Vraag het aan een Effie-winnaar:
De meest inspirerende figuren
op social media


Wie zijn de figuren die Effie-winnaars volgen op de social media? En waarom worden ze door hen geïnspireerd op professioneel vlak? We vroegen het aan ons zeskoppig panel van dit jaar.

De Freakonomics voor hun originele inzichten

Freakonomics Radio"Ik ben niet zo een fan van die social media sterren zoals Casey Neistat en co. Ik vind hun aanpak nogal opdringerig en ze zijn vooral overtuigd van hun eigen gelijk. Ze schuiven het American Dream model naar voren alsof iedereen het kan maken. Dat vind ik fout. Een groot stuk van je carrière en je leven heeft met geluk te maken. Ik ben wel een grote fan van Freakonomics Radio, een ongelooflijk interessante podcast die gaat over psychologie, economie, samenleving... In hun onderwerpen vertrekken ze altijd vanuit de data die er beschikbaar is over dat onderwerp. Ze tackelen de denkfouten die we maken en eindigen altijd met een creatief en origineel inzicht. De podcast over hoe ze op basis van data de daling in de criminaliteitscijfers in New York linkten aan de abortuswetgeving was top. Ik haal als strateeg veel inspiratie uit hun denkwijze en leerde ervan dat de meest voor de hand liggende oplossing bij een probleem meestal niet de juiste is."

Floris Adriaenssens, Connection Planner FamousGrey

De man of vrouw die niets met ons vak te maken heeft

Dave Trott - De man of vrouw die niets met ons vak te maken heeft"Ik volg uiteraard wel wat opiniemakers en zogenaamde goeroes uit de communicatiesector, maar via social media zit je vooral ook heel dicht op de uiteenlopende levens van mensen die niets met ons vak te maken hebben. Dat zet me ook vaak met beide voeten op de grond. Mensen liggen echt niet wakker van wat we doen. En dat is ook niet erg. Zeker niet voor het brand design werk dat we met WeWantMore maken en dat het vooral moet hebben van zijn impliciete kracht.
Laten we vooral ideeën bedenken en uitwerken voor het echte leven en niet omdat we willen scoren op award shows of in vakbladen. Dat neemt uiteraard niet weg dat er online wel interessante meningen te vinden zijn over ons vak. Zo lees ik met veel plezier de essays en artikels van Dave Trott. Een beetje een reclamekrokodil, maar wel eentje met een scherpe blik en nog scherpere pen."

Janpieter Mels, Business Director WeWantMore

Casey Neistat, de 'original YouTuber'

Casey Neistat, de ‘original YouTuber’"Ik bewonder wat Casey Neistat doet omdat hij al jaren tot de top behoort op social media. Hij is een van de eerste mensen die al zijn dagen is beginnen vloggen op YouTube, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Kortom, hij deelde op een heel creatieve manier en op dagelijkse basis content over zijn leven in New York. Hij is dan ook heel bekend geworden en heeft veel samenwerkingen met merken gedaan. De budgetten die hij van sponsors krijgt en zijn bekendheid gebruikt hij om goed te doen voor non-profitdoeleinden. Geen eendagsvlieg dus, maar iemand die hard gewerkt heeft om zijn volgers te verdienen."

Yannick de Bièvre, Head Of Marketing MediaMarkt-Saturn Belux

Stephen Fry voor zijn onverzettelijke standpuntenStephen Fry voor zijn onverzettelijke standpunten

"Stephen Fry omdat hij op elk medium en kanaal zijn standpunten op een compromisloze wijze en mooi verwoord kan uitleggen. Zijn tweet over samenzwerings- theorieën was geweldig:
'Good lordy, lord, is there really a conspiracy theory that denies the existence of Finland, I mean I've been there. Visited Santa Claus and everything. Although admittedly I am a deep state cultural Marxist Illuminati lizard, so perhaps you should doubt me…'"

Amaury Van de Zande,
Market Research & Insights Manager MIVB

Microculturen en microwerelden

Microculturen en microwerelden "De dagen dat iedereen naar Friends keek en dat we in een 'bubbel' leefden met een paar sleutelfiguren die unaniem bepaalden wat goed is, liggen achter ons. Met de opkomst van social media zijn er microculturen en microwerelden ontstaan waarin inspiratie en 'influence' van overal kan komen en dit op een manier die veel minder top-down is dan voorheen. Het is niet zozeer een specifieke persoon die me het meest inspireert, maar wel trends die dankzij social media op de voorgrond zijn gekomen en die verpersoonlijkt worden door inspirerende figuren zoals Jameela Jamil en Crissy Teigen, maar ook door influencers met kleinere communities. De 'Instagram versus Reality' trend van een tijdje geleden maakt plaats voor authenticiteit, openheid, zelfacceptatie en empowerment."

Pauline Kinet, Marketing Directeur VOO

Non-profitorganisaties uit Nederland
en het Verenigd Koninkrijk

Stijn De Paepe - Dagelijks gedicht"Ik hou niet zo van die persoonlijkheidscultus, dus ik volg weinig personen op social media. Stijn De Paepe kan me wel bekoren met zijn dagelijks gedicht. Ik bewonder hoe die man elke dag zo gevat uit de hoek kan komen. Op social media volg ik vooral fondsenwervingsorganisaties en non-profit beroepsverenigingen, voornamelijk uit Nederland en het Verenigd Koninkrijk. In die landen is het niveau van de communicatie en de werking van die organisaties toch nog altijd het hoogst. Ik merk wel dat de non-profit een sector is die zich overal sterk aan het professionaliseren is. Profit en non-profit groeien steeds meer naar elkaar toe en de tijd van de geitenwollen sokken ligt echt wel achter ons. Het publiek verwacht tegenwoordig van non-profitorganisaties dat ze ook voor entertainment zorgen. Mensen zijn zeker nog bereid om te geven, maar ze willen er ook iets in ruil voor krijgen."

Marina Van den Nouweland, Campagnemanager Kom op tegen Kanker

[ Alle Canal berichten ]