Effie-palmares toont de uitdagingen
voor onze sector


Tevreden, maar niet blind voor de uitdagingen die ons vak wachten. Zo kunnen we de reactie van Effie-voorzitter Marc Frederix op het palmares het best omschrijven. Een terug-, maar ook vooruitblik.

"Enerzijds heel verheugd over de kwantiteit, anderzijds over de kwaliteit." Marc Frederix is een tevreden Effie-voorzitter. "De drie Gold geven aan in welke richting ons vak evolueert. Ze tonen aan dat een sterk creatief idee nog steeds de basis is. Wanneer het goed is uitgewerkt en verspreid dankzij een goed media- en touchpointplan, dan boek je succes. Het valt me op dat het creatief idee bij deze drie winnaars zeer eenvoudig is. De uitvoering maakt telkens het verschil. Ik vreesde gedurende een aantal jaren dat ons vak aan het evolueren was naar enkel performance marketing, met louter de focus op data en technische tools. Blij dat dat niet het geval is."

Marc Frederix: 'Effie-palmares toont de uitdagingen
voor onze sector'

Imago + activering + loyalty

Daarnaast valt bij de Gold, maar ook bij heel wat andere cases, op dat imago, activering en loyalty steeds meer door elkaar lopen in campagnes. Meer nog, straffe campagnes combineren deze drie doelstellingen. "Anders verover je misschien wel de portefeuille, maar niet het hart van de consument", verwoordt Marc Frederix het treffend.

Ook bij De Vonk van Het Nieuwsblad, een van de andere favorieten van Marc Frederix, is deze Heilige Drievuldigheid terug te vinden. Frederix heeft het dan vooral over de emotionele laag die de vonk toevoegt aan de baseline 'De koers is van ons'.

Talent aantrekken én behouden

Daarnaast ziet Marc Frederix nog twee grote uitdagingen voor de sector. De eerste is gelinkt aan de talenten die er werken. "Ten eerste is het belangrijk mensen weer goesting te geven om samen te werken. Tijdens corona is door thuiswerk en telewerk de efficiëntie sterk verhoogd, maar op lange termijn kan niets op tegen het teamgevoel van samen ergens voor te gaan. En dat heb je alleen met live meetings, de babbel aan het koffiemachine,…"

Ook het aantrekken van talent vergt de nodige aandacht. Marc Frederix: "Ten tweede weten jongeren vandaag te weinig welke skills je nodig hebt in onze sector, maar ook welke mogelijkheden je hebt. Ik denk dat hier een grote rol is weggelegd voor de vakorganisaties en vakmedia."

Hij wijst ook nog op de overdacht van kennis tussen generaties. "Als we voldoende instroom willen, zullen we de jongeren ook beter moeten ondersteunen. Samenwerken met meer ervaren marketeers kan hen nog meer de basics bijbrengen. En het kan ook rust brengen. Maar het werkt ook omgekeerd. Jongeren kijken op een andere manier naar de wereld en daar kunnen ervaren marketeers iets van opsteken."

Andere rol in wereld die op scharnierpunt staat

Als tweede uitdaging wijst Marc Frederix naar de rol die marketing de afgelopen decennia speelde. "We zitten in de hoek waar de klappen vallen", klinkt het. "Marketing heeft consumptie en materialisme aangemoedigd en wordt daardoor momenteel vooral door jongeren argwanend bekeken. Wij moeten onze rol anders invullen. De wereld gaat van een focus op welvaart naar een op welzijn en daarin moeten we een voorlopersrol spelen. Omdat onze kracht zit in het sturen van menselijk gedrag, kan dit zeker lukken. Kijk maar naar de Superplus-case van Delhaize!"

[ Alle Canal berichten ]