18 finalisten voor Effie Awards 2019

Brussel, 5 september 2019 - In de aanloop naar de Effie Awards die worden uitgereikt op 25 september maakt Effie Belgium zijn finalisten bekend. In totaal maken 18 cases kans op een felbegeerde Bronze, Silver of Gold Effie, ongeveer even veel als vorig jaar.

De jury van de Effie Awards Belgium selecteerde tijdens de jurering op 5 september in totaal 18 cases. Dit betekent dat zowat de helft van de 34 ingeschreven cases de finale haalt.

Adverteerder Case Categorie Agency
Special Olympics Belgium Dare To Sponsor Non-profit LDV United
ALDI België ALDI: better than you think Retail & E-tail The Backroom + BLUE449
Kom op tegen Kanker Jongeren & roken Non-profit FamousGrey
AB Inbev We Are Belgium Consumer Goods The Communication Company
EG EG affordable medicines: in the home and heart of all Belgians Pharma Dentsu Consulting
Suzuki Belux Julie: van digitale secretaresse naar topverkoper Automotive deBottomLine
Scarlet Why pay more? Telecom BBDO Belgium
Delhaize Delhaize in a new era of retail Retail & E-tail TBWA
Telenet Telenet: the good flow Telecom TBWA + PHD
De Standaard CurieuzeNeuzen Vlaanderen Leisure & Entertainment Bonka Circus
IKEA Make Room For Retail & E-tail DDB
bpost bank How a sh*t campaign launched bpost bank's personal loans Banking DDB
Partena Ziekenfonds Partena Ziekenfonds: wat verwacht jij van ons? Non-profit Wijs
Nationale Loterij Woohoo! Launch Consumer Goods Wunderman Thompson
SBS Belgium De Mol: Heb je mij gemist Leisure & Entertainment SBS Belgium
STIB-MIVB Hankar de finale Non-profit mortierbrigade
Ketnet STIP IT: move tegen pesten Leisure & Entertainment Ketnet +
FamousGrey
AB Inbev Jupiler 0,0%: the relaunch of a dead category Consumer Goods Isobar

Mira De Maeyer, General Manager van Perrigo Belgium en Juryvoorzitter van de Effie Awards, toont zich enthousiast: "De kwaliteit van de cases lag in lijn met die van vorig jaar, al merk je meer internationalisering en daardoor wat minder creativiteit. Dat werd echter ruimschoots goedgemaakt door de grotere aandacht voor de touchpointstrategie die we bij het inzenden hadden gevraagd. Door heel juist de kanalen waar je de doelgroep kan bereiken te bespelen, kan je in België echt het verschil maken."

Om het grote aantal ingezonden cases te beoordelen werd de jury uitgebreid tot 30 leden, iets wat door de Juryvoorzitter als zeer positief werd ervaren.
"Meer juryleden zorgde voor meer diversiteit en meer diepgang. Je voelde heel veel engagement en dynamiek bij de jury, die een mix was tussen nieuwkomers en ervaren Effie-juryleden. De discussies waren zeer constructief en telkens op een respectvolle manier."

Op 25 september 2019 maakt de jury het resultaat van haar beraadslagingen bekend en reikt ze de Bronze, Silver en Gold Awards uit aan de meest succesvolle marketingcommunicatiecases met een bewezen impact, net als de Mentions of Excellence in Media.

Ook dit jaar start het evenement met het Effie Effectiveness Forum waar de finalisten hun case in tien minuten toelichten. Nieuw dit jaar is dat de toeschouwers vragen zullen kunnen stellen aan diegenen die de case presenteren zodat er interactie ontstaat en meer learnings kunnen gedeeld worden.

2019 Effie Belgium Awards - 30th Anniversary

Datum: 25 september 2019, vanaf 13u30