Het professionele advies dat de Effie-winnaars vormde


Een Effie-winnaar word je niet zomaar. Het is het resultaat van jarenlang observeren, bijschaven én leren van de vorige generaties. We vroegen zes Effie 2020-winnaars wat het beste professionele advies is dat ze ooit gekregen hebben. Kennen ze hun mentor nog?


Het professionele advies dat de Effie-winnaars vormde

Kijk verder dan je eigen culturele bril

"Ik weet niet meer van wie het juist kwam, maar de beste raad die ik ooit kreeg, is om je buiten het eigen referentiekader te begeven bij de briefings van een klant. We hebben als mens de natuurlijke reflex om alles vanuit onze eigen culturele bril te bekijken. We grijpen terug naar voorbeelden uit onze eigen omgeving of leefwereld, naar ervaringen die we zelf meemaakten. Dat zullen wel zaken zijn die je kunnen helpen en ze bieden enigszins houvast, maar je moet altijd voor ogen houden dat jij niet de referentie bent."

Janpieter Mels, Business Director WeWantMore

Analyseer wat anderen beter kunnen en
combineer het met je eigen vaardigheden

"Een advies dat me altijd is bijgebleven, kwam niet van iemand uit ons vak, maar wel van een forse man met snor en een lachwekkend accent ofwel mijn Duitse skileraar. Om me te helpen een betere bocht te maken bij het skiën, raadde hij me aan om goed te kijken naar mensen die beter konden skiën, te analyseren wat ze anders deden en dit dan te combineren met mijn eigen skills. Dat inzicht heeft me al veel geholpen in mijn carrière, meer bepaald om bij te leren. Ik kijk niet gemakkelijk op naar mensen, maar ik probeer altijd uit te dokteren of iemand een bepaalde vaardigheid of kennis heeft waarover ik niet beschik. Ik probeer dan te analyseren welke elementen ik nodig heb om dat niveau te evenaren."

Yannick de Bièvre, Head Of Marketing MediaMarkt-Saturn Belux

Luister en observeer eerst en reageer dan pas

"Deze raad kreeg ik van mijn collega John die voor MIVB 'assessments' uitvoert. Ik hou van nuance en geef graag duiding bij bepaalde situaties en problemen, maar hij leerde me dat de impact van je woorden groter is als je eerst uitvoerig luistert en observeert en daarna pas reageert. De virtuele vergaderingen via Zoom en Teams zijn hiervoor trouwens een prima leerschool."

Amaury Van de Zande, Market Research & Insights Manager MIVB

Controleer je reactie, niet de situatie

"Wanneer je geen controle hebt over wat er gebeurt, probeer dan tenminste te controleren hoe je erop reageert. Het is geen 'rocket science', maar dit is een sleutelprincipe in mijn denken. Ik probeer dit zowel professioneel als privé toe te passen. Deze denkwijze helpt me regelmatig bij het managen van mijn merk. Ze zorgt voor bewustwording en empowerment in de rol die een persoon (of een merk) kan hebben in een bepaalde situatie. Op lange termijn zullen mensen zich eerder herinneren hoe gepast of verrassend is ingespeeld op een bepaalde situatie, eerder dan dat ze nog weten hoe de situatie tot stand is gekomen."

Pauline Kinet, Marketing Director VOO

Ga op zoek naar iets zinvols

"In 2012, na een carrière van meer dan twintig jaar in de communicatiesector, was ik toe aan een sabbatical. Ik haalde weinig voldoening uit mijn werk en ik was op zoek naar zingeving. Ik heb toen aan loopbaanbegeleiding gedaan en de persoon die me begeleidde, verwees me door naar de website 11.be, waar alle vacatures uit de non-profitsector staan gebundeld. Na twee maanden was mijn sabbatical al voorbij. Ik begon bij Kom op tegen Kanker en ben er nu al negen jaar aan de slag. Ik kan er mijn communicatie-expertise en -ervaring gebruiken, maar op een veel zinvollere manier dan voorheen."

Marina Van den Nouweland, Campaign Manager Kom op tegen Kanker

Hou het kort en simpel

"Toen ik pas begon als strateeg bij Publicis Groupe raadde Annemie Goegebuer, die toen strategisch directeur was, me aan om de presentaties bij de adverteerder kort en simpel te houden. Ik had altijd de neiging om de zaken te overanalyseren. Dat resulteerde vaak in een presentatie van 25 slides. Telkens ik met zo een kanjer afkwam, kreeg ik de feedback van Annemie dat het goed was, maar om het in vijf slides samen te vatten. Op den duur noemde ik dat 'Het systeem Goegebuer'. Het is me altijd bijgebleven, want ik heb gemerkt dat als je de klant of het publiek niet kan meenemen in een wervend verhaal of als je hun aandacht niet kan vasthouden, dat je ze dan onherroepelijk kwijt bent. 'Het systeem Goegebuer' houdt niet in dat de informatie minder juist moet zijn, maar wel dat je niet alles op papier moet zetten. Vele zaken kunnen ook mondeling aan het verhaal toegevoegd worden of tijdens de vragenronde na de presentatie."

Floris Adriaenssens, Connection Planner FamousGrey

[ Alle Canal berichten ]