Hoe meer de effectiviteit bewezen is,
hoe meer de Effie blinkt

Onze juryleden over het verschil tussen Bronze, Silver en Gold


Cases die goed scoren op de criteria maken kans op een Effie. Maar wat bepaalt nu net of die award Bronze, Silver of Gold is.
Onze juryleden nemen ons mee naar de deliberatietafel...


Hoe meer de effectiviteit bewezen is, hoe meer de Effie blinkt

Emotioneel aanvoelen gerationaliseerd met punten

"Achter een Bronze zit een goede case die erin slaagt om merken boven het gemiddelde van de markt te laten uitstijgen. Het zijn sowieso al cases met een superieure return on investment. De cases die nog een niveau hoger zijn, scoren op alle elementen superieur. De afweging of het Silver of Gold wordt, de case die je echt de beste vindt, is finaal een emotioneel aanvoelen dat we rationaliseren met punten. Vergelijk het met het omgekeerde scenario: als iets fout zit in een case, voel je dat ook vaak instinctief aan, waarna een jurylid met kennis van de markt er de hiaten weet uit te halen."

Karel Vinck, Managing Director Digital Brands & Integration Publicis One

Hoe overtuigd ben je door de storytelling?

"Of een case Gold, Silver of Bronze verdient, is niet altijd even tastbaar. Veel hangt af van de mate waarin je wordt meegesleept door het verhaal. Zijn we als juryleden overtuigd door de storytelling? Daar draait het om. Vorige jaar maakte ik voor de eerste keer deel uit van de jury en ik had wat schrik om mijn scores in te geven. Ik vreesde dat de andere juryleden totaal anders over cases zouden denken: een case maar niets vinden, terwijl ik ze met een Gold zou bekronen. Maar tijdens de jurering was het zeer geruststellend dat we allemaal op dezelfde lijn zaten. En zo wordt de kleur van de award meteen wat meer tastbaar..."

Valérie Morfitis, Country Media Manager Unilever

Het zit soms in de details

"Soms zijn het details die het uiteindelijke verschil maken, maar toch zie je vaak duidelijk waarom bepaalde cases beter scoren. Om te beginnen: goede resultaten 'get you in the game'. Daarna is het zaak om nieuwe elementen naar boven te brengen. Welke cases blinken uit in fris denkwerk? Maakt dat denkwerk strategisch en creatief een verschil? Zorgde het voor een doorbraak? Een tip voor indieners: wees daar eerlijk over, verkoop geen onzin, want een jury prikt daar snel doorheen. Een laatste element dat een verschil maakt in de kleur van het eremetaal is de uitvoering. Dat is een element waaraan strategen in tijden dat alles communicatie is wat meer zouden mogen op focussen."

Yves Van Landeghem, Managing Partner en Strategy Director Leo Burnett

Hoe meer de effectiviteit bewezen is, hoe meer de Effie blinkt

"De ranking van de Effie Awards is een optelsom van punten. Cases die in hun totaliteit beter scoren, krijgen een award met een mooier kleurtje. Je kan het niet aan een element toewijzen. Als ze een award krijgen, is er minimum een bewezen effect van de communicatie. Bij cases waar die logica beter aanwezig is, waar de waarom-vraag goed beantwoord wordt en waar de effectiviteit onomstotelijk bewezen is, blinkt de award nog net iets meer. Subjectief wordt het nooit, zelfs al vinden er discussies plaats en geven mensen vanuit hun expertise hun mening. Finaal tellen de punten en doen we op basis daarvan aan clustering. Cases die gelijkwaardig scoren bundel je en geef je een gelijkwaardige kleur."

Ignace Heyman, COO Lotus bakeries en Effie juryvoorzitter

Wilt u de actualiteit rond Effie volgen?
Schrijf in voor de nieuwsbrief.

Aanspreking: Meneer   Mevrouw
Voornaam: *
Naam: *
Bedrijf:
E-mail: *
* Deze velden zijn verplicht in te vullen

[ Alle Canal berichten ]