Télécharger ce dossier

Sommige delen van onze website zijn afgeschermd. Gelieve onderstaande gegevens éénmalig in te vullen om de volledige inhoud te bekijken.

Titre:    
Prénom: *
Nom: *
Entreprise;: *
Adresse e-mail: *
 
 
* Les champs marqués d'un * sont obligatoires
Zonder Haat Straat - De bekendste straat van BelgiŽ

De bekendste straat van BelgiŽ

Silver Effie
Mortierbrigade & Zonder Haat Straat
(Non Profit - Long Term)

Zonder Haat Straat - De bekendste straat van BelgiŽ

De bekendste straat van BelgiŽ

Silver Effie
Mortierbrigade & Zonder Haat Straat
(Non Profit - Long Term)

1. MARKTSITUATIE

Op 11 mei 2006 kocht de gefrustreerde scholier Hans Van Temsche een geweer en trok ermee op moordtocht door de Antwerpse straten om zoveel mogelijk vreemdelingen te doden.
Een schokgolf ging door Antwerpen want nu pas besefte men echt wat het extreem rechtse gedachtegoed kon teweegbrengen. Velen beseften dat je niet langer passief kon toekijken hoe het extreem rechtse gedachtegoed de hoofden en harten van de burgers veroverde. Het constante negativisme werkt de verzuring en het zinloze geweld enkel in de hand. Het werd tijd voor een positief signaal voor verdraagzaamheid en tolerantie.

Daarom besloot een aantal iniatiefnemers een affichagecampagne op te zetten. Het gaat om ABVV Regio Antwerpen, ACV-Antwerpen, ACWAntwerpen, De Acht - Antwerps Minderhedencentrum, Federatie van Marokkaanse Verenigingen, Koepel van de Vlaamse Noord-Zuidbeweging - 11.11.11 vzw, Oxfam-Wereldwinkel Antwerpen vzw, Platform van de Afrikaanse Gemeenschappen, Samenlevingsopbouw Antwerpen stad vzw, Unie van Turkse Verenigingen, Vaka/Hand in Hand vzw. Op de website www.zonderhaatstraat.be staat de volledige lijst met deelnemende organisaties.

2. DOELSTELLINGEN

We wilden de bevolking een stem geven om haar verontwaardiging rond racistisch en zinloos geweld te uiten. We wilden ook de apathie ombuigen die bij veel Antwerpenaren was ontstaan na de talrijke verkiezingsoverwinningen van extreem rechts. We moesten de burgers overtuigen dat als iedereen
bij zichzelf begint, we de maatschappij kunnen veranderen. We wilden de Antwerpenaren echt bij de campagne betrekken omdat het een thema is dat ons allen aangaat en echt aantonen dat er een positief alternatief bestaat voor het extreem rechtse gedachtegoed.

3. STRATEGIE

Onze communicatiestrategie bestond erin om niet in de aanval te gaan en te beschuldigen maar net om een positieve boodschap te richten aan iedereen die verontwaardigd was over het zinloze
en racistische geweld en deze mensen te activeren.

Wegens het beperkte budget kozen we ervoor de verontwaardigde burgers en hun huizen zelf als media in te schakelen, de deelnemende organisaties als distributiekanaal en PR diende om de campagne te lanceren en te voeden.

De creatieve strategie bestond erin verontwaardigde burgers op te roepen hun eigen straat om te dopen tot haatvrije straat. Daarom creŽerden we een nieuw straatnaambord ĎZonder Haat Straat'
dat mensen voor hun raam konden hangen.

4. RESULTATEN

In eerste instantie drukten we 20.000 affiches, maar al snel werd duidelijk dat we er veel meer nodig hadden. Tot nu toe hebben 83.915 Antwerpenaren (bijna 1 op 5 ) de affiche opgehangen en zijn er meer dan 220.000 affiches gedrukt en verdeeld in gans Vlaanderen.

De bekendheid van de campagne is echt indrukwekkend. Het is ongezien in de marketingwereld
dat een campagne bekendheid van 99% heeft in Antwerpen. Maar niet enkel in Antwerpen sloeg de campagne aan. We kregen aanvragen uit heel Vlaanderen binnen voor de straatnaamborden. Buiten Antwerpen verkochten we de affiches aan productiekost en Gent vertaalde de campagne zelfs naar
de eigen witte straatnaamborden van de stad. Uit onderzoek in de belangrijkste steden blijkt dat de Antwerpse campagne een Vlaams fenomeen is geworden.

Aantonen dat onze campagne effect heeft gehad is niet evident omdat we geen commerciŽle cijfers hebben. Maar er is een aantal parameters dat de kracht van de campagne aantoont. 18% van de Antwerpenaren heeft de affiche opgehangen, wat aangeeft dat we een tool hebben ontwikkeld waarmee ze hun verontwaardiging kunnen uiten. Een ander belangrijk bewijs is dat telkens een stad of gemeente geconfronteerd wordt met racistisch of zinloos geweld, overal Ďzonder haat straat' affiches opduiken.

Een andere doelstelling was om de heersende apathie tegen te gaan. Uit de cijfers blijkt dat we hierin geslaagd zijn. 100% van de deelnemers zegt dat de affiche een belangrijke boodschap bevat en 89% zegt dat de affiche helpt om de samenleving verdraagzaam te maken. 80% beweert zelfs dat de affiche helpt in de strijd tegen racisme. Uit onderzoek blijkt ook dat de Antwerpenaar veel sympathie heeft voor onze campagne. Zo geeft 80% de affiche een likeabilityscore van 5 of meer. 28% geeft de campagne zelfs een score van 10 op 10.

We wilden ook een positief alternatief bieden voor het extreem rechtse gedachtegoed en zo
de stille meerderheid overtuigen om voor een positieve boodschap te kiezen. Uiteraard zijn we niet verantwoordelijk voor het stoppen van de opgang van het Vlaams Belang maar hebben we er wel toe bijgedragen. Dat besef je pas echt als je kijkt naar de verkrampte reactie van het Vlaams Belang.
Zo stuurde VB-voorzitter Albrecht Cleymans een negatieve brief naar iedereen die een Ďzonder haat straat' affiche had hangen en Filip Dewinter probeerde - tevergeefs - de Ďzonder jihad straat' te lanceren.

Het mooie van de campagne is dat we met marketing en communicatie mensen kunnen helpen hun gevoelens te verwerken en een positieve impact kunnen hebben op de verdraagzaamheid binnen onze samenleving. Zo hebben we bijgedragen aan een stad waar mensen respect hebben voor elkaar,
waar verschillen mogen bestaan, waar iedereen gelijke kansen heeft, waar mensen samenleven in solidariteit, zonder racisme... zonder haat.

CLIENT
Zonder Haat Straat
Marius Dekeyser

Marius Dekeyser, woordvoerder van www.zonderhaatstraat.be, is secretaris van Vaka/Hand in Hand, een beweging die zich inzet voor meer verdraagzaamheid
en democratie. De organisatie werkte aan de Zonder Haat Straat-campagne samen met ABVVRegio Antwerpen, ACV-Antwerpen, ACWAntwerpen, De Acht - Antwerps Minderhedencentrum, Federatie van Marokkaanse Verenigingen, Koepel van de Vlaamse Noord-Zuidbeweging - 11.11.11 vzw, Oxfam-Wereldwinkel Antwerpen vzw, Platform van de Afrikaanse Gemeenschappen, Samenlevingsopbouw Antwerpen stad vzw en de Unie van Turkse Verenigingen. Kijk zeker eens op www.zonderhaatstraat.be Marius houdt van reizen, lezen, quizzen en fietsen en heeft twee schatten van kinderen, Casper en Elise.

Marius Dekeyser

AGENCY
mortierbrigade
Jef Raeman

Jef studeerde Communicatiewetenschappen aan de Universiteit Antwerpen
en Marketing Management aan de EHSAL. Hij werkte vijf jaar bij LDV als Strategisch Planner op merken als IKEA, JBC, Thomas Cook, Pearle,
Stad Antwerpen, Mentos en Red Bull. Voor die laatste zorgde hij mee voor de Effie-bekroning. Hij was ook de man achter de Nationale Merkencompetitie.
Bij mortierbrigade was hij strategic planner (Research and Channel Strategy)
en werkte hij onder meer voor TMF, Croky, Studio Brussel, Niko, Canvas en de Federatie der Notarissen. Hij geniet niet alleen van goede campagnes maar ook van een overwinning van Beerschot, een fris pintje, verre reizen en zijn zoontje.

Jef Raeman