4. Resultaten
Deze resultaten werden behaald dankzij sterke merkcommunicatie én zonder extra promoties, wat ongebruikelijk is voor Kruidvat.
Commerciële doelstellingen
Kruidvat heeft een aanzienlijke groei van 1% marktaandeel bereikt in 2022. Het bijzondere aan deze prestatie is dat de groei is gespreid over het volledige productaanbod en niet over specifieke categorieën.
De omzet per vierkante meter is ook opmerkelijk gestegen, met bijna 10%.
Communicatiedoelstellingen
Door emotie en promotie in balans te brengen in de hele journey van de consument, heeft Kruidvat de prijsperceptie aanzienlijk verbeterd (+6%), ondanks intensievere merkgerichte communicatie. Daarnaast overtrof de merkherkenning (+15%) de verwachtingen.
De uitstekende commerciële resultaten kunnen worden toegeschreven aan de indrukwekkende groei in de brand funnel:
- Spontane awareness: +16%
- Consideration: +11%
- Voorkeur: +3%
Kruidvat registreerde ook een indrukwekkende stijging in alle Fitscore-vereisten die nauwlettend in de gaten worden houden. De 'efficient routine' score steeg met 0.6 en de 'budget convenience' met 1.1.
Kortom: het merk Kruidvat maakt op alle fronten een structurele en duurzame groei door.
De transitie naar een holistische merkstrategie voor de lange termijn heeft al een aanzienlijke impact op de commerciële groei van Kruidvat. De transformatie van een aankoopgerichte aanpak naar een aanpak gebaseerd op echte, menselijke inzichten werpt zijn vruchten af. Een sterk merk en commerciële resultaten gaan vanaf nu hand in hand.
En zo veroverde het Nederlands promokanon de harten en portemonnees van de Belgen. Het bewijs dat emotie tot groei leidt. Dankjewel Lies!
|