Zo smeden de Effie winnende adverteerders en agencies een hechte band:
De Effie-huwelijksgeheimen onthuld


Een winnende Effie-case is het resultaat van sterk teamwerk tussen een adverteerder en een agency. We vroegen onze winnaars wat voor hen hét cruciale element is in zo'n samenwerking. Welk advies hebben zij in petto om samen resultaten met impact te halen?


Zo smeden de Effie winnende adverteerders en agencies een hechte band:
De Effie-huwelijksgeheimen onthuld

Scheid strategie van creatie

"Strategie en creatie gescheiden houden is tijdens een samenwerking tussen een bureau en een adverteerder echt het allerbelangrijkste. Te veel zwakke strategie overleeft door goede ideeën. Of vice versa: een goede strategie komt niet tot zijn recht omdat er nog geen straf idee ligt die de strategie vleugels geeft. Koppel strategie en creatie daarom los, dan heb je de meeste kans om van beide het beste te maken. Al is het duidelijk dat pitches in dat opzicht geen cadeau zijn. Te vaak wordt de strategie geschreven in functie van een bepaalde creatie. De twee echt scheiden betekent, ze chronologisch realiseren en ze apart beoordelen."

Klaus Lommatzsch, Founding Partner Duval Union

Deel meer dan je ooit van plan was

"Wees niet spaarzaam op wat je deelt met je bureau of met je klant. Werk aan een echte symbiose en deel meer dan je ooit van plan was. In een samenwerking bureau-adverteerder mag je gerust aan 'oversharing' doen. Op die manier kan je ervoor zorgen dat je mekaar echt begrijpt, op de juiste manier. Je moet elkaar begrijpen in het vinden van de beste oplossing en niet in het zoeken naar een compromis. Blijf zoeken naar waar je voluit kan gaan. En durf dan daarvoor even voluit te kiezen."

Petra De Roos, Managing Director LDV United

Geen dag zonder iemand van ons agency bij ons

"Ik ben een grote believer van het idee dat je als adverteerder met je bureau aan een sterk strategisch partnership moet bouwen. Dat betekent in de praktijk dat je zeer geïntegreerd moet werken met je bureau. Er gaat geen dag voorbij zonder dat een medewerker van het agency bij ons over de vloer komt. We willen hen echt laten begrijpen hoe onze business werkt en hoe je daar als agency mee aan de slag kan. Op die manier leg je de fundamenten voor het ontwikkelen van een echte vertrouwensrelatie en voor een samenwerking op lange termijn."

Maarten Bosschem, Product Marketing Director Connectivity Telenet

Focus, leer en denk op lange termijn

"Voor een goede wisselwerking zijn drie elementen belangrijk: zorg ten eerste dat het heel helder is waar jullie samen naartoe werken en focus daarop. Denk ten tweede op lange termijn. Daardoor kan je keuzes maken die het mogelijk maken om de focus op dat objectief te houden. Ten derde kan de manier om het te bereiken veel vormen aannemen. Het is meestal geen recht pad. Je moet testen, leren en vanuit een voorstschrijdend inzicht gaan bijsturen."

Sabien Dejonckheere, Marketing & Category Development Director Lotus Bakeries

Praat een uur per week over inhoud

"Wat ik heel vaak zie, zijn bureau-kant relaties die heel deliverable gedreven zijn. Terwijl er zoveel meer in bureaus zit dan op tijd materiaal aanleveren. Ik vrees dat dat Belgische adverteerders – in vergelijking tot het buitenland – dat potentieel enorm onderbenutten. Als ik zie hoe klein strategische departementen zijn in België en hoe groot in het buitenland. En het gaat dan niet om grotere landen. Je hoeft maar naar Nederland te kijken. Vandaar mijn pleidooi: praat een uur per week over inhoud. Je moet tijd maken om alle waan van de dag even aan de kant te zetten en te focussen op wat je echt wil doen, wat je echt wil oplossen. Wij doen dat met onze klanten systematisch, geregeld ook meer dan een uur. Gelukkig."

Gunther Van Lany, Strategy Director TBWA

Overtuig samen de board

"Wie impact wil, moet voor een out-of-the-box uitwerking gaan. Als adverteerder moet je dan ook een open mind hebben voor de out-of-the-box voorstellen van je bureau. En als agency moet je de marketing manager ook kunnen ondersteunen om deze out of the box ideeën er bij de board door te krijgen. Er moet een goede relatie zijn met de marketing manager, maar een goede relatie met de CEO is minstens even belangrijk."

Matthias Kympers, Head of Marketing LIDL

Voortschrijdend leren

"Zorg voor een onderbouwde strategie, maar eens die er is: ga er dan voor. En ga er samen voor. De resultaten moet je samen vieren en wanneer ze er niet zijn, heeft het geen zin om de ander met de vinger te wijzen. Neen, je moet het samen erkennen en eruit leren. Voortschrijdend leren is minstens even belangrijk als je strategie om op lange termijn tot een goed resultaat te komen."

Jan Van Brakel, Strategic Planner BBDO

Benieuwd naar meer?
Schrijf je nu in voor de maandelijkse newsletter.

Aanspreking: Meneer   Mevrouw
Voornaam: *
Naam: *
Bedrijf:
E-mail: *
* Deze velden zijn verplicht in te vullen

[ Alle Canal berichten ]