Sluiten

Bekijk deze Effie-case

Sommige onderdelen van onze site zijn afgeschermd. Gelieve uw gegevens éénmalig in te vullen voor ongelimiteerde toegang tot ons archief met Effie-cases van meer dan 25 jaar.

Aanspreking  
Voornaam *
Naam *
Bedrijf *
E-mailadres *
 
  * Verplicht in te vullen


De parels van Bru

De parels van Bru

Sapphire Effie
Spadel - CMPW
(Services - Long Term)

De parels van Bru

De parels van Bru

Sapphire Effie
Spadel - CMPW
(Services - Long Term)

Spadel en zijn merk Bru winnen de Sapphire Effie. Deze bijzondere prijs bekroont 'the best campaign ever' bij de acht cases die een Grand wonnen sinds de Belgische prijs in het leven werd geroepen. We blikken terug op een van de meest creatieve campagnes van het Effie-palmares die in 1996 de Grand wegkaapte.

Voor deze Sapphire Effie waren dus de acht laureaten van de Grand Effie sinds de creatie in
1992 genomineerd, meer bepaald de volgende tandems: Jacobs Suchard en Y&R voor Leo (winnaar in 1992), La Redoute en TBWA (1993), Gamma en Morael (1994), De Persgroep en GV/Company voor De Morgen (1999), Thalys en Ogilvy & Mather (2000), Heinz en Lowe Troost voor Hak (2003), Mobistar en Air (2005), en natuurlijk Spadel en CMPW. Met Bru en zijn beroemde 'parels'.

Bij deze uitzonderlijke prijs hoorde een uitzonderlijke jury: die bestond uit de meeste adverteerders die de afgelopen twintig jaar de andere jury's voorzaten. Dat waren Frank Meysman, Pierre Brusselmans, Claude Verstraeten, Jos Clijsters, Roger Sleijpen en Jean-Luc Charlier, onder het voorzitterschap van Bernhard Adriaensens. Deze ex-voorzitter van de UBA die ook de eerste Effie-jury voorzat in 1987, verklaart de keuze voor Bru: "Een kwaliteitsproduct, een eenvoudig en sterk verhaal, ondersteund door campagnes die een duurzame positionering opbouwen. Dat is het recept voor het commerciële en reclamesucces van dit merk.

Aan het begin van de jaren tachtig vertegenwoordigde Bru slechts een beperkt volume op de markt (minder dan een procent in waarde) en het bedrijf liep zelfs het risico failliet te gaan. Het probleem leek onoplosbaar: het water leed onder zijn gebrek aan een uitgesproken karakter – niet echt plat, niet echt bruisend – en Spadel had de grootste moeite om het duidelijk te positioneren. De truc bleek deze zwakte om te vormen tot een uniek differentiatiecriterium. Het parelende water zou deze strategie rechtvaardigen door Bru te positioneren als het favoriete water der gastronomen, een luxewater. De ultieme doelstelling was om er een 'top of mind awareness' merk van te maken. Zodra Bru erin zou slagen aanvaard te worden in het universum van de gastronomie – die een voorschrijvende rol zou spelen – zou het geloofwaardig zijn en zou het grote publiek volgen.

In vijftien jaar tijd, van 1980 tot 1995, vermenigvuldigde het merk zijn verkoopcijfers met 38.
Tegelijk verhoogde de prijs met 85%! Dat is een hele krachttoer in een uiterst competitieve markt waar A-merken het tegelijk moeten opnemen tegen winkelmerken en tegen kraantjeswater.

Naar boven