Waar halen Effie-winnaars
hun informatie en inspiratie vandaan?


Achter een winnende Effie-case zit een ijzersterk insight, maar hoe kom je daarbij? Of meer algemeen: waar halen adverteerders en bureaumensen hun informatie en inspiratie: in de vakpers of eerder in trendonderzoeken? In blogs of op café? We vroegen zes Effie 2019-winnaars naar hun informatiebronnen. Geven ze hun geheimen prijs?

Gesprekken met anderen, een schat aan informatie

"De meeste inspiratie haal ik uit gesprekken met anderen, zowel vrienden, familie, collega´s als externen. Als je heel goed luistert naar wat hen drijft, inspireert, of waarover ze zich zorgen maken, dan komt hier een schat aan informatie uit. Zo had ik tijdens mijn allereerste interview voor mijn sollicitatie bij EG genoteerd waar de uitdaging voor EG lag: iedereen heeft het in huis, maar de mensen weten dit niet. Een heel sterk inzicht dat me aangereikt werd en waar we mee aan de slag gegaan zijn voor onze eerste EG-campagne. Met succes, want het heeft ons een Effie opgeleverd. Verder ben ik een fervente lezer. Ik haal veel inspiratie uit boeken, vaak ook op aanraden van mijn vrienden en collega´s."

Lieve Pattyn, Marketing Director EG

Waar halen Effie-winnaars hun informatie en inspiratie vandaan?

Beter een volks dan een hip café

"Ik lees veel. Ik begin elke dag met de opiniestukken in De Tijd, De Standaard en The Guardian. Die zetten me aan het denken. Ik lees zowel populaire als kwaliteitskranten en luister naar de radio. Ik wissel ook geregeld tussen de verschillende nieuwsmerken, ik houd niet vast aan een krant of zender. Dat doe ik om dicht bij het leven te kunnen staan, in het hier en nu. Ik haal mijn inspiratie uit mensen: als ik hen in beweging moet brengen voor een bepaald gedrag, moet ik heel goed begrijpen wat hen drijft. Ik zal in Mechelen dan ook eerder afspreken in het volkscafé Friends dan in het hippere Bar Marie."

Peter Verbiest, Strategisch Directeur Bonka Circus

Ik ben aanhanger van de TRIZ (Theory of Inventive Problem Solving)

"Mensen, merken en de maatschappij. Dat zijn volgens mij de drie zaken die je in ons vakgebied het beste moet begrijpen. Buitenkomen tout court is dan ook mijn voornaamste inspiratiebron: met uiteenlopende mensen babbelen op café, sportwedstrijden bijwonen, tentoonstellingen bezoeken, enz. Mijn pendeltijd gebruik ik om naar podcasts te luisteren, vaak rond wetenschap (Radiolab), geschiedenis (Revisionist History) of business (The Knowledge Project). Als aanhanger van TRIZ (Theory of Inventive Problem Solving) probeer ik inspiratie te halen uit hoe wetenschappers, kunstenaars of ondernemers voor mij de problemen waarmee ze geconfronteerd werden, opgelost hebben. En ik ben klant van de merken waarvoor ik werk. Die klantenervaring inspireert me ook vaak. Oh, en kranten natuurlijk!"

Vincent d'Halluin, Partner & Strategic Director mortierbrigade

Verder kijken dan je 'eigen' realiteit

"Ik geloof sterk in de kracht van face-to-face gesprekken. Kortom, luisteren naar de klant, consument, investeerder of decision maker om zo hun behoeftes te kennen en te begrijpen wat er gebeurt op het terrein. Dit opent je geest en zo kijk je verder dan alleen maar je 'eigen' realiteit. Daarnaast lees ik graag De Tijd en Trends-Tendances om geïnformeerd te blijven. Tot slot word ik geïnspireerd door succesverhalen. Ik ben nieuwsgierig naar die verhalen en ik bewonder de successen van anderen, of het nu gaat om de positionering van Apple of Starbucks of de avonturen van een jonge ondernemer."

Zehra Sayin, CEO Special Olympics Belgium

Rondneuzen op de sociale media

"We worden dagelijks en voortdurend omringd door inspiratiebronnen. Ze zijn overal en er is voor iedereen wat wils. Ik haal zelf veel voldoening uit seminaries, trainingen en workshops. Deze opleidingen vormen voor mij een bron van debat en een uitwisseling van ideeën. In mijn vrije tijd vind ik het leuk om tentoonstellingen, musea en andere culturele evenementen te bezoeken. Het verrijkt me en ik ontdek er inspirerende werelden door. Verder neus ik graag en vaak rond op de sociale media om interessante communicatiebenaderingen en formats te vinden."

Athalie Surkyn, Digital Gaming Business Development Management Nationale Loterij

Spreken met mensen buiten 'de reklam'

"Ik probeer verwonderd te blijven over alles. Overal vind je inspiratie: op de lokale nieuwspagina's, in muziekteksten, in online reviews, mensen bekijken vanop een terras, en door veel met mensen (van buiten 'de reklam') te spreken. Natuurlijk lees ik ook de vakpers en onderzoeksrapporten, maar het liefst duik ik echt in de merken van de klanten waar ik voor werk. Door producten van de klanten te kopen, te gebruiken, te proeven, … Als een retailer advies vraagt, dan ga ik langs hun winkels. Word ik klant, praat ik met de verkopers, de kassières en de mensen van de klantendienst. In de winkel probeer ik discussies tussen klanten op te vangen. Ik probeerde ooit zelf klant te worden van een nieuw merk waarvoor ik werkte, maar werd geweigerd als klant. Dat was alvast een leerrijke ervaring!"

Tomas Sweertvaegher, Strategy Director LDV United

[ Alle Canal berichten ]