tea Belgium - Duval Guillaume
(FMCG Food - Short Term)

1. MARKTSITUATIE

Douwe Egberts heeft sinds lang een ijzersterke positie op de Belgische koffiemarkt.
Maar, de verkoop en het verbruik van koffie neemt al jarenlang af. En misschien nog verontrustender, deze afname laat zich steeds meer voelen tijdens hét koffie-moment bij uitstek: de ochtend, goed voor 60% van alle gedronken koffie. Het verlies in de ochtend is structureel. Er komen verschillende concurrenten bij met functionele troeven – vruchtendrankjes, melkdrankjes, ontbijtgranen- en er wordt bovendien steeds minder tijd genomen om te ontbijten. Maar als we de daling van het koffieverbruik willen stoppen, dan zullen we strijd hoedanook in de ochtend moeten voeren.

Naar boven

2. DOELSTELLING

De doelstelling van de campagne is om koffie actueel en relevant te maken tijdens de ochtend.
We willen kortom dat er meer koffie gedronken wordt in de ochtend. Meer volume, maar ook meer 'maagaandeel' (share of stomach) in de ochtend. Op commercieel vlak willen we zo de structurele daling van de koffie-verkoop van Douwe Egberts stoppen.

Op communicatievlak willen we koffie weer top of mind maken. Daarom beogen we een hoge awareness, hoge likeability en hoge talkability; we willen dat mensen over de campagne prate.

Naar boven

3. CREATIEVE STRATEGIE

Hoewel Douwe Egberts traditioneel een hoge emotional value steekt in haar campagnes, kiezen we
dit resoluut voor een andere aanpak. We bouwen de campagne rond voor de belangrijkste USP van koffie voor het ontbijt: het wekkende effect van de cafeïne.

De creatieve strategie verbindt zoals het hoort 2 werelde.

  • de wereld van het product: caffeïne; helpt je wakker worden
  • de wereld van de consument: de trend naar een steeds actiever leven, steeds minder slapen, steeds meer vermoeidheid

Voeg daar de premium kwaliteit van Douwe Egberts aan toe en de campagnelijn is geboren:
"Je bent er 's morgens pas helemaal bij na een heerlijk kopje Douwe Egberts.

Deze lijn wordt de constante in heel de campagne. Niet alleen als signatuur van de radiospots, maar ook op het internet, in print, POS-materiaal, tot zelfs de packaging toe: alles wordt afgetekend met deze lij.

De hoofdboodschap is dus het opwekkende effect van de koffie. In de radiospots levert dit creatie op waar een niet-goed-wakkere persoon zich steeds verspreekt en onverstaanbaar maakt, voor hij zijn eerste “fokkie” (“petit faké”) gedronken heef.

Naar boven

4. MEDIASTRATEGIE

Koffie drinken is een gewoonte, geen beredeneerde aankoop. We wilden daarom zo dicht mogelijk
op het gebruiksmoment zitten: de ochtend, zowel bij het ontbijt, als onderweg, als op het werk.
We wilden met de creatie inspelen op precies die herkenbare momenten waar koffie zijn nut heeft;
bij het wakker worden, zowel fysiek als mentaal, om er weer tegenaan te gaan.

Daarom is radio het basismedium voor deze campagne. Het is het nr.1-medium op het meest relevante moment. Het plan werd geconcentreerd op de druk beluisterde ochtendblokken. In de plaats van ons budget te spreiden, kozen we voor korte maar intensieve golven, met slechts één bedoeling: het creëren van een “hit”-effect. Niet om een award mee te winnen, maar om talk-of-town te worden en mensen aan te sporen tot een gedragswijzigin.

Na radio is het web bij onze doelgroep het tweede belangrijke medium tijdens de ochtend. Mensen komen aan op het werk en surfen zich door het ochtendnieuws. Opnieuw is dit medium selectief op jong en actief, precies onze campagnedoelgroep. De “fokkietje.be” campagnesite was een verzamelplek van verschillende uitingen uit de campagne: stem op je favoriete spot, send to friend,
win een ontbijtmok. De site werd in een eerste fase vooral ingezet om feedback en adressen te verzamele.

Naar boven

5. RESULTATEN

Met deze ontbijtcampagne heeft Douwe Egberts een echte trendbreuk veroorzaakt. Voor het eerst in 10 jaar werd de structureel dalende trend omgebogen. Het ontbijt als het koffiemoment bij uitstek herleeft. Zowel het volume (+11%) als het maagaandeel nemen opnieuw toe. Maar daar houdt het niet op. De ochtendcampagne heeft een duidelijk effect op de gehele verkoop van Douwe Egberts:
er is winst in marktaandeel en verkoopsvolume. Tijdens de campagneperiodes kent het merk een meerverkoop van 12%.

Ook kwalitatief weet het publiek de campagne te waarderen.
De merkbekendheid is de hoogste ooit: 59,2.

Qua likeability scoren alle 9 campagnegolven scoren gemiddeld 13% boven de categorie-benchmar.

En last but not least, het 'Talkability'-effect: 47% van alle respondenten beweert de campagne te vermelden in conversaties. Het woord 'Fokkie' wordt omgangstaal en wordt meermaals vermeld op radio en t.

Naar boven

CLIENT
Sara Lee Coffee & Tea Belgium
Christophe Mottint

Christophe Mottint is Marketing Manager en lid van het Management Team bij Sara Lee Coffee & Tea Belgium sinds mei 2006. Daarvoor was hij Marketing Manager bij Lu Benelux voor Danone en hij had marketing- en salesverantwoordelijkheden bij Unilever & SmithKline Beecham. Van opleiding is Christophe handelsingenieur (ICHEC-ISC Saint-Louis Brussel). Christophe Mottint is algemeen secretaris van de UBA (Unie der Belgische Adverteerders).
In 2007 werd Christophe tot Advertiser of the year (Merit Awards) en tot Media Advertiser Personality of the year (AMMA Awards) verkoze.

Christophe Mottint

AGENCY
Duval Guillaume
Tom Theys

Tom studeerde communicatiewetenschappen in de hoofdstad. Hij ging als marketeer aan de slag bij FilmNet / Canal+, Vlaamse Media Maatschappij en MTV. In 2002 won hij een copywriterswedstrijd en sloeg de vonk van de reclame definitief over. Een jaar later begon hij bij Duval Guillaume als strategisch planner, dit jaar voor de vierde keer met een Effie award.
Tom mag je altijd wakker maken voor een goed gesprek bij een kop koffie en daar zijn zijn klanten als Douwe Egberts en Senseo niet vreemd aan.
Tom is strategic director bij Duval Guillaume Brussel.

Tom Theys

Naar boven