"Toetreden tot Effie was een no-brainer"

Koen Van Impe over de rol van BAM binnen Effie


Sinds dit jaar neemt de Belgian Association of Marketing de rol over van Stima – dat in BAM opging – als mede-bestuurder van Effie. De nieuwe marketingvereniging focust op 'meaningful relationships' en ziet in Effie dan ook een prima bondgenoot. Voorzitter Koen Van Impe (&Koo) vertelt.

Waarom vindt BAM het belangrijk om Effie mee te besturen?

Koen Van Impe"Dat spreekt voor zich. BAM streeft duurzame marketing en meaningful relationships na en daar is Effie het bewijs van. Goede campagneresultaten zijn pas mogelijk als je connecteert met de consument. Het was voor ons dan ook een no-brainer toen we de vraag kregen om Stima op te volgen als bestuurder."


Hoe willen jullie als Effie-organisator het belang van marketing effectiveness in de verf zetten bij jullie leden?

"We organiseren onze werking rond marketing hubs, platformen die leden verzamelen en die op een bepaald domein in overleg gaan met de sector: met andere verenigingen, academici, overheden… Een van deze marketing hubs draait rond performance marketing & ROI. Het lijkt me evident dat we hiermee dicht op het terrein van Effie zullen zitten, maar concreter kan ik momenteel nog niet zijn. De marketing hub is nog in oprichting. "

Merken jullie dat de focus op effectiveness de afgelopen jaren is toegenomen?

"Zeker. Studies tonen aan dat de belangrijkste bezorgdheid van adverteerders tegenover hun bureaus is. Marketing is tegenwoordig sterk gedreven door cijfers en acties zijn ook veel beter meetbaar. De slinger zal de komende jaren zeker niet de andere kant op gaan. "

Aan welke trends moet Effie zich aanpassen?

"Nieuwe technologieën hebben een grote impact op marketing. Enerzijds worden in plaats van de klassieke marketingaanpak steeds vaker nieuwe producten en services bedacht om een merk extra waarde te geven. Anderzijds helpen ze om de meetbaarheid te vergemakkelijken. Als sector omarmen we deze technologische evoluties – die steeds sneller zullen gaan – te weinig. Het biedt een opportuniteit om creativiteit nog te versterken. Al moeten we er natuurlijk wel voor zorgen dat we er de controle over houden.

Daarnaast hebben jongere doelgroepen andere verwachtingen van merken. Intrusieve boodschappen kunnen voor hen absoluut niet, net als zaken die niet milieuvriendelijk zijn. Adverteerders moeten ermee leren omgaan en erop inspelen. "

 

Wilt u de actualiteit rond Effie volgen?
Schrijf in voor de nieuwsbrief.

Aanspreking: Meneer   Mevrouw
Voornaam: *
Naam: *
Bedrijf:
E-mail: *
* Deze velden zijn verplicht in te vullen

[ Alle Canal berichten ]