'Marketing is te belangrijk om over te laten aan marketeers' en zes andere 'ultimate advices'
7 Effie-winnaars geven hun beste tip voor professioneel succes prijs


Hoe zorg je ervoor dat het je professioneel voor de wind gaat? Als er iemand hierbij kan helpen, zijn het onze Effie-winnaars wel. Een Effie op de kast staat garant voor succes. Wat zijn hun ultieme adviezen?

If you can't fly then run, if you can't run then walk, if you can't walk then crawl, but whatever you do you have to keep moving forward

"Mijn professioneel motto voor succes kent u van Martin Luther King en voegt twee elementen samen: volhardendheid en optimisme. Ik vind het heel belangrijk om steeds het positieve element te blijven zien, daarop verder te bouwen en vol te houden."

Maarten Bosschem, Product Marketing Director Connectivity Telenet


If you can't fly then run, if you can't run then walk, if you can't walk then crawl, but whatever you do you have to keep moving forward

Creëer succes voor andere mensen en dan word je vanzelf ook succesvol

"Het zijn de klanten die in de schijnwerpers moeten staan, niet het agentschap. Als je een campagne maakt en oplevert, ben je niet langer eigenaar van het succes. Laat de klanten met de pers praten en gun hen het licht van de schijnwerpers. Goede campagnes komen er dankzij de klanten (en nooit ondanks de klanten). Veel bureaus beginnen te communiceren in de pers zodra ze een budget binnen halen. Ik heb altijd geloofd in communiceren over resultaten van campagnes bij monde van de klant. Dus een heel andere timing en een heel ander uitgangspunt. Verder bouw je als Effie-bouwer niet alleen aan succesvolle campagnes, je bouwt aan de carrière van je klant. Een Effie gaat nooit onopgemerkt voorbij. Je creëert marktwaarde voor je klant. Laat hem dan ook die marktwaarde maximaliseren."

Klaus Lommatzsch, Founding Partner Duval Union

Focus on the bigger picture

"Zorg dat je weet wat echt belangrijk is en hou dat altijd in je achterhoofd. Aan dat element hecht ik veel belang. Ik merk dagelijks dat het een uitdaging is om de langetermijndoelstellingen die je hebt afgeklopt vol te houden en ernaar te blijven handelen. Wat afstand nemen helpt daarbij. Besef dat er nog iets anders, iets belangrijkers is dan de druk van de korte termijn."

Matthias Kympers, Head of Marketing LIDL

Create fans for brands

"Ik weet het, 'We create fans for brands' is het motto van LDV United, maar het is tegelijk ook een van mijn motto's. Het is de essentie van wat we doen en horen te doen. Een andere motto is dat je steeds keuzes moet maken met het hart. Als je een keuze maakt met het hart dan is het altijd de juiste. En voor wie nog twijfelt, eentje van John Lennon: "Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end."

Petra De Roos, Managing Director LDV United

Zoek uit waarom mensen de dingen doen die ze doen

"Waarom doen mensen de dingen die ze doen? Die vraag staat centraal bij alle merken waarvoor ik gewerkt heb. Ik ben psycholoog van opleiding en heb altijd een grote interesse had voor het gedrag van mensen. Net daarom werk ik ook zo graag voor merken. Ik ben er immers van overtuigd dat ze een meerwaarde kunnen bieden voor mensen."

Sabien Dejonckheere, Marketing & Category Development Director Lotus Bakeries

Omring je met slimme mensen

"Zorg ervoor dat overal waar je werkt, de mensen slimmer zijn dan jij. Dat is mijn streven. Ik zorg ervoor dat ik mensen rond me heb die me kunnen helpen. Als ik zelf alles moet uitzoeken op basis van kennis op internet of uit boeken, gaat het heel wat langzamer. In het bureau waar ik werk, zit ik op dat vlak wel goed. Als ik over CRM, shopper marketing of social media wat meer info nodig heb, kan ik me tot een specialist richten. Een luxe."

Jan Van Brakel, Strategic Planner BBDO

Marketing is te belangrijk om over te laten aan marketeers

"Mijn beste advies om succes te boeken? Dat is een gemakkelijke: marketing is te belangrijk om over te laten aan marketeers. Ik denk dat de marketing van morgen gaat moeten leren om samen te werken met mensen die iets van customer care afweten, met mensen die technische know-how hebben,… Ik kan me niet meer inbeelden dat ik niet zou kunnen praten met een ingenieur. Die moet dan af en toe heel hard lachen met waarom ik iets kom vragen. Maar af en toe vraagt hij ook waarom we met een specifiek element niets doen op marketingvlak. Tussen de marketeer en de ingenieur zitten momenteel duizend filtertjes. We hebben er alle belang bij deze barrières op te heffen."

Gunther Van Lany, Strategy Director TBWA

Scheid strategie van creatie

"Strategie en creatie gescheiden houden is tijdens een samenwerking tussen een bureau en een adverteerder echt het allerbelangrijkste. Te veel zwakke strategie overleeft door goede ideeën. Of vice versa: een goede strategie komt niet tot zijn recht omdat er nog geen straf idee ligt die de strategie vleugels geeft. Koppel strategie en creatie daarom los, dan heb je de meeste kans om van beide het beste te maken. Al is het duidelijk dat pitches in dat opzicht geen cadeau zijn. Te vaak wordt de strategie geschreven in functie van een bepaalde creatie. De twee echt scheiden betekent, ze chronologisch realiseren en ze apart beoordelen."

Klaus Lommatzsch, Founding Partner Duval Union

Deel meer dan je ooit van plan was

"Wees niet spaarzaam op wat je deelt met je bureau of met je klant. Werk aan een echte symbiose en deel meer dan je ooit van plan was. In een samenwerking bureau-adverteerder mag je gerust aan 'oversharing' doen. Op die manier kan je ervoor zorgen dat je mekaar echt begrijpt, op de juiste manier. Je moet elkaar begrijpen in het vinden van de beste oplossing en niet in het zoeken naar een compromis. Blijf zoeken naar waar je voluit kan gaan. En durf dan daarvoor even voluit te kiezen."

Petra De Roos, Managing Director LDV United

Geen dag zonder iemand van ons agency bij ons

"Ik ben een grote believer van het idee dat je als adverteerder met je bureau aan een sterk strategisch partnership moet bouwen. Dat betekent in de praktijk dat je zeer geïntegreerd moet werken met je bureau. Er gaat geen dag voorbij zonder dat een medewerker van het agency bij ons over de vloer komt. We willen hen echt laten begrijpen hoe onze business werkt en hoe je daar als agency mee aan de slag kan. Op die manier leg je de fundamenten voor het ontwikkelen van een echte vertrouwensrelatie en voor een samenwerking op lange termijn."

Maarten Bosschem, Product Marketing Director Connectivity Telenet

Focus, leer en denk op lange termijn

"Voor een goede wisselwerking zijn drie elementen belangrijk: zorg ten eerste dat het heel helder is waar jullie samen naartoe werken en focus daarop. Denk ten tweede op lange termijn. Daardoor kan je keuzes maken die het mogelijk maken om de focus op dat objectief te houden. Ten derde kan de manier om het te bereiken veel vormen aannemen. Het is meestal geen recht pad. Je moet testen, leren en vanuit een voorstschrijdend inzicht gaan bijsturen."

Sabien Dejonckheere, Marketing & Category Development Director Lotus Bakeries

Praat een uur per week over inhoud

"Wat ik heel vaak zie, zijn bureau-kant relaties die heel deliverable gedreven zijn. Terwijl er zoveel meer in bureaus zit dan op tijd materiaal aanleveren. Ik vrees dat dat Belgische adverteerders – in vergelijking tot het buitenland – dat potentieel enorm onderbenutten. Als ik zie hoe klein strategische departementen zijn in België en hoe groot in het buitenland. En het gaat dan niet om grotere landen. Je hoeft maar naar Nederland te kijken. Vandaar mijn pleidooi: praat een uur per week over inhoud. Je moet tijd maken om alle waan van de dag even aan de kant te zetten en te focussen op wat je echt wil doen, wat je echt wil oplossen. Wij doen dat met onze klanten systematisch, geregeld ook meer dan een uur. Gelukkig."

Gunther Van Lany, Strategy Director TBWA

Overtuig samen de board

"Wie impact wil, moet voor een out-of-the-box uitwerking gaan. Als adverteerder moet je dan ook een open mind hebben voor de out-of-the-box voorstellen van je bureau. En als agency moet je de marketing manager ook kunnen ondersteunen om deze out of the box ideeën er bij de board door te krijgen. Er moet een goede relatie zijn met de marketing manager, maar een goede relatie met de CEO is minstens even belangrijk."

Matthias Kympers, Head of Marketing LIDL

Voortschrijdend leren

"Zorg voor een onderbouwde strategie, maar eens die er is: ga er dan voor. En ga er samen voor. De resultaten moet je samen vieren en wanneer ze er niet zijn, heeft het geen zin om de ander met de vinger te wijzen. Neen, je moet het samen erkennen en eruit leren. Voortschrijdend leren is minstens even belangrijk als je strategie om op lange termijn tot een goed resultaat te komen."

Jan Van Brakel, Strategic Planner BBDO

Benieuwd naar meer?
Schrijf je nu in voor de maandelijkse newsletter.

Aanspreking: Meneer   Mevrouw
Voornaam: *
Naam: *
Bedrijf:
E-mail: *
* Deze velden zijn verplicht in te vullen

[ Alle Canal berichten ]