Effie Belgium lanceert met online coachingsessies nieuwe dienst voor geregistreerde deelnemers

Effie Belgium organiseerde op 19 april zijn allereerste online coachingsessie. Effie-deelnemers die hun case hadden geregistreerd, konden er vragen stellen over hun dossier aan een van de Effie alumni-juryleden.

Met de gloednieuwe online coachingsessies wil Effie Belgium de deelnemende adverteerders en bureaus nog beter begeleiden en ondersteunen bij het schrijven en indienen van hun dossier. "Want", zo zegt Effie-directrice Lydia Desloover, "een deelname aan de Effies is een duurzaam leerproces dat begint bij het samenstellen van je case."

De coaches die de vragen van Effie-deelnemers mochten beantwoorden, waren overwegend oud-juryleden. Effie Belgium geeft aldus een inhoudelijke invulling aan zijn alumniprogramma waar het sinds dit jaar, onder impuls van Mira De Maeyer, VP & General Manager Perrigo Benelux, extra hard op focust. Marc Frederix, voorzitter Effie Belgium en Lydia Desloover, directrice Effie Belgium; Vincent D'Halluin, Strategic Director mortierbrigade; Christine Brone, Paid Media Consultant, en Carine Vaeremans, CEO van Profacts, waren de coaches van dienst.

Effie Belgium spreekt van een succes voor deze eerste editie. "Verschillende deelnemers stuurden interessante vragen door naar onze coaches", aldus Lydia Desloover. De vragen gingen onder meer over welke soort campagnes in aanmerking komen voor een award, over hoe gedetailleerd een dossier moest zijn, welke cijfers naar voren moesten geschoven worden, de do's and-don'ts bij het schrijven van een case, het verschil met cases voor andere competities, tot de meer praktische details zoals de lengte van video's, de taal, de aanleveringsdatums,…

Ook de coaches zelf waren enthousiast. "Deze one-to-one coaching kan beschouwd worden als een uurtje quality time om veilige en onbevooroordeelde feedback te krijgen op de vragen waar je als potentiële inschrijver mee zit", zegt Christine Brone. "Aldus bieden we inschrijvers de mogelijkheid om hun vragen te beantwoorden, de knopen waar ze nog mee zitten te ontwarren of de eventuele sterke punten meer te benadrukken. Zeker met betrekking tot het onderdeel touchpoint strategy, merk ik dat men vaak nog moeite heeft om dit op een relevante manier te omschrijven", aldus Brone. "Wie een Effie case schrijft, kan zo hard op de cijfers en de case focussen en vergeten dat de jury jouw sector misschien niet zo goed kent", voegt Vincent D'Halluin toe. "Een succesvolle entry focust niet enkel op de case zelf, maar begrijpt goed wat een jury belangrijk vindt, of wat ze nodig heeft om de cijfers goed te interpreteren."

Diegenen die alle info met betrekking tot hun Effie case nog eens rustig willen lezen, verwijzen we bij wijze van besluit door naar de Effie-website. Daar kan je alle praktische info terugvinden in de Entry Kit. Op de website kan je ook de presentaties van onze meest recente Info Class herbekijken. En voor de ultieme inspiratie kan je in onze bibliotheek terecht met daarin alle Effie-winnaars en cases van de afgelopen 25 jaar!