Effie draait om marketing effectiveness. Maar wat is dat precies? | Effie Canal

What's in a word?

Wat verstaan onze juryleden onder marketing effectiveness?


Bij Effie draait het maar om een zaak: marketing effectiveness. Maar wat schuilt er juist onder dit begrip? Onze juryleden schieten ter hulp.
Van resultaten tot liefde...


Effectiveness is liefde creëren

Communicatie de oorzaak, resultaten het gevolg

"De definitie van marketing effectiveness is zeer eenvoudig: je moet over resultaten beschikken die op een oorzakelijke manier kunnen toegewezen worden aan de communicatie. En dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan."

Ignace Heyman, COO Lotus bakeries en Effie juryvoorzitter

Effectiveness is liefde creëren

"In essentie komt effectiveness neer op het feit dat je een rationeel opgebouwd verhaal zo emotioneel juist kan brengen dat je mensen overtuigt en de markt in beweging brengt of vooral verandert. Een effectief merk creëert liefde."

Karel Vinck, Managing Director Digital Brands & Integration Publicis One

Heeft het gewerkt?

"Je kan marketing effectiveness bepalen wanneer je met zekerheid kan stellen welke impact een campagne heeft gehad op de communicatiedoelstellingen en de businessresultaten. In onze sector vragen we ons geregeld af: heeft deze campagne gewerkt? Als je weet dat bepaalde KPI's erop vooruitgegaan zijn enkel en alleen dankzij de campagne, dan ben je er. Of je nu in profit of non-profit zit. In FMCG is het bijvoorbeeld heel moeilijk om de impact om de business resultaten te bepalen en te isoleren. Net omdat er vele acties tegelijkertijd lopen: er is een campagne, we doen aan sampling, er is een actie bij een retailer..."

Valérie Morfitis, Country Media Manager Unilever

Doing the right things

"Als ik die vraag krijg, dan verwijs ik heel graag door naar wat Peter Drucker schrijft in zijn boek 'The Effective Executive'. Hij legt er het verschil uit tussen efficiëntie en effectiviteit. "Efficiency is doing things right; effectiveness is doing the right things", zegt hij. Daar komt het in essentie ook op neer voor marketing effectiveness in een Effie-dossier. Er moet uit blijken dat je de juiste dingen hebt gedaan en niet hebt zitten ploeteren."

Yves Van Landeghem, Managing Partner en Strategy Director Leo Burnett

Wilt u de actualiteit rond Effie volgen?
Schrijf in voor de nieuwsbrief.

Aanspreking: Meneer   Mevrouw
Voornaam: *
Naam: *
Bedrijf:
E-mail: *
* Deze velden zijn verplicht in te vullen

[ Alle Canal berichten ]