Télécharger ce dossier

Sommige delen van onze website zijn afgeschermd. Gelieve onderstaande gegevens éénmalig in te vullen om de volledige inhoud te bekijken.

Titre:    
Prénom: *
Nom: *
Entreprise;: *
Adresse e-mail: *
 
 
* Les champs marqués d'un * sont obligatoires
Studio Brussel - Music makes the people come together

Music makes the people come together

Gold Effie
Studio Brussel & mortierbrigade
(Public Services Media - Long Term)

Studio Brussel - Music makes the people come together

Music makes the people come together

Gold Effie
Studio Brussel & mortierbrigade
(Public Services Media - Long Term)

1. MARKTSITUATIE

Studio Brussel is tegen eind 2006 hersteld van het historisch dieptepunt in marktaandeel in 2002. De situatie is echter niet rooskleurig, mede door het stagnerend aandeel van de radiomarkt versus de totale mediamarkt, de verhoogde concurrentie van de commerciële radiozenders, de niet meer weg te denken impact van internet als muziekaanbieder, en het structureel switchgedrag van de luisteraar. Verdere groei lijkt onwaarschijnlijk en houdt bovendien een risico in op vervlakking van het merkimago

Netmanager Jan Van Biesen zei: “Wat ons marktaandeel betreft, moeten we realistisch blijven. Hoger mikken mag niet ten koste gaan van onze identiteit. StuBru blijft jong van geest.
Onze luisteraars delen het gevoel dat ze ‘samen anders zijn'. Daar ligt de basis van ons succes.

2. DOELSTELLINGEN

Commercieel

  • Algemeen: bestendigen van marktaandeel (totaal en per leeftijdsgroep) en luisterdichtheid.
  • Naar leeftijdsgroepen: zowel de instroom van jongeren (12-24 jaar), als de doorstroom van
    ex-studenten naar werkkrachten (25-34 jaar) en de meegroei van de oude getrouwe Studio Brussel luisteraars (35-55 jaar) behouden.
  • Naar relatie met merk: een verhoogd aandeel van ‘committed' luisteraars.

Communicatie

  • Score op onderscheidende imago parameters van Studio Brussel behouden: trendy, alert,
    met lef, anders (avontuur).
  • Van 'ego- en muziekcentrisch' evolueren naar 'luisteraarcentrisch': daarom moet de zender scoren op mainstream imago parameters (sympathiek, respectvol, verleidelijk) zonder te vervlakken op onderscheidende imago parameters.

3. CREATIEVE STRATEGIE

Om het merk uit zijn 'ego- en muziekcentrische' toren te halen en slim 'luisteraarcentrisch' te verbreden, zette mortierbrigade vanaf 2007 een nieuwe creatieve stroming voor Studio Brussel op
de kaart. De 6 belangrijke krachtlijnen waren:

  1. Het merk dichter bij zijn core ‘muziek' brengen (muzikale adrenaline).
  2. Het merk meer verbinden met zijn luisteraars (warm menselijk, dialoog en interactie, toegankelijk populair maar geen plat mainstream, empathie voor wereldproblematiek).
  3. Waar mogelijk het merk zelf het leven laten stimuleren (actief sociaal engagement, vernieuwend met nieuwe media, mobiliserend).
  4. Trouw aan het originele StuBru merkDNA (eigenzinnig, met lef, trendy, alert, no-nonsense, creatief, verrassend, jong, humor...).
  5. Evolutie van de conceptlijn ‘Life is Music': Tot eind 2006 werd ‘Life is Music' gebruikt om een 'ego-centrische' wereld op zich te creëren. Vanaf 2007 wilde mortierbrigade deze slogan inzetten om de zender in dialoog te laten gaan met de echte luisteraar-centrische wereld.
  6. Consistent op een verrassende manier: de doelgroep is snel verveeld en wil continu vermaakt worden. Iedere communicatie-uiting moet een spitsvondige verrassing zijn, met humoristische kwinkslag waar het gepast is.

Bij Studio Brussel is muziek ook een mobiliserende en engagerende kracht. Studio Brussel houdt het leven in de muziek (cfr. ‘The Producer' campagne) en brengt muziek in het leven (cfr. ‘Music for Life').

4. MEDIASTRATEGIE

  • Geïntegreerde 360° campagnes die niet losstaan van wat er op de zender gebeurt, maar ook op de zender zelf worden doorgetrokken (in acties, zenderaankleding), en waarbij de luisteraar ook een actieve rol krijgt.
  • Geïntegreerde mediamix (TV, radio, bioscoop, print, online, sponsoring, events...) en weerkerend strategish tijdstramien (imago in voorjaar, festivals in zomer, imago in najaar,
    lange termijn actiecampagne Music for Life in december en permanente aanwezigheidsacties).

5. RESULTATEN

Commerciëel

  • Significante, structurele stijging van marktaandeel (relatief gegeven) en luisterdichtheid (absoluut gegeven) op totaal 12+ en op de strategische belangrijke leeftijdsgroepen.
  • Kwantitatieve stijging van de luisteraars, totaal 12+ en bij instroom, doorstroom en meegroei leeftijdsgroepen, waarbij recordmarktaandeel wordt behaald versus andere zenders eind 2009 (10,4%), en voor het eerst marktleiderschap wordt behaald bij 25-34 jarigen (25,8%).
  • De relatieve stijging van marktaandeel op alle leeftijdsgroepen is zeer waardevol omdat we vaststellen dat ze tot stand is gebracht door een effectieve stijging in bereik en luisterduur
    op dezelfde leeftijdsgroepen.
  • Kwalitatieve stijging van ‘committed' luisteraars en een daling van twijfelaars. Het totale effectieve luistervolume is verhoogd door meer ‘committed' en dus trouwe luisteraars.

Communicatie

  • Evenwichtige verbetering van de onderscheidende StuBru imagoparameters (alert, trendy, met lef, anders ), én tegelijkertijd van de belangrijkste mainstream imagoparameters (sympathiek, respectvol, verleidelijk): meer toegankelijk en populair met behoud van eigen identiteit.
  • Sterke differentiatie in perceptie tussen Studio Brussel en alle andere zenders blijft.
  • Accuraat bereik van de motivationele doelgroep op wie Studio Brussel zich richt sinds het ontstaan van de zender: ‘avontuur & plezier'.

CLIENT
Studio Brussel
Peter Claes (°01/08/72)

Peter Claes is licentiaat toegepaste economische wetenschappen (RUCA).
Hij behaalde een master in media en communicatie (Universiteit Gent) en in marketing and advertising (Solvay). Bij VVL/BBDO bouwde hij een goede basis op als strategic planne.

Peter maakte zijn overstap naar VRT in 2002 en bekleedde er verschillende marketingfuncties. Sinds 2008 is hij algemeen marketing manager van VRT
en is hij verantwoordelijk voor de marketing van alle radio, tv en online merke.

Peter Claes

AGENCY
mortierbrigade
Veerle De Vos (°27/08/73)

Veerle De Vos is afgestudeerd als licentiaat communicatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit Brussel en ging direct aan de slag bij Quattro DMBB (het huidige Saatchi & Saatchi) na haar studies. In 2000 vervoegde ze Duval Guillaume Brussels. Als account director was ze verantwoordelijk voor merken zoals Adecco, Aardgas, Stella Artois en Kriek Belle-Vue. Ze zorgde mee voor
de gouden Effie van Hum.

Sinds 2004 werkt ze bij mortierbrigade als client services director en maakt ze deel uit van het management. Klanten zijn onder andere Deutsche Bank, Nationale Loterij en VRT. Veerle geeft ook les over geïntegreerde strategische planning aan de UBA Academy. Haar favoriete tune: always look on the bright side of lif.

Veerle De Vos