Effie Awards 2020: 19 finalisten

Brussel, 26 oktober 2020 - Na de jureringsdag die plaatsvond op 23 oktober maakt Effie Belgium bekend dat nog 19 cases kans maken op een felbegeerde Bronze, Silver of Gold Effie. De winnaars worden op 10 december bekendgemaakt.

De jury selecteerde na hun beraadslaging 19 uit een totaal van 35 cases voor een plek in de finale:

Adverteerder Case Categorie Agency
Brussels Airport Op 1-2-3 in Marokko Gedragscampagne Lang Allyens
Delhaize Back to Life Merkcampagne TBWA
Dreamland Pak je dromen uit Merkcampagne mortierbrigade
Europabank De bank die durft Gedragscampagne Lang Gutzandglory
KBC Bank & Verzekering Turning Your Spare Change Into Investment Money Gedragscampagne Kort TBWA
Kom op tegen Kanker Instaverliefd Maatschappelijke impact FamousGrey
LIDL Van hard retailer naar smart retailer Gedragscampagne Lang BBDO
Luminus Van sympathieke 'challenger' naar geloofwaardige 'accelator' Merkcampagne Havas Brussels
Lunch Garden Lunch Garden Gedragscampagne Lang Wunderman Thompson
Mediamarkt Refreshing a brand in a challenging market Merkcampagne Wunderman Thompson
MEGA Deal with your high energy bill Merkcampagne DDB
Mitsubishi Motors Gebouwd voor Belgische Wegen Gedragscampagne Kort LDV United
Myfamily Creating the distance Gedragscampagne Lang BBDO
Neuhaus The gift of caring Merkcampagne WeWantMore Design Studio
NewB Campagne de Capitalisation Maatschappelijke impact / Small is beautiful Hungry Minds
State of the Arts -60% Culture Maatschappelijke impact / Small is beautiful BBDO
MIVB Brussel… dat zijn wij allemaal Gedragscampagne Lang mortierbrigade
VOO Leadership Internet Gedragscampagne Lang Happiness Brussels
SBS Belgium wtFOCK - Generation Woke engages its audience Gedragscampagne Lang PHD Media Belgium Oona

"We zijn blij verrast dat ondanks Covid-19 zo veel cases werden ingestuurd", zegt Mira De Maeyer, CMO VP Marketing Europe van Perrigo en Juryvoorzitter van de Effie Awards. "Heel wat onder hen haalden de finale, wat nog maar eens het belang van de Effie Awards én van marketing effectiveness onderlijnt, zowel bij adverteerders als bij bureaus."

Mira De Maeyer, présidente du jury, fait ses adieux

Net als vorig jaar bestond de jury uit 30 leden, die tijdens de zomermaanden online scoorden en op 23 oktober digitaal debatteerden over de cases. Mira De Maeyer: "We gaven om evidente redenen de voorkeur aan een fysieke bijeenkomst, maar konden niet anders dan twee weken geleden beslissen om het digitaal te laten plaatsvinden. Dat liep feilloos, dankzij de grote discpline van de juryleden.De rijkheid van de debatten die de Effie Awards kenmerkt, was er ook nu weer."

De finalisten stellen hun case voor tijdens het Effie Effectiveness Forum op 10 december. "Dit forum vindt dit jaar digitaal plaats en biedt de markt een unieke inkijk in de strafste cases van het jaar", klinkt het bij Lydia Desloover, Director van Effie Belgium. "We houden het forum heel toegankelijk, zowel qua prijs als qua format. Elke finalist krijgt 15 minuten om zijn case voor te stellen, waarna er tijd is voor vragen om de interactiviteit te verhogen. Voor studenten is er trouwens een speciaal tarief."

's Avonds maakt de jury het resultaat van haar beraadslagingen bekend en reikt ze de Bronze, Silver en Gold Awards uit aan de meest succesvolle marketing-communicatiecases met bewezen impact, net als de 'Mentions of Excellence in Media'.